• Fozzie

Utseendets betydelse?

Hejsan!

Jag har bara en kort liten fråga. Inte alls självömkande eller på något sätt ett rop på hjälp, snarare bara en nyfiken fråga.

Jag är inte speciellt snygg och vet att många tjejer backar för det (är mao man). min undran är om det verkligen är som folk säger att "insidan räknas". Jag har varit med om motsatsen så många gånger att jag börjar undra VAD som räknas egentligen.

Så, till er tjejer, är det en myt att insidan räknas mer? mina erfarenheter säger så.

Överbevisa mig gärna om ni vill, eller säg som ni upplever att det är, lovar att inte argumentera mot

Hörs!

/Fozzie

• Svar på tråden Utseendets betydelse?
  • Therése

Jag skulle nog säga att utsidan kan fånga ett intresse, men det är helt klart insidan som håller det kvar.

När jag lärde känna min älskade levde jag fortfarande med illusionen att jag skulle möta någon som var lång och mörk och si och så... Så när jag minst anade det mötte jag min nuvarande pojkvän och efter bara någon veckas vänskap tänkte jag på honom som min bästa vän, nästan, för han fick mig att må så bra på alla sätt. Rent fysiskt var han helt fel - för kort, för gammal, ingenting som stämde utifrån min "mall". Men han var en så underbar människa så jag började tänka att "om jag bara kunde träffa någon som är som honom..." Det tog mig en månad att inse att min perfekta människa - "fel utseende" till trots - fanns rakt framför mina ögon. Så det jag vill säga är att NEJ, utseendet betyder absolut inte allt. Jag vet inte hur många fall som mitt jag har hört talas om - där man tror att man vill ha en viss typ av person, och den man sedan faller för är helt annorlunda ändå.

En väninna sa en klok sak till mig en gång. Hon sa att en dag kommer jag att möta en man som kommer att se på mig tillräckligt länge för att upptäcka allt underbart jag har och är. När han väl ser det kommer han aldrig att vilja släppa mig ur sikte igen...

Jag kan bara säga att hon fick rätt. Det hände mig till sist - och jag lovar att det kommer att hända även dig.

Hemligheten är att lära sig att se sig själv som attraktiv och underbar. När du känner dig sådan så kommer andra att se det också. Det kan ta tid men det händer till sist.

All lycka!

• Therése

PS! Kan tillägga att idag, snart nio månader senare, tycker jag att min pojkvän är så vacker att det nästan gör ont i mig bara att se på honom. Det är knappt att jag kan tro att en så perfekt människa kan existera. Detta alltså om en person jag till en början inte fann minsta attraktiv! Du älskar inte en människa för att han vacker, utan han är vacker för att du älskar honom.

• tjollan

Så här är det väll i min tanke. Man ser en person i mitt fall en man som jag tänker oj vad snygg i mina ögon!
    Jag tänker inte "Uj han var inge snygg men då är han nog snäll!"
    Fast efter ett tag så bleknar skönheten den fysiska om insidan ej har nå att erbjuda.
    Sedan så har många av oss när vi har varit singel haft en förmåga att "hänga på " olika karlar en "gyllene mantel" som dom inte kunnat bära upp. Det man inte har fått vill man ju ha vet ni.
    Tack och lov så har min blivande man allt det jag sökt utan att veta om det

• MrsMoreira

Alltså, helt klart är att första intrycket underlättar ju om man ser bra ut, men om man umgås/träffar någon då och då tycker jag att utseendet spelar mindre roll, då är det personligheten som räknas. För min del i alla fall. Ofta har jag märkt hur en person jag inte alls attraherades av första gången jag träffade dem, blir väldigt attraktiva när jag lärt känna dem. Det är som om utseendet liksom förändras om jag gillar någons personlighet

• kentfantast

Alltså, jag tycker ju att alla killar jag varit tillsammans med har varit jättesnygga. För att inte tala om min man!

Sen är det ju så att inte alla jag känner har tyckt att mina killar har varit världens snyggaste. En var kort och smal, en lång och smal, nuvarande "normallång" och lite mer muskulös... Det verkar ju som att det är JAG som tycker att de är snygga, för jag har ju varit kär i dem.

Min kollega beskrev sin sambo som den absolut snyggaste man hon nånsin sett. Jag fattade ingenting när hon presenterade oss. I mina ögon var han inte alls särskilt snygg.

Det som gör en kille snygg i mina ögon är (ologiskt nog) att han har humor och självförtroende. Då dras jag till honom direkt.

• pickolina

kentfantast - Det ÄR attraktivt, håller med! :)

• c_t

Intelligens attraherar mig, social kompetens attraherar mig, killar med humor och självdistans attraherar mig och killar som är långa och vältränade attraherar mig.

Jag tror att utseende är viktigt för att fånga ett intresse, likaväl som ett roligt skämt kan fånga ens intresse. Det viktigaste är att man vågar ge alla människor en chans att visa vem dom är, först då vet man om man kan älska dom eller inte.

• pickolina

c_t - Absolut, det är ju så många olika saker som kan attrahera.. :)

För mig är det däremot inte förrän jag attraheras av personens utseende som jag kan bli kär på riktigt.. Då menar jag inte att personen måste se bra ut, men som andra beskrivit..att personen ser bra ut i ens egna ögon pga allt annat som attraherar.. :)

• TheBride

En teori v.g. den observation att man ser fler snygga tjejer med fula killar an tvärtom, precis som man ser fler äldre män med betydligt yngre tjejer än tvärtom, är att detta kan bero på att det rent instinktmässigt/biologiskt för en man gäller att hitta en fruktbar kvinna. Dvs. tecken på östrogen: långt hår, stora bröst, stor skllnad på höftmått och midja. I tillägg ungdom och sundhet; ren hy, bra tänder, stark etc. Sammanlagt blir detta ju skönhet som den tolkas i vår kultur.
    En kvinna däremot, behöver sen stenåldern en man som kan skydda och ta hand om avkomman PLUS kunna behålla honom!! Nu för tiden kan både muskler=skydd, men även pengar=skydd! Detta betyder att pengar, hög utbildning går in i det som gåor mannen attraktiv. Sedan fanns det också en fördel i att han inte var för sexig, för då skulle kanske andra kvinnor komma och fåorsåoka sig på honom medan man själv satt gravid hemma i grottan!
    Jag vet inte om denna teorin stämmer, men det är ju en interessant ide..

• TheBride

Teorin säger att en ful man kan kompensera med pengar och makt - i mycket större grad än en ful kvinna kan!

Svar på tråden Utseendets betydelse?