Vansinnigt underbara... andra sommaren-del 2
Som sagt, det är bara att fortsätta vara underbara...
Varmt välkomna flickor
Som sagt, det är bara att fortsätta vara underbara...
Varmt välkomna flickor
Caraque, chokladtårta från Paris
? Till 12 bitar (den är till måååånga fler, tycker Rosenhaga)
? Svårighetsgrad: Svårt (nej, inte
svårt men tar lång tid.)
Ingredienser
Chokladbottnar, 2 stycken:
160 g mandelmassa
60 g florsocker, 1 dl
3 äggulor
2 ägg
50 g vetemjöl
50 g kakao
50 g smält smör
150 g äggvitor, ca 4 st
60 g strösocker
Romsockerlag:
1 dl vatten
100 g strösocker, drygt 1 dl
2 msk rom
Vaniljkräm:
2 gelatinblad
1/2 vaniljstång
1 dl mjölk
30 g florsocker, 1/2 dl
2 äggulor
1 dl vispgrädde
Chokladmousse:
200 g mörk choklad, 70 % kakao
2 msk vatten
30 g strösocker, 1/3 dl
60 g äggulor, ca 3 st
4 dl vispgrädde
Chokladglasyr: 300 g mörk choklad
100 g rumsvarmt osaltat smör
4 msk vispgrädde
En elegant tårta med rik chokladsmak från både bottnar och mousse. Den görs lättast i etapper och läggs ihop ett par timmar före serveringen. Tårtbottnarna kan göras i förväg och även frysas.
Vaniljkrämen görs dagen före liksom romlagen och chokladmoussen.
Vaniljkräm och chokladmousse förvaras i kyl, romlag och bottnar däremot
i rumstemperatur. Den goda chokladmoussen kan även serveras som dessert och räcker då till 6 pers.
Gör så här:
1. Chokladbottnar: Sätt ugnen på 200°. Riv mandelmassan och blanda den med socker och äggulor till en jämn smet. Rör ner de hela äggen.
2. Blanda mjöl och kakao och sikta ner det i mandelmassesmeten. Rör ner smöret.
3. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret under vispning och vispa till en seg massa, ca 5 min. Vänd ner äggvitorna i mandelsmeten.
4. Rita 2 rundlar, ca 24 cm i diameter, på bakplåtspapper. Bred ut smeten, ca 1/2 cm tjock, i rundlarna. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter.
5. Låt bottnarna kallna. Lägg bottnarna i plast till nästa dag eller frys in dem.
6. Romsockerlag: Häll vatten och socker i en kastrull och koka till en simmig lag. Tillsätt romen och låt lagen kallna.
7. Vaniljkräm: Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 minuter.
8. Dela vaniljstången och koka upp den tillsammans med mjölken i en kastrull. Ta upp vaniljstången och skrapa ner kärnorna i mjölken.
9. Vispa samman äggulor och florsocker. Vispa ner hälften av mjölken i äggblandningen och vispa ner det i den resterande mjölken i kastrullen. Sjud på svag värme under omrörning till en tjock kräm. När första bubblan kommer tas kastrullen från värmen.
10. Ta upp gelatinbladen och rör ner dem i den varma äggsmeten. Låt krämen svalna.
11. Vispa därefter grädden och vänd ner den i krämen. Kläm fast plastfolie i botten på en rund form 24 cm i diameter. Häll i smeten och ställ i kylen för att stelna minst 2 timmar eller till nästa dag.
12. Chokladmousse: Smält chokladen i vattenbad till 50°. Låt den därefter svalna till 30°.
13. Koka vatten och socker i en liten kastrull till en simmig lag, ca 2 min. Vispa ner lagen lite i taget i äggulorna och vispa till en tjock kräm. Låt krämen kallna.
14. Vispa grädden och rör ner äggkrämen och den avsvalnade chokladen. Ställ moussen i kylen för att stelna minst 2 timmar eller till nästa dag.
15. Hopläggning av tårtan: Kläm fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Täck botten med 1/3 av chokladmoussen.
16. Lägg en tårtbotten ovanpå moussen och droppa över hälften av romlagen. Täck med ytterligare 1/3 mousse. Stjälp därefter på vaniljkrämen och dra bort plastfolien. Och ovanpå vaniljen resten av moussen.
17. Slutligen läggs den andra tårbottnen ovanpå och den sista romlagen droppas över. Täck med plastfolie och ställ tårtan i kylen minst 3 timmar för att stabilisera sig.
18. Chokladglasyr: Smält chokladen över vattenbad. Skär smöret i bitar. Lyft upp chokladskålen från vattenbadet och rör ner smöret, lite i taget. Rör till en jämn smet. Rör till sist i grädden. Låt krämen kallna något.
19. Ta bort plastfoliet och vänd tårtan upp och ner på serveringsfatet. Ta bort form och papper.
20. Lägg pappersremsor runt tårtan för att skydda fatet. Glasera tårtan med den kalla chokladglasyren och ta försiktigt bort pappersremsorna. Dekorera med chokladtryfflar och vaniljstänger.
badade med delfiner i fredags :)
min dröm som gick i uppfyllelse! *glad*
Fru någongång.
Åh tack snälla!!
*släpper mitt krampaktiga tag om Eurolady och slänger mig om halsen på Fru Någongång och kramar för allt vad jag är värd*
Erat stöd betyder så mycket flickor.
TACK!!!
Och Eurolady, du stör ALDRIG, bara så du vet. Inte en chans!!
Rosenhaga
Ja snälla visa receptet!!
Om ni någon gång är beredda att stå två dagar i köket för att komma till himmelriket via en chokladtårta, så har ni receptet ovan. Det är värt tiden!
Rosenhaga
MUUUUUUUMS!!!!!
Eh, kan man få hyra in DIG som kock/konditor till nästa kalas???
Prinsess, badat med delfiner - blir glad vid tanken. Har aldrig gjort det men verkar fantastiskt!!
*kramar om LKU ännu mer och passar på att sno lite mer brownie bakom hennes rygg*
Självklart att jag stödjer dig. Kan förövrigt tycka att du kanske ska hota med GP om de inte ger dig det du ska ha illa kvickt. Det förtjänar de sannerligen!!
FruNågongång, jag har absolut ingen aning vart vi ska bo! Det här var typ den enda uppgift min kille fick och när han frågade om jag ville veta vilket hotell han valde eller om det skulle bli en överraskning, så tyckte jag överraskning lät bra!
Tyvärr är jag lite kontrollfreak, så det är lite jobbigt att inte veta, å andra sidan litar jag fullständigt honom och att han vet vad jag vill ha, så det blir nog bra!
Ska förövrigt iväg och klippa mig efter jobbet idag och prata frisyr inför bröllopet, sen ska jag iväg och prata med floristen innan vi ska in till stan och titta på skjorta åt killen. Mycket att stå i nu så här i slutet.
Heleneli, förstod att min förklaring av borden var lite svår att förstå. Vet inte riktigt hur jag ska förklara den bättre *gnuggar geniknölarna* Honörsboret kommer 14 personer sitta vid. Bredvid det (kortända mot kortända med ett glapp emellan så serveringen går lättare) kommer ett bord med 16 personer sitta. Sen är det två bord med 16 vid varje som står diagonalt från honnörsbordet bredvid varandra, men de har vid kortändan ett glapp mot honnörsbordet så att folk kan sitta vid båda sidor av honnörsbordet och serveringspersonal komma igenom. Blev det tydligare nu?
*funderar*
Har jag gjort mig förtjänt av att baka denna tårta? Hmmmm.....kan ju köpa hem ingredienserna i vart fall. :)
Sedan får vi se till helgen, kanske? Nej, sjutton - jobbar på lördag.
Skolkar från jobbet i eftermiddag. Känner mig lite busig, liksom. (Skolkar och skolkar, flexade ut tidigt kanske är mer rätt...)
Rosenhaga, den där tårtan lät underbar! Lite jobbigt att stå i köket i två dagar, men man ska ju ha nåt att göra regniga dagar också!
*funderar på när man får ett festligt tillfälle att baka den tårtan till*