• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Storasystern

MSW - jättegrattis till plusset! Kul med ett jul-plus!!!

Izzie, är du inte på BB än?? Nu borde det väl ändå vara dags!?

MrsB och Liten står på tur sen, ska bli så roligt att höra hur det går för er!!!

Vi myser vidare med vårt lilla pyre och våndas över alla namnförslag. Svååårt!!! Så har vi olika efternamn också och det hjälper ju inte heller till...

Muggles - du har skrivit några gånger om utvecklingsperioder. Finns den informationen på nätet någonstans? Vår bebis var gnällig och klängig hela dagen igår (brukar inte vara så) och vi undrar om han kanske kommit in i en tidig utvecklingsperiod...

Det är skönt att vara ledig, men jobbigt att vädret är så trist, man längtar ju inte precis efter att gå ut när det är såhär... Ser fram emot våren trots att vi inte haft någon ordentlig vinter.

Jag har inte hunnit läsa ikapp de senaste två veckorna, men har Piggelin skrivit en förlossningsberättelse, och vet någon vänlig själ på vilken sida den finns att läsa??? *nyfiken*

• Lapinette

Och jag tror jag har missat, har Frejis fått tanten än?

Spännande med alla förlossningar som närmar sig!!!!

• MSW

Tack för alla grattis! Känns fortfarande overkligt.. Och det känns oftast bara läskigt och knäppt att V I ska ha en bebis (så länge allt går bra) men en stund igår kändes det bara mysigt och härligt.. Var himla skönt att känna så.. Men att man känner olika saker ser jag som ett tecken på att man börjar förstå...

Lappis, hur går det? Ingen tant ännu??

• Lapinette

MSW - ingen tant fast jag tror emellanåt att NU, nu är det på gång! Springer och tittar och inte ett spår. Imorse var jag totalt säker och sa till maken - toppen om hon kommer idag men hittills har jag inte sett röken av henne. Undrar hur länge hon tänker dröja? Hela min tidsplan för vårens FET och IVF måste nu senareläggas med åtminstone en vecka. Svårt att få saker att gå ihop när hon strular till det. Är ju van vid att hon alltid är så punktlig men uppenbart så klarade inte min kropp alla hormoner och nu är balansen helt rubbad.

Nåja, vi firar vidare (jul, min familjs födelsedagar och nyår) och en vacker dag så kommer hon väl?

• Mrs  B

Sammandragningar och strålningar i kroppen, inget mer än........

• muggles

Lappis: jasså tanten har inte kommit än? Men det var väl bra att hon kom senare (om hon nu kommer alls!) så att ni inte tajmade ÄL när kliniken hade stängt?
    Jag vet inte om tanten kom till Frejis el inte men har hon inte skrivit att hon plussat så antar jag att den kom till slut (eftersom hon är testoman så borde hon veta nu).

StoraSyrran: jag fick tips om en bok från Bvc: www.adlibris.se/product.aspx - där står allt. Tidigaste utv.perioden är runt v5 (kan diffa 1-2v före el efter). Det som ofta utmärker ett utvecklingssprång är att den föregås av en period när barnet är sk "klängigt" (dvs lugnar sig endast när det får komma upp i famnen) och kan börja gråta utan synbar anledning. Det händer saker i hjärnan på barnen som gör att de tex helt plötsligt börjar uppfatta saker och världen känns inte längre lik och då är det enda som hjälper mammas och pappas famn. Det är ganska skönt att veta om detta så man kan ha mera tålamod när de är "jobbiga". Jag vet inte om detta står på nätet dock... men boken är ju inte så dyr. Väl värd att investera i! Det är kul också att få veta vad som händer, dvs vilka nya färdigheter de lär sig efter varje språng. De kommer ung runt v5, v8, v12 osv.

• muggles

Spännande MrsB! Tänk vad många "leveranser" det är nu vid jul!

• Tinga

Pirr ? vi berättade för min familj dagen efter plusset och för mannens familj en vecka senare. Bådadera var första gången vi träffade dem efter testet, för vi kände att vi ville dela med oss av glädjen med detsamma. Tålamod har heller aldrig varit min starkaste gren och något pokerface har jag inte, så det var lika bra att berätta med en gång! I min familj blev alla jätteglada och tårarna rann på flera håll, med makens familj reagerade lite mera återhållsamt. Min svärmor är normalt sett en riktig känslomänniska så jag blev lite förvånad över att hon inte reagerade känslosammare, men hon har visat stort intresse för graviditeten under tiden som gått sedan dess, så det kanske bara var ett utslag av chock. Dessutom vet jag att hon hade två missfall, ett i v. 16 och ett i v. 8, innan hon fick sitt första barn, så hon kanske inte vågade bli riktigt glad; vad vet jag. Jag är i mitten av v. 10, så det går framåt; sakta men säkert.

Clownis ? tråkigt att höra att behandlingen av din man inte fungerade!  Men jag säger som alla andra; alla känslor är OK här, positiva som negativa. Kram!

MSW ? grattis till plusset! Vilken julklapp!

Piggelin ? åh, jag förstår verkligen att det var härligt för dig att behöva gå till frisören! Så kul att ditt hår är på väg tillbaka igen nu.

Nattson ? har tyvärr inga bra råd angående hur man blir av med spindelfobi, för jag är själv paniskt rädd. Kan inte ens se dem på TV eller på bild i en bok eller tidning, så jag förstår verkligen din rädsla. Det hjälper inte ett dugg med logiska resonemang om att de inte är farliga, utan det är helt och hållet ett psykiskt problem.

Lappis ? välkommen hem till Svedala igen! Jag trodde att det var positivt att tanten var någon dag sen, men det var det kanske inte? Är CvL-kliniken stängd även helgen efter, så att det blir problem också om tanten är typ en vecka sen?

Muggles ? jag har lagt till ditt boktips till den lista av böcker jag tänkt införskaffa. Skönt att inte alla kostar skjortan!

• Oms

Nattson - du skulle ha varit m i granntrådens diskussion om spindlar i somras - jag haaaaatar spindlar e ruggigt obekväm när jag vet att det ev kanske kan finnas en stor spindel i närheten - förstår dig fullkomligt!!!' jag har oxå klappat spindar på skansen men vad f-n hjälper det? nä bort m alla äckliga spindlar - det e smarta insekter, håller red på 8 ben, väntar ut sina byten i dagar, bedövar de o lindar in dem innan de äter och honan hon dödar hannen efter parning... hua

MSW - Grattis! vad kul, vilken julklapp!!

Piggelin - grattis till frisörbesöket - det tar sig! vad roligt för dig!ang 6 timmars skrik så lider jag med dig, vnaligt gråt klarar man av men inte det hjärtskärande - och det kan ju var utvecklingsfas eller ngt du ätit eller bara helt enkelt för mkt för den lilla - det e vanligt m skrikkvällar efter att man har haft ett par intensiva dagar.

Mugglan - tror nog att jag ska beställa den där boken jag med, alltid skönt att ha ngt att falla tillbaka på när man inte förstr vad det är som felas de smmå liven:) Ang egen söna så är jag liksom du förvånad över hur lite sömn man klarar sig på utan att vara en pest för sin omgivning - fascinerande - det måste vara hormonrelaterat

Mrs B - jag håller tummarna för att det sätter igång snart - eller vill du hellre vänta till efter tovlslaget nyårsafton kanske...

Pirr o start september - ang vagnar så är det tyvärr så att vissa är så pass populära att leveranstiden är 10 veckor dvs 3 månader, vet alltför många som INTE hunnit får sina vagnar när barnet fötts därför att de beställde för sent. jag köpte en teutonia mistral S och det gjorde jag ifårn Mypram.de då det var mkt snabbare leveranstid där samt att den var 2.000kr billigare m alla tillbehör jämfört m om jag köpt den i sverige.

här e allt bara bra lilla princessan blir 5 veckor imorgon - shit vad tiden går fort! hon e helt underbar förutom att hon har sin vakna period mellan 23-06 VARJE natt... ja hon äter o sover korta korta perioder under den tiden men sen på dagarna DÅ sover hon i 4-5 timmars pass... jaja, jag får ju faktiskt betlt för att vara hemma o bara ta hand om henne o finnas tillhands när HON vill så jag borde inte klaga, men det e jobigt och tråkigt att vara vaken på nätterna o sova på dagarna, man kommer ju inte ut innan det blir mörkt tex, man kan inte sova brevid sin man etc och det tycker jag e lite tråkigt faktiskt - fast som sagt, liten e inte så gammal ännu att hon förstår skillnad mellan dag o natt.

just nu sitter hon i sin babysitter o vilar lite, hon ahr börjat gilla den nu (shit vad jag har jobbat för det) och målet är att kunna ha henne där när jag duschar oc fixar här hemma.

nu vill stora dottern ha datorn, ska visst ladda över lite bilder ifrån digitalcameran som hon fick i julklapp (själv fick jag min första kamera är jag var 15...)

tjingeling!

• Mrs  B

Oms
    Hade du frågat mig för någon vecka sedan hade jag velat föda då, men nu vill jag verkligen vänta tills den 1 januari.

Har haft en del flytningar idag så vem vet vad som händer. ????

Muggles
    Har ju själv fött på julen så jag vet att det händer ofta då med men nu hoppas jag verkligen att det håller tills efter nyår.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag