• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Victory

Tjena tjejer!

Nu är jag tillbaka i Sverige och det är sååå skönt. Jag har verkligen längtat hem. Va?! Jo, jag ska förklara varför.

Efter ett par dagar i Phuket åkte vi båt till Ao nang. Båten gick tidigt så vi hann inte äta någon frukost. Resten av dagen var jag så hungrig och det gick inte över trots att jag åt både lunch och middag. Nästa dag hade jag jätteont i magen och fick knappt i mig någon mat trots att jag kände mig jättehungrig. Jag hade ont hela dagen och kvällen. Nästa dag var det bättre men efter några dagar började illamåendet att komma smygande. Särskilt på morgonen/förmiddagen innan jag fått i mig lunch. Jag var hungrig men inte alls sugen på mat och om jag inte åt blev jag illamående. Vi hade ätit thaimat fram tills dess men nu fick jag sån avsmak för all thaimat. T.o.m. ris var omöjligt. Det enda som gick ner var vitt bröd, pizza och hamburgare. Typiskt när man är i Thaliand och bara blir äcklad av deras mat. Vissa dagar orkade jag inte göra så mycket, låg nästan bara i sängen. Värmen gjorde det hela ännu jobbigare. När jag väl blev hungrig måste jag ha mat NU annars började jag må jätteilla. En kväll när vi skulle äta middag blev det lite sent innan vi kom iväg till restaurangen. Sen dröjde maten jättelänge och jag kände att jag blev mer och mer illamående. Till slut började jag kallsvettas och skaka i kroppen och var tvungen gå och spy bakom en buske! Strax därefter kom äntligen maten men då var jag inte så sugen längre... På väg hem åkte vi båt från Koh Lanta till Phuket och då blåste det och gick ganska hård sjö så då fick jag spy två gånger! Och så alla lukter! Lukter från sopor, thaimat, tvättmedel, ja, allt var vidrigt. Mot slutet längtade jag bara hem till svensk mat, min egen säng och hemmets doft. Jag längtade t.o.m. till jobbet! Det var ljuvligt att komma hem. Idag gick jag till jobbet med glädje och mår faktiskt mycket bättre fysiskt också.

Nu låter det ju som om hela semestern var en katastrof men det var det ju inte. Vi gjorde mycket roligt också som att snorkla, bada, slappa, shoppa m.m. Men illamåendet förstörde helt klart en del av njutningen för mig. Nu mår jag illa bara jag tänker på Thailand. Men på jobbet var jag förstås tvungen berätta om hur uuuuunderbart vi haft det!

Hur som helst är det jättekul att vara gravid (förutom illamåendet). Men det känns ju fortfarande inte så mycket (förutom illamåendet). Jo, brösten ömmar och har vuxit litegrann. Idag ringde jag till kvinnokliniken och avbokade vår läkartid för utredningen som vi skulle på imorgon. Sen ringde jag till barnmorskan och bokade tid och får komma dit istället imorgon. Det var väl ett roligt byte?

Har det hänt något roligt i tråden som jag missat!?

• muggles

Victory: välkommen tillbaka! Synd att du inte var sugen på thaimat - den som är så god... Vi gör thaimat hemma ibland, maken gör en fantastiskt god pad thai. En grej som jag tror att du inte vet är att Tinga plussat. Men Sweet gjorde det innan du stack va?
    Piggelin och Oms har fått varsin dotter (Oms med planerat snitt). Hmmm... vad mer? Har jag glömt ngt?

Jag har varit frustrerad idag. Moa somnade en timme senare än vanligt igår och typiskt nog vaknade hon en timme tidigare än vanligt, så natten blev kort för oss båda (själv fick jag 6,5h uppdelat i 3 perioder och det är för lite för mig). Och på dagen är det en kamp att få henne att somna, man får kämpa järnet för varje halvtimme. Men hon har varit glad ändå konstigt nog. Dock är hon ganska krävande iom att hon är vaken så mkt på dagen, jag hinner ju inget annat än det nödvändigaste. Men jag är tacksam för att hon sover bra på nätterna och är en glad och go unge.

Annars går vagnandet bättre och bättre (har ju observerat Vänner så jag har väl lite extra hjälp där). Jag tycker att vagnandet är lättare än buffandet, men det är nog olika på olika ungar.

Jag pratade med Piggelin idag och vi kom fram till att det är otroligt glamouröst och glassigt att vara mammaLEDIG!

Men ibland undrar jag om jag verkligen vill ha en unge till (om man nu ens kan få en - det vet man ju inte)?! Jag tycker det är ganska mkt jobb med EN... (hoppsan, märkte att jag skrivit "unge" istället för "barn" ooooooops!)

Förresten, apropå folk som försvunnit - var är Sweet? Har hon redan försvunnit iväg till Svedala?

• muggles

Alltså - kommentaren om mammalivet var ironi - det framgick nog inte...

• Izzie

Nämen Victory! Jag visste inte att du plussat?! GRATTIS! Va kul! Det var du verkligen värd efter allt kämpande. Verkligen jätteroligt. Trist att åka på illamående i Thailand förstås, men landet finns ju kvar, så du får väl åka dit och enbart njuta en annan gång.

Visste du att du var gravid innan du åkte?
    Kram!

• BrudSommar2006

Victory, välkommen hem! När jag var gravid (fast jag mådde ju i och för sig sämre än de flesta) så kände jag alla dofter så starkt att jag inte ens tålde lukten av maken, stackarn! Jag var i Madrid när jag var i typ tolfte veckan och varje gång jag tänker på den resan nu så blir jag illamående. Då kräktes jag ändå inte en enda gång under den resan eftersom jag knaprade Lergigan för fullt. Vad mysigt att få snorkla.

Tinga, när jag slutade med piller så fick jag jättedålig hy och det satt i under första delen av graviditeten, det var väl alla hormoner som hoppade runt, men till sist så blev det bättre och det har inte kommit tillbaka.

Muggles, jag fick kramp i underarmen rätt fort när jag försökte buffa så ska man ge sig på något så föredrar jag definitivt vagnande! Fast nu när Iris ska sitta upp hela tiden så är det slut med vagnandet också men ibland har man tur och hon somnar när man är ute och går.

• Vännerfan

Vad tråkigt Victory att du mår illa och att det inverkade så på resan. Jag hade ju den TUREN att vi inte åkte förrän jag var i v13-14 och har många ggr tänkt på att hela resan definitivt blivit förstörd om vi åkt tidigare. Men det var ju ren tur som sagt, resan bokades ju långt innan jag blev gravid.

Jag är själv hemma nu ett par dagar. Som vanligt händer det ju saker då. Maken hann inte mer än åka så upptäckte jag att prinsen blivit välidgt förkyld. Han har tydligen varit det förut men det enda tecknet då var att han var täppt på nätterna så vi trodde nästan det var nåt annat fel, men det kunde inte vara nåt annat enligt bvc. Denna gången snörvlar han verkligen stackaren. Så jag vet inte hur många ggr jag varit uppe inatt. Tur att jag somnar om fort... Nu är han vaken och verkar pigg iaf. Får hålla honom uppe ett tag och sen hoppas få sova ikapp lite när han sover sin första lur. Får avboka dagens besök också. Och gå till apoteket och köpa nässpray man kan ha från 7 mån som han ju är på söndag.

Sen lider jag verligen med er som ännu inte kommit ur startfällan. Fick en stor klump i bröstet när jag läste Telis inledande inlägg i ämnet. Själv har jag oroat mig hela livet för att det skulle bli svårt att få barn och även fått det bekräftat av en barnmorska att det nog skulle ta tid för mig då jag är så oregelbunden. Sen blev det ju inte så och det har jag knappt fattat ännu. Det första jag tänkte när jag plussade var att det säkert inte går lika lätt när vi vill försöka skaffa syskon, men så sa jag strängt till mig själv att "Nu får det räcka!" Händer det så tar jag det då. Annars får man ju bara genomlida oroandet 2ggr om man ororar sig redan innan det hänt och nu har jag dessutom gjort det inför första barnet helt i onödan i alla år.

Nu har prinsen dreglat ner hela min hand, måste sluta...

• Liten med Mindre

Victory - välkommen hem! Trist att illamåendet förstörde så mycket. Jag slapp tack och lov att spy, men tanken på viss mat fick det att röra sig i magen rätt ofta - och det ändrades från dag till dag vad den utlösande faktorn skulle vara.

Skönt då att det känns bättre att vara hemma och jobba.

Muggles och Vänner - hoppas att ni hinner vila lite under dagen. Till och med städaren här på jobbet skrockade lite om att snart har jag sovit färdigt för de närmsta åren... *mutter* Tur att jag sover rätt bra fortfarande då.

Idag hoppas jag på intensivjobb, och sen far vi till Falun över helgen.

• Clownis

Pirr: Det beror på hur man ser det. Jag räknar mållinjen som BF och själva loppet som graviditeten, bara för att klargöra Jag befinner mig i loppet, vecka 11+4. Beräknad målgång 23 juni. Märker ännu inte av det så mycket. Har lite större bröst och växtvärk i livmodern i övrigt är allt som vanligt och jag mår bra.

• Tinga

Victory - välkommen hem! Hemskt tråkigt att du skulle må så illa nu när ni var iväg, för Thailand är ett fantastiskt resmål på många sätt. Maten är ju jättegod, tycker jag, men du kanske är förstörd på livstid nu? Jag minns att min mamma fick en ny parfym samma dag som jag blev riktigt magsjuk, och jag kan fortfarande inte känna den doften utan att det knyter sig lite i magen.

Som Muggles skrev har jag plussat, och frågar du mig är det den största nyheten du missat! Vi måste ju vara i princip lika långt gångna - jag hade ÄL den 7 november (utslag på stickan den 6:e). När hade du?

Muggles - det är otroligt hur snabbt det där med sömnbrist inverkar på humöret. Jag förstår mer än väl att det varit jobbigt för dig idag om du inte fått mer sömn än 6.5 h uppdelat i tre perioder. Och Moa har väl kanske inte sovit så mycket mer, heller? Skönt iallafall att hon håller sig go' och glad ändå. Det där med att vagna och/eller buffa verkar vara en bra metod när det gäller sömn, även om man får slita en del.

BS - det låter ju hoppfullt att det här med finnarna faktiskt kan bli bättre. Jag fick en telefontid hos en läkare idag, så hon ska ringa mig under förmiddagen. Får väl se vad det ger. En del krämer får man ju inte använda när man är gravid, men jag hoppas att det finns något som är effektivt ändå.

Vänner - visst är det typiskt att problem alltid visar sig när det är minst lämpligt! Hoppas iallafall att nässprayen har god verkan på prinsen, så att han får sova ordentligt. Just nässpray är ett av de allra bästa förkylningshjälpmedlen, tycker jag.

• Tinga

Haaallååååå - var håller ni hus, allihop? Jag har snortråkigt på jobbet coh längtar efter någon rolig att "prata med".

Min syster med sambo kommer på middag hos oss ikväll, och eftersom maken fick dra iväg på akuttjänsteresa igår eftermiddag hamnade allt ansvar och fixande på mina axlar. Fast det är bra; då har jag en ursäkt att gå tidigt från jobber idag.

Jag pratade nyss med en läkare, som skulle skriva ut en ny "antiacnekräm" till mig, som innehåller lite antibiotika. Tydligen ska det vara extra bra om det finns bakteriedödande medel i, så jag hoppas att det gör susen. Kommer inte ihåg vad den hette, men om någon undrar kan jag kolla receptet när jag hämtat det i eftermiddag.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag