• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Lapinette

Totalt blankt...tror jag söp bort de sista hjärncellerna på Nyår!

• Tinga

Lappis - kanske en liten tröst då att man nu vet, tvärtemot vad man tidigare trott, att hjärnceller faktiskt nybildas även under ens vuxna liv!

Mitt förslag till trådnamn är kort och gott "Far och flyg".

• Tinga

Vad bra! Då kan du ju fortsätta att vila dina stackars hjärnceller!

• Lapinette

Tinga - DONE! Ny resetråd öppnad. Välkommen in!

• BrudSommar2006

Pirr - här kommer mina vagntips - stora, ordentliga hjul så att man kommer fram i snömodd/lera. Om man inte tänker lämna innerstan alls så kanske sådana där små, svängbara som är lätta att shoppa i små butiker med är bättre, det har inte varit något för mig i alla fall. Ordentlig, stor varukorg är nästa tips. Tar du en med separat ligg- och sittdel så kan du ha liggdelen längre eftersom den dels är rymligare, dels brukar kunna fällas upp i ryggen till sittläge. Tar du en sittvagn med hård- eller mjuklift i så är den mindre och kan inte fällas upp så då får du byta till sittvagn tidigare men å andra sidan är liften lätt att bära med sig om bebisen somnar i vagnen. En del verkar gilla vändbart handtag så att de inte får solen i ansiktet men för min del så känns det som att det går lika bra med ett parasoll och när de är s stora att de vill sitta framåtvända har man ju ändå passerat både ligg- och sittvagn och får skaffa sulky.

Nehepp, hade tänkt skriva mer men nu är Iris ledsen, får återkomma.

• Mrs  B

Hej!

Är nu tillbaka hemma efter lekstunden. Blev fler timmar än jag hade räknat med men mamman bjöd på pannkakor och kaffe så det var svårt att motstå att stanna en stund till och sen lekte barnen så bra idag att tiden bara sprang iväg.

Men nu är jag TRÖTT!!!!!!!!!!!!!

Här snöar det för fullt och hela gräsmattan är vit. Sååå fint!
    Sonen vill vara ute och leka men det orkar jag tyvärr inte nu efter lekdagen så han får vänta på att pappa ska komma hem. Förhoppningsvis kommer han om en timme.

Angående vagn:
    Föder man vintertid och promenerar mycket så tycker jag att man ska liksom BS skrev välja en vagn med bra och rejäla hjul. Det har man igen. Stabil vagn rekomenderas också.

• MSW

Nu har jag precis vaknat efter andra tuppluren för dagen! Och jag som inte tycker att det märks att jag är gravid...
    Jaja.. Dags för värmande mellanmål nu tror jag!

• Oms

pirr! skrev 2008-01-02 11:28:16 följande:

.Har drabbats av beslutsångest vad gäller vagn (i-landsproblem, jag vet!) och nu börjar det verkligen bli dags att beställa. Står mellan två nu och beslutet känns omöjligt!Vad har ni för tips- absoluta måsten för en vagn - ni som vet?
    till skillnad mot BS (som jag alltid annars brukar tycka lika som ) så gillar jag inte dessa stora vagna m 4 lika stora hjul - tycker de känns så otympliga och lantliga på ngt sätt.
    Jag - liksom flera av de tidiga mammorna i tråden - har en Teutonia mistral S som jag är mkt nöjd med. små hjul fram o stora bak, dock inte den minsta på marknaden så barnet får plats bra i vagnen (har mjuklift) och vagnen får oxå plats i små hissar m lite trixande!

igår körde jag den i värsta slaskvädret i ösregn och det gick alldeles utmärkt, visst svänger vagnen lite extra pga de små hjulen fram men störs man mkt på de är det bara o låsa hjulen (superenkelt) så går det lättare. vidare kan m en enkel rörelse vända styret (tar 8 sek har prövat på begäran)så att man ha de stora hjulen fram - det kan vara bra på kullersten, oplogade vägar etc.

det finns hur många fördelar som helst men har ännu inte hittat ngn nackdel - kanske att det känns lite osäkert m handbroms på ngt sätt men oandra sidan är det standard efter år av försök så så dåligt kan det ju inte vara ändå

men sen beror det ju på vart man bor, om man har småsyskon till barnet, åker bil mkt m vagn etc etc. gå till butiker o dra vagne, packa ihop den, lyft ur o i ev liftar etc etc. jag gjorde ¨så efter att ha läst på nätet (FL har många bra vagntrådar att kika i för råd) sen köpte jag den online direkt ifrån tyskland och sparade på det sättet några tusen kronor
  • Tinga

OMS - tänk att (här) avskydda FL faktiskt kan vara till någon nytta också!

När du ändå är här inne tänkte jag passa på att fråga dig om försäkringar under graviditeten. Jag vet att ämnet varit uppe tidigare, men har absolut ingen aning om var jag ska leta. Så har du något tipps på vilken man ska välja, om man ska ha någon alls, är jag tacksam för det.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag