• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • nennesjuttioåtta

muggles
    instämmer till fullo med "råd" om att slappna av - oavsett om det gäller amning eller barnalstrande. Som sagt, man börjar ju inte spänna sig från första början eftersom man inte förväntar sig att det ska bli tufft.

Det där med din väninna förstår jag om ännu mer med hur du menar. Man vill inte att hon ska få ens egen "olycka" men man vill så gärna vara där och man reagerar ju med att bli missunnsam och bitter fastän man inte vill. Jag orkar inte träffa min gravida vän just (men gör det ändå) för att det såklart går så bra för henne, gravid på andra försöket och har ingen koll på någonting. Men vet man för mycket så hämmar det en tydligen också.

Men jag är otroligt impad av dig som kämpar på och det är inte hela världen om det inte fungerar! Ni är ju friska allihop och har det mysigt! *kramar*

• muggles

Tinga: oj! Kul att man kan stå som förebild till ngn - så säker känner jag mig absolut inte inuti! Men jag tar emot komplimangen!!! Det som är skönt att känna är den här oerhörda kärleken som har växt fram, ibland kan man tycka att hon är supersöt även när hon skriker för full hals (Dock inte igår efter några timmars skrik...) Min förebild är nog Vänner som har fått ordning på sömnen med vagnandet. Jag har så dåligt samvete att jag inte tagit tag i detta. Men jag försöker att se det positivt att dagsömnen har blivit mkt bättre nu än den var för några veckor sedan.

Telis: förresten ang vikten. Mina kilon ligger utsmetade över hela kroppen tror jag, det är därför de inte syns så tydligt. Jag har liksom inte fått ridbyxlår el så men höstkappan som jag köpte förra året sitter "korvigt" runt midjan och jeansen går som sagt inte att knäppa över magen. Men Oms förklarade ju att jag kanske är en sådan som får sluta amma först - jag hade hoppats vara en sådan som Vänner som blev smal av amning. Nåja, dagens i-landsproblem...

• muggles

Nennelainen: japp, vissa dagar tänker jag positivt att Moa är frisk, går upp i vikt, har rosig hy och är en glad unge - så vad är problemet?! Men sedan vissa dagar kommer ledsenheten och bitterheten (oftast i vargtimmen på natten konstigt nog). Det som verkligen stör mig är att det stör mig så mycket! Min underbara Bvc-tant försökte också plocka fram allt positivt ("nu vet ni att Moa tål komjölk(ersättning), nu har pappa fått hjälpa till, hon har ju iaf fått några månaders amning, en amning om dagen ger henne tillräckligt immunförsvar" osv. Jag är helt övertygad om att det är ngt fel på mig, dvs antingen har jag fel på utdrivningsreflexen el som jag mer tror - min prolaktinhalt är för låg. Tinga skrev ju för ett tag sedan att prolaktinet "gör" mjölken. Lika väl som man kan ha för låg hormonhalt för att bli gravid så kan man säkert ha för låg för att få mjölken att räcka till. Jag önskar att det skulle funnits ett piller att ta.

Men helt rätt, jag har det otroligt bra egentligen.

Liten: du har också rätt. Visst har man åkt på olika problem. Och jag har ju haft en lätt graviditet och en lätt förlossning (fast det hade min väninna också - argh! ).

• Nattson

Muggles, Det var inte ett egoinlägg utan bra skrivet om funderingar kring detta ämne!
    Min kompis hade som din mjölk så att det blev över medans min svägerska inte hade mycket mjölk alls, det räkte inte från början utan hon hade ersättning från dag ett. Men hon kämpade på så att hennes dotter skulle få några droppar lite då och då. Dottern är nu ett år och hur pigg och glad som helst.
    En annan kompis har också problem med amningen och ger ersättning, hon resonerar som så att hon blir bara frustrerad och arg, plus att hon har ganska ont i brösten när hon ammar. Så hon blir gladare och slipper ont om barnet får ersättning. Även om hon naturligtvis skulle vilja amma, men ibland går det bara inte. Kämpa på Muggles!!

• muggles

Efterlyser Piggelin som är ledig och allt! Det där är den verkliga mammaledigheten - när bebisen ligger TYST inne i magen haha
    Sover du fortfarande eller???

Nä, ska nog ta tag i lunchen nu för Moa lär väl snart vakna och sedan ska jag iväg och passa Vänners prins. Vad roligt att akupunkturen verkar funka!

Nu känns det iaf spännande i tråden igen efter alla hittade ägg! Kram på er!

• Lapinette

Tinga - det är inplanerat ÄP måndag och tillbaka ska ett superembryo på onsdag. Men som sagt, det hela beror på hur min kropp svarat på sprutorna jag tar. Om jag inte reagerat som jag ska så blir det förskjutet. Himla svårt att säga till här på jobbet när jag ska vara borta men eftersom i princip alla vet så underlättar det något för mig.

• fru AM

Åh LAppis! Så måndag och onsdag är de STORA DAGARNA! Oj vad vi kommer hålla tummarna. Så spännande och kul!

• Page

Muggles, "jag vill också-känslan", är en variant på avundsjuka, och det är ingen konstigt att känna sig avundsjuk ibland, även om logiken talar om för en att det är en onödig, icke-konstruktiv, och rent av småful känsla. Läste för inte så länge sedan (tror att jag tog upp det när vi diskuterade varför man tittar på dokusåpor, fast det är så pinsamt), att känslor, är mycket lika varandra rent kroppsligt. Det frigörs en massa olika hormoner (och sånt)som får oss känna något.

Du kämpar på jättebra!

• nennesjuttioåtta

muggles
    instämmer till fullo med "råd" om att slappna av - oavsett om det gäller amning eller barnalstrande. Som sagt, man börjar ju inte spänna sig från första början eftersom man inte förväntar sig att det ska bli tufft.

Det där med din väninna förstår jag om ännu mer med hur du menar. Man vill inte att hon ska få ens egen "olycka" men man vill så gärna vara där och man reagerar ju med att bli missunnsam och bitter fastän man inte vill. Jag orkar inte träffa min gravida vän just (men gör det ändå) för att det såklart går så bra för henne, gravid på andra försöket och har ingen koll på någonting. Men vet man för mycket så hämmar det en tydligen också.

Men jag är otroligt impad av dig som kämpar på och det är inte hela världen om det inte fungerar! Ni är ju friska allihop och har det mysigt! *kramar*

• Page

Tinga och Nenne! Grattis till ägget! Nu jäklar!!!!

Lapinette, måndag? Det är ju snart!! Om det blir ett superembryo så betyder det att du kommer vara gavid nästa vecka! Så spännande. Nu är det många spännande saker på gång.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag