• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • pirr!

Tack för vagntips!
    Vi bor ju i stan och rör oss mest där men har föräldrar som bor i lantligare miljöer och den största frågan är just detta med hjulstorlek (det står mellan en med två stora och två små som har vändbart handtag och en med tre stora hjul och icke vändbart handtag..)
    Att den är lätt och smidig är också viktigt, men det är båda!

• BrudSommar2006

Pirr, aha, då är jag inte rätt person att hjälpa dig, jag skulle inte valt någon av de vagnarna nämligen, du får nog lyssna mer på Oms i det här fallet! Fast har inte trehjulingar väldigt liten varukorg? Trist att ha en smidig vagn man lätt kan handla med om man sedan inte får med sig hem det man handlat tänker jag. För mig känns det som att små hjul fram skulle bli jobbigt över gräsmattor och rötter på skogsstigar men det verkar ju inte bli något problem för dig.

Lapinette, skulle säga förut att på den där barnsajten som Expressen länkar till, är det allt om barn, skriver de om en mamma som gjorde 12 ivf-försök innan det blev något så ge inte upp! Fast visst, det är väl både otroligt jobbigt och så dyrt också, det förstår jag ju så klart. Det är ju bara det att jag så otroligt gärna vill att du ska få bli mamma!

• BrudSommar2006

Muggles, Moa sover definitivt mer än Iris på nätterna så du har tur där i alla fall! Annars vet jag vad du menar med att man tycker ibland att det är orättvist att vissa har det så lätt. Vi får hoppas på bättre tur nästa gång!!

Clownis, gick det så fort att få reda på att nya medicinen inte fungerar, är det ingen idé att forstätta med den mer nu då?

• Piggelin1

Pirr - jag är grymt nöjd med vår Bugaboo, den funkar verkligen helt suveränt när jag är ute & promenerar, även på kullersten & lite halvojämnt underlag. Dessutom går den in i vår minimala hiss, vilket är ett extra plus. Väger superlite (ok, man får nog hålla i den lite extra när Gbg-vindarna är som värst) och svänger runt på en femöring. Har noterat nu när jag är ute & promenerar en hel del att Urban Jungle & liknande trehjulingar verkar vara absolut valigast här i Götet - ser dem precis överallt En kompis har en trehjuling & hon hade konstaterat att den blir väldigt "lång" när man fäller ihop den & fick med nöd & näppe plats i deras Volvo V50. Kanske är ngt att tänka på om ni funderar på en trehjuling?

Annars så fick vi påfyllning "en masse" till Amandas garderob idag! Släktingarna till mannen, som bor i USA & som vi hälsade på i somras hade skickat ett STORT paket, som vi hämtade ut idag. Varje familj hade fixat sina presenter & allt var sen stoppat i en & samma låda. JÖSSES, vad kläder & grejor, heeeeeeeeeeelt otroligt! Iofs, de var ju supergenerösa mot oss när vi var där i somras & nu fortsatte de med besked Det mesta verkar vara i stl "6 månader" - så tillsammans med alla andra kläder vi fått av vänner i present, så lär vi väl få byta kläder på Amanda flera ggr om dagen, för att hinna använda allt innan hon växer ur det Många av kläderna hade ngt rosa i sig & i ärlighetens namn är jag ju mer förtjust i starka färger som rött & så, men dessa kläderna var faktist supersnygga allihopa. Kände igen ett märke som vi shoppade lite av i somras på en outlet, som jag verkligen tyckte att det var snygga grejor.

Som om inte detta vore nog, så fick vi en påse med allehanda barnkläder i massor av olika stl av en annan kompis i lördags. Hon jobbar i konfektionsbranschen på inköpssidan & ska nu flytta utomlands & hade precis röjt hemma & hittat en massa barnkläder som hon köpt på firmans provförsäljningar. Inte bara den firmans egna kläder, utan sk "inspirationsplagg" som är inhandlade på olika resor runt om i Europa. Sååååå otroligt generöst! Snacka om att vi blir helt enormt bortskämda med presenter/plagg, skäms ju nästan!!

• pirr!

Grrr, inlägget försvann!

Skriver en kortare version och hoppas på bättre lycka!

Ledsen att jag upptar trådutrymme för mina ytliga OT-bekymmer när det finns annat viktigare att diskutera. Kan dock inte låta bli att utnyttja trådens stora erfarenhets- och klokskapsbank ..

Står ju mellan UJ och Bugaboon för vår del. Många vänner har UJ så där har vi fått hela listan av för- och nackdelar, men bugaboon vet vi inte så mycket mer än det säljarna säger, det vi lyckats läsa oss till och att vi gillar den funktionsmässigt. Har dock inte så mycket info från "verkligheten" och den infon är ju den viktigaste..

• fru AM

pirr!:
    Och jag säger: varför inte en Teutonia Fun? Jag är supernöjd med vår. Den har alla fördelar: lättkörd, liten och nätt, lätt, ok varukorg (jag petar in det mesta jag handlar där med en egenuppfunnen metod)

Buggabon tycker jag har en viktig nackdel - nämligen att barnet MÅSTE sitta och ligga med böjda knän (när det blivit lite större alltså och man bytt till sittdelen).

• muggles

Jag är väldigt nöjd med vår Brio Nova men där vi bor är det ganska ojämnt underlag pga byggen som fortfarande pågår. Den är stabil och har väldigt bra fjädring så det är bara att "köra på" över stock och sten Vi valde ju att inte lägga så mkt pengar på en förstavagn utan byter antagligen till en UJ el likn så småningom. Och angående parasoll kan man nog glömma det i Götet... Annars var jag inne på Teutonia ett tag men då inte en med små hjul fram.

• muggles

BS: tja vi får se om det blir ngn nästa gång för min del! Just nu har jag fullt upp med en...

Hoppgungan är annars Guds gåva till mammor - Moa har fullt upp i den nu när jag sitter vid datorn.

• Mrs  B

God morgon!

Inget nytt här på bebisfronten!
    Ska dock till BM idag och kolla läget.

Hur går det för er andra??????

Har sonen på potträning just nu och det funkar bra. Hoppas vi har lite flyt nu fram till sommaren och blir av med blöjan.
    Som morot ska han få en bilbana......

• Vännerfan

Hej tjejer!

Hoppas ni alla haft det bra på jul och nyår, tantelände till trots! Ja, förutom MSW då, som man får lov att gratulera!

Själv hade vi det riktigt trevligt i jul, det funkade mycket bra att bo en vecka hos svärisarna, var riktigt trevligt! Hade det bra på nyår också. Värdinnan berättade att hon var gravid. En annan tjej hade beräknat datum på nyårsafton, vi var tre par med småttingar och så ett par som varken var gravida eller hade barn. Undrar om de hade lika trevigt... Men jag pratade iaf definitivt inte bara barn och graviditeter. Njöt av god mat och gott vin i stället och hade annat att diskutera. Men passade på att säga till hon som skulle ha när som helst att inte räkna med några himla-stormande känslor för barnet direkt när det kommit ut (om inte förlossningen skulle gå väldigt fort kanske) för det önskade jag att nån hade sagt till mig innan. Så det hoppas jag att ni som ska ha snart i tråden också vet för enligt den BM som förlöste mig är det ovanligt att man ligger där med glädje-tårar i ögonen! Så spännande att se vem av er som får först och vad ni får! Fast några vet ju det redan. Den här tjejen var lite orolig att hon skulle få på nyårsaftonen, hon ville hellre ha i början på det nya året och frågade mig hur lång min förlossning var. Och jag ?lugnade ? henne med att min ju var 37,5 timmar, så så sätt var det inget att oroa sig för

Piggan,
    Måste också säga att jag blev så glad när jag läste om ditt frisörbesök!
    Och gällande Ullareds-listan vet jag att de nu har Bambino-skedar också. Inget man behöver i början, men tiden går rasande fort så jag är glad att jag köpte sånt också. Och haklappar m.m. De har samlat allt på en och samma avdelning nu, ja förutom bh-inlägg och sånt till mamman. Så det är nog bara att spana in det de har. Spjälskyddet hade för få band att fästa upp det med och lakanen var hårda. Jag är på jakt efter nya lakan nu, så om nån har nåt rea-tips eller så tas det tacksamt emot? Badbaljan åkte ju vi och köpte efter att han fötts, tänkte också att att var onödigt först, men sen ville man plötsligt bara att allt skulle vara så smidigt som möjligt. Det tog dock bara 2 mån innan han vuxit ur den trots dess storlek och vi lämnade den hos svärisarna, men fram tills dess var den bra att ha! Ställning hade jag dock önskat att vi haft, för bättre arbetshöjd.

Träffade Cicci och Victor som planerat och det var jättetrevligt, TACK tjejen!! Hoppas vi ses snart igen! Man ser liksom en stad med lite annorlunda ögon när någon annan visar den för en. Eller som maken sa, jag behövde nog att en tjej visade mig runt? Berättade om det mysiga fiket vi var på. Han gillar inte att gå på café. Tycker inte man får nåt för pengarna och ingen av oss dricker ju kaffe, så därför blir det bara att jag går med kompisar, för jag tycker det är jättemysigt att fika! Även om jag kan erkänna att man iaf i Götet kan få betala lika mycket för en fika som för en lunch-buffé på ett schysst ställe.

Tinga,
    Ser fram emot att träffa dig den 18:e!

Mugglan,
    Om detta med enkla barn så tror jag att det slår tillbaka förr eller senare. Själva kvitterade vi ut en fin ?vinst? på nyårsafton när allt slit betalade sig. Vi la honom före 20 och kunde sitta hela middagen och hela festen och prinsen bara sov. (Visst, han vaknade till flera ggr då alla trodde att nu kommer han nog tas upp, men gick snabbt att lägga tillrätta igen) Och vi visste att han skulle göra det. Jag kunde glatt dricka vin och champagne utan att oroa mig för att ev. behöva mata innan morgonen. De andra barnen (en av de sov hela nätter av sig själv vid 3 mån) satt uppe hela middagen och över 12-slaget och vägrade sova. (De var nu 9,5 mån och 6 mån) De föräldrarna hade ju inga verktyg att ta till.

Kul att Moa-tjejen också blivit en hopp-fantast. Enda nackdelen är att prinsen nu tror att det är så man tar sig fram här i livet, både när han simmar som en liten groda och när man provgår med honom samt i gå-stolen. Alltid jämfota! Men det får man ta...

Igår kväll åt prinsen ordenligt med välling för första gången. Vi har försökt med det i en vecka, men han har först ammat. Igår vände vi på det så han drack vällingen först. Jag var orolig för att han inte skulle amma då, för jag ville inte bara sluta prompt så, men han åt mer än innan. Så det funkade jättebra. Nu känns det bara lite som att vi borde börjat med det ännu tidigare, men man är ju lite feg för förändringar med första barnet. Vet ju att det funkar som det är. Men det kan ju alltid bli bättre. Och inatt vaknade han bara en gång, så det var definitivt bättre.Är trött ändå, men det är pga sviterna på nyår och har inte med honom att göra(mer än indirekt).

Nu ska jag avsluta detta Maraton-inlägget med att önska alla en trevlig dag!

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag