• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Tinga

Lappis - skönt att det bara var en kort period som det kändes jobbigt! Så du har sprittande ägg på gång? Låter lovande, tycker jag! Finns det någon preliminär dag planerad för äggplcok, eller är det bara rent allmänt v. 46 som gäller?

• fru AM

Nenne: Vilken fantastisk ägg- & spermieteori! Jag har inboxat dig om en grej ...

God lycka i sänghalmen! Tinga också! Och era män!

• Liten med Mindre

Åhå - vad skoj om det kunde bli en ny plus-våg. Puss på bara tjejer!

Muggles - skoj att du fått kontakt med grannen. Igår kväll stod vi och funderade på vilken våning barnskriken i huset kom från. Med tanke på att här mest bor pensionärer så var det lite annorlunda. (Oftast är det högljudda telefoner och dammsugning kl 8 söndag morgon som vi "störs" av.)

• junilejon

JAAA det är en ny plusvåg jag startat,så hoppa på brädan nu tjejeroch följ med mig i vågen!! ...det är ju inget kul att bada själv

Tinga,ja om du bli så glad för böjen...då väntar ett chockbesked när det blir ett plus

• muggles

Tinga: ÄNTLIGEN som Gert Fylking skulle sagt! Vad kul att du och Nenne äggar samtidigt - då vet vi vad ni gör ikväll!!! Hoppar på pålen ha ha

Så du tycker jag känns trygg i min mammaroll? Det känns inte lika tryggt som det kanske verkar men va fasen, mestadels är det jätteroligt men ibland är det jobbigt som 17. Men det är nog så det är att ha barn. Och så kommer det nog att fortsätta. Trotsåldrar och tonår och...

Lappis: gött att äggen jobbar! Du fattar vad vi håller tummarna för dig här borta i Götet?!

Koko: vad oroande med ditt "onda" därnere? Hoppas de hittar vad det är!

Apropå att få plus: jag blev faktiskt gladare när jag fick böj än när jag fick plus. Jag tror det beror på att böjen bara känns positiv och förväntansfull medan ett plus helt plötsligt orsakar en oro för missfall och annat. Så ett plus är känslomässigt väldigt både-och (som bla Frejis fick erfara, jag tror hon kände likadant). Och jag hade också tänkt ut att jag skulle berätta på ngt "fräckt" sätt men det blev bara att jag kom ut ur badrummet och visade plusset och sa det rätt ut. Och vi blev båda lite förundrade och visste nog inte hur vi skulle reagera. Jag hade trott att jag skulle hoppa högt i taket av lycka men så blev det inte - det blir ju aldrig som man tror. Iom att jag plussade så tidigt (dagen efter BIM) så vågade jag inte tro på att det skulle bli ngt utan gick hela tiden och tänkte och sa "om det inte blir missfall". Vilken tur att det inte blev det utan en sådan go tjej! (Förutom igår just för då hade hon glömt hur man är go men det kommer nog tillbaka Man får tänka så att hon har det lite jobbigt just nu.)

• nennesjuttioåtta

jag har svarat dig AM - vad glad jag blev!!!

• muggles

Jag har ju resignerat när det gäller amningen, dvs jag kör på men eg funkar det sådär och det är lite jobbigt. Jag får verkligen kämpa för att ha ens lite mjölk åt henne. Men så är det, och jag får väl vara tacksam att jag har åtminstone litegrann. Men nu är nästa grej att få ordning på hennes sovrutiner. Det som funkar är förmiddagssömnen, då får jag henne numera alltid att sova en halvtimme. Just idag har hon redan sovit 1,5h men det kan bero på att hon sov så dåligt igår. Men på eftermiddagen får jag det inte att funka om jag inte går ut och går. Och just igår kände jag itne för det, för det var uschligt väder och jag var så trött. Jag längtade efter att få sluta ögonen själv och hade hoppats att hon kunde somna bredvid mig, men icke som sagt. Jag hade som många andra den föreställningen att bebisar sover jättemycket (15-17h står det överallt i alla böcker och tidningar) men ju mer jag pratar med andra föräldrar inser jag att det är rätt få barn som gör det. Igår försökte jag som sagt med buffandet men det gick inte alls. Jag veet att jag måste göra det många ggr för att få det att fungera men det kändes så hopplöst när man hållit på i 45 min. Enl Anna W ska man ju inte ge upp heller men jag kände att hon bara skrek högre och högre, jag kände att det inte skulle gå.
    Jag försöket tom tröstamma henne men hon låg bara vid bröstet och skrek, så det var inte så lyckat.

Jag har ju en nära väninna som fick en dotter 7v senare än Moa och hon har mjölk så det sprutar och blir över. Hon har inte behövt kämpa alls, hon hade inte läst på ngt innan heller utan allt bara funkade för henne: rätt tag, mycket mjölk, inget ont etc. Jag kände mig rätt bitter för det ett tag. Inte så att jag önskade att min väninna skulle ha samma strul som jag själv, mer "jag vill också"-känslan. Ung som när man kämpar för att få barn och så har man en väninna som lyckas på första försöket utan ÄL-test och utan att ha koll på ngt alls. Jag fattar inte varför jag tar det så hårt. Ngn som har en förklaring? Jag menar, rent logiskt vet jag att amningen inte är "allt" men känslomässigt tycker jag det är jättejobbigt när det inte fungerar (typ att det kommer jättelite och hon bökar frustrerat vid bröstet).

Sedan är det självklart mkt värre att inte kunna få barn än att inte kunna amma - förstå mig rätt. Jag menar inte att jämföra rätt av, men det är lite samma känsla av orättvisa.

Och min man sa att min väninna kanske hade mkt mjölk för att hon inte spände sig. Men jag spände mig inte i början (det här verkar vara samma teori som vid barnalängtan). Visst, jag läste på om rätt "tag" och så för att minimera problemen, för många har ju problem i början. Men jag var inställd på att efter vissa inledande problem så skulle jag ha massor av mjölk för det hade min mamma med mig. Så jag tror inte på att det inte funkar för att jag är "spänd".

Förresten blir jag jätteirriterad numera på folk som bestämt hävdar att man inte blir med barn för att man är för fokuserad. Då skulle väl ingen bli med barn ivf-vägen eller??? Alla mina väninnor (som inte hänger här) tror stenhårt på detta. Jag trodde också det förr men inte efter att ha hängt här. Och här har jag lärt mig så jäkla mkt om det här med barnskaffandet - jag tror vi i tråden vet mer än de flesta faktiskt. Men "alla" har en historia om ngn som försökt i miljarder år och sedan adopterat och POFF så har de även blivit gravida. Men jag tror på teorin att de skulle ha blivit gravida ändå, bara att det tog lite mer tid för dem.

Ja, det var dagens ego-inlägg från mig. Sorry...

• Tinga

Muggles - inte be om ursäkt för egoinlägg! Det här är verkligen den helt rätta tråden för inlägg av sådan karaktär! I många fall tror jag att man kan få en nyktrare syn på sina problem bara genom att formulera dem i skrift, så bara att skriva ner dem kan många gånger hjälpa.

I mina ögon verkar du vara en väldigt lugn och sansad mamma, och det är därför jag tycker att du verkar så trygg och lugn. Det känns som att du har en sund inställning både till Moa, amningsproblem, sömn och allt vad det nu kan vara, och jag gillar det. Tänker definitivt ha dig som förebild om jag någon gång lyckas bli mamma! Kram!

• snofsan

muggles : Amen to that! .. har oxå hört en massa tjöt om att min kompis mammas mamma osv osv. fick barn när dom adopterde.. bla bla bla... ibland har man lust att bara skrika rakt ut!

• Liten med Mindre

Mugglan - förstår precis din känsla av orättvisa. Liksom säkert de flesta här inne gör. Jag hyser också lite agg mot folk som pratar om att sluta spänna sig, eller "vaddå ÄL test - det bara funkade"...

Sen blir vi ju alla serverade olika bitar av livets tårta, medan vi får kämpa för andra bitar (som någon annan fått serverad).

Åkte själv på en hyfsat stor räkmacka genom skolan och högre utbildning, men att hitta rätt i jobbjungeln är inte lika lätt. Medan andra kämpat som djur med sina examen, och sen vet precis vad de vill göra och tar sig just dit.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag