• LKU

Vansinnigt underbara... andra sommaren-del 2

Som sagt, det är bara att fortsätta vara underbara...
    Varmt välkomna flickor

• Svar på tråden Vansinnigt underbara... andra sommaren-del 2
  • Rosenhaga

Angående vinrad och Dina Vingårdar:

Jag köpte faktiskt en sådan rad åt min man för några år sedan, en femårsprenumeration. Vi bilade till vingården en sommar och hämtade hem en massa vin. Det som var bäst var faktiskt deras B&B och kvällen på vingården. Vi fick en guidad tur på vinfälten av ägaren som berättade en massa intressant och sedan god grillad mat och provning av vin.

Vinet var väl sisådär om jag ska vara ärlig. Mer en kul grej. Jag skulle inte välja det idag som present. Man får en massa trevligt vin för 5.000 kronor eller vad nu den där vinraden kostade. 50 flaskor av ett hundrakronorsvin för att ge ett exempel. Köp det och någon bra vinbok istället!

Rekommendationer vinböcker, lite olika beroende på hur intresserad han är:

"En värld av vin" bör alla ha hemma. Funkar som uppslagsbok. Skriven av Mikael Mölstad.

"Vinets magi" är en bok som kombinerar kunskap om vin, reseskildringar och recept. Boken har vunnit presigefyllda priser, bland annat utsedd till bästa vinbok internationellt. Skriven av Bengt-Göran Kronstam.

"Vin från hela världen" är lättläst vinlexikon och bra bok skriven av Oz Clark.

Om din blivande är intresserad av Champagne så är Richard Juhlins "Tretusen champagner" ett självklart val.

"Munskänkarnas vinbok" av Catarina Hiort af Ornäs är också en tydlig vinbok, lite torr kanske men mycket intressant.

Det var några tips på vinböcker som är lite mer allmänna.

Härlig present du skulle kunna ge är Håkan Nilssons bok "Vinprovning i Alsace" och kombinera ihop det med en resa till Alsace där ni bilar runt bland vingårdarna och köper med er en massa vin hem. Det är en höjdarresa!

(Om ni gillar thaimat och lite kryddigare asiatisk mat så finns det definitivt rätt viner för det i Alsace.) Alsace är i stort sett bara vita viner av främst druvorna Riesling, Gewurztraminer, Pinot blanc och Pinot Gris. Man odlar Pinot Noir-druvan för röda viner.

Åh, vad jag längtar tillbaka för att utforska Alsace igen, hann bara skrapa på ytan när vi var där och det finns så mycket trevligt att utforska - och flera riktiga höjdarrestauranger med stjärnor sida vid sida med genuina bykrogar som serverar utmärkt mat.

• anne på grönkulla

Nattskiftet pratar vin och historia! Kul!

Heleneli, du är på helt rätt plats - denna tråd började förra året som en tråd för att prata distansrelationer. Numer är det väl bara jag kvar, och jag har nog tyckt det var minst jobbigt hela tiden.

• Heleneli

*harkel* God morgon... *host host* Det blev visst lite sent igår... Somnade efter tre och klockan 06.03 ringde en hystersik lillasyster och undrade om inte bussen skulle gå nu... (Som om jag skulle veta det, jag bor ju 60 mil därifrån!) Men sen fick jag somna om och det var skööönt! Har bara varit uppe i ca 45min... :D

Angående vinraden så blev jag lite tveksam nu... Jag hade visserligen bara tänkt ge honom för ett år och fokusera på upplevelsen (åka dit och smaka och köpa en låda vin typ) men då kanske det är bättre att göra det på egen hand? Storasyrran gjorde en bilresa till Champange i somras och var jättenöjd... Men då måste jag komma på nåt annat nu fort!
    Boken han ska få är den här www.bokus.com/b/9789146202653.html köpt på bokrean för ca 200:-

Munskänkarnas vinbok ligger i någon flyttlåda någonstans i källaren. Också från en bokrea något år... I löööv bokrean. Det är min favorithögtid! :D
    Förövrigt är svärmor kompis med Richard Juhlins fru(?). Nä då, jag har inte alls mött Lassie. Vad är det som får er att tro det? ;)

anne, jasså, varför missade jag den här tråden då då? Jag har väl vant mig vid att han är borta mycket nu, det som är jobbigast är att man aldrig kan planera nåt... Han kan bli ivägskickad med bara några timmars varsel... Just nu är det lite tufft också eftersom det är så nära bröllopet och han är så svår att nå där nere... Annars tycker jag nog det jobbigaste är alla kommentarer från folk. "Men är det inte jobbigt när han reser?" "Men ska han inte sluta med det där snart?" "Jag fattar inte hur ni karar det!" "Vill inte du att han ska vara hemma mer?" och det är inte kommentarer från mina närmaste vänner direkt...

Jaha, ska man ta sig lite brunch då kanske? :D

• anne på grönkulla

Jodu, jag känner igen det där - det är få saker som folk tar sig såna friheter att ha åsikter om som att vi valt att vara särbo de senaste 3 åren - pga mitt jobb. Suck, säger jag bara...

• helenekl

*harkel, host host*
    från en till relativt nyvaken :D

Ja jag somnade vid halv fyra o drömde om vingårdar o JP med lila etikett....undrar varför? *asg*

Tack för trevligt samtal i natt Heleneli :p

Som jag skrev i natt så hade jag, bara ett par minuter tidigare skrivit ett inlägg i Gabbies gästbok på hennes hemsida o när jag går tillbaka hit så har hon skrivit ett inlägg :) Tycker det är coolt med tanke på att klockan var så sen :)

Gooooooooooooood moooooooooooooooooorning aaaaaaaaalllllllllllliiiiiiiiiihhhhooooooopppppppppppppaaaaaaaaaaaaaaaa! *nu är rösten lite mer mjuk o fin mot morgonkraxet*

Idag blir det lite plocka o feja innan vår lilla skrotfia kommer hem från Strängnes där hon varit i helgen...saknar henne massor men hon har haft det jättebra med mormor o morfar :)

Rosenhaga; vad du är kunnig gällande viner o sånt!
    I´m impressed!
    *gör vågen för Rosenhaga*

Vad ska ni andra göra idag då?

KRAM

• Fru någongång.

Här har vi precis sett på the queen. bra film som speglar kungahuset bra.

inatt fick jag iaf sova, somnade lite sent kanske, men sov gott sedan iaf. Nu skall vi städa, så det är fint när vi åker till frankrike på onsdag.. så skönt att komma hem till ett städat hem.

Så glad att jag hittat denna tråd där alla är glada och trevliga mot varandra.. finns så mkt konstigt folk som startar trådar så man bara kan baxna

Puss på er :-P

• LKU

Hej tjejer!
    Jaha, här har pratas vin, mat, sång och kärlek i natt ser jag. Inget nytt i denna tråden med andra ord Roligt med vingårdar, att man kan köpa en sådan vinrad, låter helt underbart!!

Heleneli
    Vet inte om du missade mitt inlägg till dig förut, men jag förstår helt och hållet din oro. Hade som sagt min sambo på FN-tjänst i 9 månader, han kom hem i mars i år. Tycker det låter kanon att ni kan sms:a och chatta i allafall Din morgongåva i form av en vinrad låter toppen!!

FRUhelenekl
    Så skönt att spelningen gick bra i går, nu får du bara vila och ta igen dig hela dagen i dag, ja varför inte hela veckan ? Bara njuta av framgången liksom... Kram på dig gumms

Fru Henax
    Ja, känner mig otroligt slapp och slö, även idag. Typ HELA TIDEN. Kan man bli annat i detta förbannade skitväder????
    Okej en regnig dag ibland men inte flera veckor!!! Vad gör söta frun i dag för skoj? på dig!

Eurolady
    Skön och soft söndag kan man tänka efter en intensiv men rolig "möhippa och fest-helg"? Får jag rekommendera några avsnitt av L-word, en påse ostisar, soffan, filt, blivande maken och 1 liter Cola??? Stora kramen

• Fru någongång.

hmmm skulle ju vara så här

• Heleneli

JP med lila etikett? *sneglar mot köket, nickar, börjar leta efter den dolda kamerean* Mi lajk! :D

Tack själv FRUhelenekl, förlåt att jag bara försvann utan att säga godnatt... :-O :( Blev alldeles uppspelt av Skypesignalen! :D

anne, jag brukar titta menanade på folk och säga "Ja, VÅRAT förhållande är ju så starkt att vi klarar det, men det är klart att det inte funkar för alla....." :D Moahahahaaaa

Idag ska jag cykla ner till solariestället i stan och bättra på brännan, sen ska jag till ica och fylla på matförrådet. Undrar om jag inte ska ta en tur till ÖoB också och köpa en cykelkorg?

• LKU

Fru någongång.
    Håller helt med!! Massa KRAMAR till rara dig som förgyller denna tråd på ditt goa sätt

Svar på tråden Vansinnigt underbara... andra sommaren-del 2