• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • MSW

Sitter och är lite lagom irriterad här, väntade juh mig att farbror doktorn skulle ringa tillbaka till mig idag klockan 9, men har fortfarande inte hört ett pip... Hoppas nästan att jag fattade fel men det tror jag inte.. Dessutom har de bara telefon tid mellan 8 och 9 så jag kan inte ringa och höra varför de har glömt bort mig heller!!

Well, det största, närmsta problemet är juh om jag överhuvudtaget får ta vaccinet och det kan jag juh lika gärna ringa dit till dom jag ska ta det hos, antar jag. Men jag hade juh velat prata med min doktor först.. Har juh gått och varit nervös över vad han skulle säga och hur det skulle gå med allt också blir det bara sånt antiklimax istället..
    Ville juh prata med doktorn innan jag pratade med barnmorska med, men vill gärna ha en tid för inskrivning innan Thailand (om det är möjligt) så nu får jag nog ringa dit också...

MrsB: bra att du talar om läget.. Tala om vad BM säger sen!

Liten: Kvar hemma eller??

• Victory

MSW: Ett plus!?!? Grattis!!! SKa ni åka till Thaliand dessutom? Hoppas att du får må bättre än vad jag gjorde!

Vill bara visa att jag överlevt jul- och nyårshelgerna. Men det är lite sisådär med mig, jag är förkyld och mår lite illa fortfarande. Jag måste äta konstant och är hungrig jämt. Men jag vill bara ha grovt bröd, gröt, husmanskost och sånt. Sötsaker blir jag äcklad av (jag som var rena gottegrisen innan). Dessutom har jag varit lite smådeppig och humöret har gått upp och ner av hormonerna (känner igen det från Liten).

jag längtar verkligen tills vecka 12 har passerat (bara nästa vecka kvar). Idag ska vi till BM för andra gången och maken ska följa med nu så det ska bli spännande. Jag ska lämna alla prover eftersom jag inte gjorde det på inskrivningen.

Inga nya bebisar? Blir alla -08:or?!

• Victory

Nu har jag skummat några sidor bakåt.

Så tråkigt, Lappis! Hang in there!

Grattis Hjortron! Vi försökte ju också 1,5 år och hade påbörjat utredning innan det äntligen tog! Men vi hann aldrig få provsvaren eller påbörja någon behandling. (Jag är själv så sporadiskt i tråden så jag hann aldrig märka att du var borta! )

Tinga: Vi ligger ju rätt lika, jag är ockcå i v. 11. Eller, tja, BM säger ju v. 13 men jag hävdar bestämt att det kommer att ändras vid UL eftersom min ÄL var två veckor sen mot vad som är normalt (för mig var det däremot normalt med Äl på dag 28 ).

• Liten med Mindre

Kvar hemma! Har en BM tid imorgon, får se vad som händer tills dess. Men idag är ju beräknad dag enligt sista UL. Fast jag lutar, liksom maken, åt att tro på den första UL-dateringen vi fick, 8 januari.

Vänner - skönt att du tar upp det där med himlastormande känslor - för jag känner mig fortfarande rätt främmande för krabaten där inne i magen. Förstår verkligen inte alla de som yrar om att de inte kan vänta på att få träffa sin bebis som de älskar över allt annat. Det kommer säkert - men just nu är jag lite avvaktande...

Hade tänkt mig en skön promenad i snön som föll inatt - men fick vända åter från centrum pga halkan. Försöker nog med stavarna i eftermiddag. Det räckte att köra knät i backen nu på förmiddagen. *mutter*

Victory - hang in there! Mitt depp har ju kommit och gått, men med längre och längre mellanrum. Däremot är väl gråtattackerna lika spridda rakt igenom - men de är inte riktigt depprelaterade. Kommer och går som de vill, kan börja störttjuta när jag istället tänkt leverera en god nyhet.

MSW - läkaren ringer nog snart ska du se. De är ju inte direkt snabba oftast. Du hinner säkert få BM tid innan resan ändå.

• Lapinette

Liten - tänker på dig varje gång jag ser SAS reklam som sitter på busshållplatserna i stan. Det står något i stil med "Liten reser ..." Kommer nu inte ihåg hela meningen men tankarna går onekligen till dig - Liten!

• Liten med Mindre

Liten reser för lite!

Håller fullständigt med! Men det känns lite dumt att boka resa nu innan vi vet vad det är för pyre vi ska få i familjen. Längtar otroligt efter att resa lite, utomlands eller fjällen.

Fast förmoligen syftar reklamen på någon som är mindre än mig, typ Mindre...

Jösses, jag vitsar så dåligt idag. Suck! Skulle ju gå och lämna tillbaka en borr till föreningens ordförande, Fru Rova. Skrattade gått åt att jag på vägen dit höll på att slå en rova...

• Liten med Mindre

Och nu måste jag ju vända mig till er som fött barn. En god vän hade en teori igår. Både hon och en kompis till henne hade fått ett vansinnigt ilskeutbrott ungefär 24h innan förlossningen drog igång.

Någon som känner igen sig?

• BrudSommar2006

Victory, det där med fel beräknat datum pga sen ÄL hände mig också, de är så låsta på MVC, de kan bara räkna på ett sätt oavsett vad man säger åt dem!

Liten, jag var ute och promenerade med hund och vagn igår och då var det tur att jag hade vagnen att ta stöd mot, usch vad halt och ojämt det var att gå. Idag är det väl ännu värre med all snö ovanpå isen.

Ser i alla fall fram emot att få se om Iris gillar sin bebispulka nu när det kommit snö! Fast i det här snöovädret ger vi oss väl inte ut utan vi får väl vänta till det stannat av. Har en del jag skulle behöva handla så vi åker väl till affären så länge. Det enda är ju att hunden skulle behöva ut så vi måste nog ge oss ut i snöovädret en sväng i alla fall, fast då kan jag ju bädda ner Iris i vagnen i skydd under sufletten så det ska väl gå bra.

Muggles, aha, fläktar det så mycket åt ert håll att parasoll inte är att fundera på!

AM, ditt förslag på vagn gillar jag! Iris vagn är kanske lite otymplig när man ska in till stan men där har vi varit kanske tre gånger sedan hon föddes så det känns inte som något akut problem.

• Tinga

Piggelin - vilka generösa och gulliga släktingar och vänner ni har! Om bara omgivningen har ungefär samma smak som en själv är det ju perfekt att få en massa kläder.

Vänner - vilken härlig ledighet ni verkar ha haft! Och vad skönt att det gick så bra med prinsen på nyårsafton; förstår verkligen att ni är stolta över det arbete ni lagt ner och att det nu ger resultat. Kul! Ser också fram emot att få träffa er göteborgare snart; bara två veckor kvar nu.

Mrs B & Liten - ingen av er verkar ju vara riktigt på gång än, så vi får väl se vem som hinner först! Men jag antar att det inte spelar så stor roll vilken dag det blir, när nu årsskiftet väl är passerat.

Victory - himla kul att vi ligger så lika! Jag är väldigt tacksam för att jag i princip inte alls lidit av något illamående; bara en liten klump i halsen någon gång då och då, men absolut inget jag lidit av. Det här med att rata sötsaker känner jag däremot väl igen; jag brukar också vara en gottegris, men sött är jag inte alls sugen på, utan får snarare kväljningar bara jag tänker på kakor och glass. Ovant!

Jag var på inskrivning hos BM idag (hennes första det här året, så jag blev historisk! ) och det är lustigt att de kör på med beräkning av BF-datum genom att använda snurran som bygger på 28 dagars cykel, trots att man kan tala om när man hade ÄL och att man definitivt inte hade någon 28 dagars cykel. Min BM var iallafall medveten om att det var fel, men menade på att det ändå rättas till genom ULet i v. 18. För min del rör det sig bara om några dagar, för jag hade ÄL på dag 18, men om det diffar på så mycket som två veckor kan det ju bli konstigt med UL, KUB/NUPP osv.

Annars var allt bara bra enligt BM, angående det hon kunde ge svar på direkt; blodtryck och blodvärde var bra, och även socker och äggvita i urinen. Sen kommer jag att ha regelbunden kontakt (var 6:e vecka) med min BM, som i sin tur står i kontakt med en läkare, för att reglera medicineringen för min nedsatta sköldkörtelfunktion. Sen blir det ju svar angående olika sjukdomar om ungefär en vecka, när blodproverna analyserats, men jag har ingen anledning att tro att jag lider av någonting iallafall. Så var en milstolpe passerad.

Jag fick förresten också veta att man här i Lund rutinmässigt gör två UL; ett i v. 18 och ett i v. 32. Det i v. 32 är ett tillväxt-UL, där man kollar så att bebisen växer som det ska, bättre än man kan göra genom att mäta och klämma på magen. Tydligen är Lund och Malmö de enda områdena i Sverige där man rutinmässigt gör två UL.

• Mrs  B

Tinga
    Ja, nu kan det hända vilken dag som helst......

När jag väntade sonen fick jag också 2 UL, men året efter tog de bort det sista så numera får man bara ett om man har en normal graviditet. Jag har gjort 2 nu pga av missfallet.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag