• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • viktualia

På brunchen igår började jag grubbla över det här med att söka vård och konsten att bo i hålan. Har just kommit fram till att det inte finns NÅGON privatpraktiserande läkare i hålan, ingen jag hittat via sökmotorerna i alla fall. Säger inte att landstingsvården är dålig, har ju inte en aning om den saken och inte vet jag om vi behöver nån hjälp att bli fertila... men som sagt: Det finns ingen privatgyn el liknande i hålan.

Närmaste fertilitetsklinik är i Örebro, vilket befinner sig 12 mil från mitt jobb (och 4 från min bostad). Mvc/bvc finns i hålan givetvis, men jag har som sagt 7 mil till jobbet.

Allvarligt: Hur f-n får pendlare sånt här att funka praktiskt?!?! Måste nog rota rätt på några avlägsna bekanta och fråga hur de gjort!!!

• nennesjuttioåtta

själv har jag bara kontaktat den offentlliga fertilitetskliniken här, det finns ju två privata men... jaja, vi får se hur det går. Om det tar för lång tid kanske det är läge att fråga någon annan. Men jag måste ju kolla vad mina skattepengar gör fr nytta också.

• viktualia

Nenne - min frustration över pendlingen handlar om hela grejen i stort. Jag grubblar över hur jag ska få ihop tillvaron med bara "vanliga" besök på mvc... Den Mvc som jag tillhör geografiskt har telefontid en timme varje morgon, som olyckligt nog råkar sammanfalla med när jag sitter på bussen till jobbet = inte HELT skoj att sitta på bussen och prata om sånt.... blääää näeee jag VILL inte pendla i evigheter.. blir helt trött av allt krångel innan jag ens är i närheten.. Men som sagt, får försöka få tag i pendlande vänner och kolla hur de löst frågan med mvcbesök och annat.

Nyfiken som jag är spanade jag lite på Fl, men hittade inte nån tråd med tankar om just sånt här. Vill inte regga mig där, så jag får väl fortsätta grubbla..

• nennesjuttioåtta

vickan
    Ah, ja det blir ju nästa nöt att knäcka.
    har du hört något mer om jobbet då? *håller fortfarande tummarna*
    Jag vet ju inte hur många besök man ska göra, och när man kan säga vad man egentligen ska iväg på (tandläkaren funka rju inte varje gång). Både OM man blir gravid eller om vi går vidare i utredningen... Här har ju de telefonsvarare och de ringer upp en senare, vilket man inte alls kan styra. Men då kan man i alla fall svara på mobilen och gå iväg...

• viktualia

Näpp, inget nytt om jobbet och det kommer nog ta nån vecka till så håll inte för hårt i tummarna så att du får kramp.. hihi...

Alltså: Mitt grubbleri gäller mer hur man hanterar allt bortfall av arbetstid pga mvcbesöken. Ursäkter för att dra behöver jag inte redovisa på mitt nuvarande jobb, här är det ingen som kollar vad jag gör och när. Jag har något som kallas för förtroendearbetstid och disponerar tiden helt fritt, även om det slutar med att jag jobbar kontorstid och drygt heltid i alla fall. Men det jag grubblar över är om man ska ta semester eller vad man ska hitta på... en rutinkontroll på 30 min tar ju timtal i min värld - enkelresa tar 70 min.

Byter jag jobb kommer jag troligen att byta arbetstidslösning också och då blir troligen det här ännu värre/klurigare. Och i den här MYSKO änden av landet har de inte nån rutin på att folk pendlar... ni skulle hört de mysko frågorna på intervjun. En var typ "Jaha, och hur ser du på att pendla?"

Tjaaa sa jag, det har jag ju gjort i 4 år så.... En av dem sa: "Jaa men bor man på en liten ort så är det väl att man har kort avstånd till jobbet som är en av anledningarna".
    Jag helt trött: Nja, arbetsmarknaden för personer med min kompentens är minimal där, så jag ser nog pendling som nödvändigt och inte speciellt uppseendeväckande........

Sådana frågor hade man ju INTE fått i Sthlm.....

• Tinga

Vickan - jag förstår absolut problematiken! Tidigare bodde jag 2 mil ifrån jobbet, så det var ju inget jätteavstånd, men jag bodde i en annan kommun, så allting som hade med vård att göra blev besvärligt. Man har ju rätt att söka vård var man vill, men det är ju ofta så att de som jobbar på en viss vårdcentral eller sjukhus har problem nog med att hinna med dem som hör till deras geografiska upptagningsområde, så då är det oftast väldigt mycket gnäll om man kommer som "utomstående" och vill boka tid.

Själv pendlade jag med bil, men maken och jag samåkte, så det blev ju ändå en del problem. Jag är väldigt tacksam för att jag nu har cykelavstånd till jobbet, och jag tror att jag uppskattar det desto mer för att jag har provat på pendlingens bekymmer tidigare. (Ett tag bodde jag 7 mil från jobbet, och då tog det ungefär 1.5 h enkel väg att ta sig hit. Något sådant kommer jag inte utsätta mig för igen, om det inte blir absolut nödvändigt tvunget.)

• viktualia

Tinga - för mig är det nödvändigt tvunget, arbetsmarknaden ser ut så. Och japp, jag har 7 mil och 70 min med buss. Och DESSUTOM bor jag i ett annat län än där jag jobbar, vilket krånglar till vårdsökandet väldigt mycket.

• Liten med Mindre

Angående vårdbesök, så har vi hittills i alla fall kunnat lägga nästan alla besök tidigt på morgonen, för att även maken ska kunna följa med. Det tar ju en väldig massa tid i anspråk ändå, men det blir bättre än att jag/vi ska åka fram och tillbaka varje gång.

Men så är vi också halvvägs till jobben när vi är hos BM. Det skulle vara lite värre att sitta i Tyresö och vänta på BM-tid, för att sen åka till jobbet. Så jag förstår problematiken.

Men, på något sätt funkar det säkert, barn föds ju trots allt i hålor med, och av pendlande föräldrar. (Berätta gärna hur vännerna löst det!)

• Nattson

Vickan låter lite knepigt speciellt som det inte är samma län.

Jag tror att jag skulle kunna välja en BM i stan eftersom det är samma län men jag valde en i samma ort. Det tar ca 40min att åka till jobbet och BM besöken kommer att räknas som läkartid. Så det blir att lägga dem sent på e-middagen eller på morgonen. Första besöket blir nästa vecka på torsdag och då får vi säkert veta hur ofta vi ska gå dit osv.

• viktualia

Liten och Nattson - skönt att få vädra funderingarna. Typiskt mig att fundera över alla praktiska frågor på härsan och tvärsan.... återkommer garanterat om jag får nåt vettigt svar/tips på lösning..

Min egen mamma pendlade när brorsan och jag var pyttesmå, men då fanns ju jordens bästa nätverk omkring oss så vi led aldrig.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag