• lotta49

GI:are, finns ni där ute?

Hejsan!

Efter att ha läst många trådar startar jag nu min egen i hopp om att hitta fler som liksom jag nu startat med GI.

Här tänkte jag att vi kunde utbyta recept, tips och ideér samt peppa varandra.

Jag har drygt 20 kilo som jag vill bli av med och hoppas på att kunna fixa det mesta av dem till slutet av sommaren.

Så alla ni som börjat med GI, haka på här så kör vi!

• Svar på tråden GI:are, finns ni där ute?
  • Duchess

Jag är en GI:are! :)

Började 1 april, och gick rätt snabbt ner tre kilo, från 68 till 65. Har legat 6 veckor i rivstartsfasen, men nu i helgen så har jag gått över till nystart, och ska kombinera det med mer motion. Jag vill inte ligga och harva på samma vikt hur länge som helst, så nåt måste hända.

Mitt mål har varit att gå ner till 60 kg innan 1 juli, men just nu känns det rätt svårt. Nåja, jag ska sy om klänningen, och sen ser jag långsiktigt på viktnedgången. Även om jag inte når 60 innan mitt måldatum så ska jag nå det senare. Hälsovinsterna med viktminskningen är viktigare än att bli av med fläsket till bröllopsdagen :)

• lotta49

Hejsan! Visst kan du klara det, det tvivlar jag inte på. Finns bara viljan så

Själv fick jag mitt tredje barn för tre veckor sedan men eftersom jag inte ammar hakade jag på rivstarten för två veckor sedan och har legat där sedan dess.

Fortfarande tappar jag i vikt efter graviditeten men hade en del övervikt redan innan som jag hoppas bli av med.

Just nu väger jag 81 kilo till mina 165 cm och det är ju en del. Vill försöka att komma ner till 60 men blir glad för det jag kommer att tappa innan mitt bröllop den 25/8-07.

Har intalat mig själv att inte stressa och tappa hoppet om jag inte genast ser resultat utan verkligen ge detta en chans.

Var tidigare viktväktare men GI passar mig bättre eftersom det är sån mat som jag verkligen gillar och inte en massa light produkter.

Har dock slarvat lite eftersom jag låg på sjukhus med dottern några dagar i veckan som va. Då blev det någon smörgås här och där eftersom det inte serverades någon mat till föräldrarna.

Skall dock hoppa på Viktkolls Beach 2007 och köra deras veckomeny så får vi se om det går bättre.

Kommer också att använda mig mest av mått bandet istället för vågen den här gången för att få ett annat perspektiv på min viktminskning.

En fråga, hur har du tränat under rivstarten?

• Duchess

Jag har inte använt mig av de färdiga menyerna, av flera skäl. Dels äter jag inte ägg, vilket gör att i princip alla frukostar går bort. Och dels är jag nog en smyganarkist :)

Jag har dock använt mig av sajtens (www.giviktkoll.se) staplar och tabeller för att se till att jag ätit tillräckligt mycket fett och protein, samt tillräckligt lite kolhydrater. Och jag måste säga att jag ätit god och nyttig mat under hela den här tiden. Däremot kan jag inte säga att jag helt blivit av med sockersuget. Jag längtar fortfarande efter godis, men det går att behärska. Oftast :)

Jag har promenerat en hel del under rivstarten. Jag har drygt 20 minuters gångväg till jobbet, så de dagar jag gått dit och hem har jag fått 40 minuters "gratismotion". Senaste veckan har jag börjat träna på gym igen, samtidigt som jag ökat kolhydratsintaget något. Vågen står dock stilla, men jag hoppas att måttbandet visar positiva siffror.

Några favoritmaträtter har varit:

* Tandorilax. Köp en burk tandoripasta, blanda några teskedar med lite turkisk yoghyrt, och häll allt detta över några laxbitar i en ugnsform. Jätteenkelt och gott!

* Harissakyckling. Harissa är en stark afrikansk chilipasta, som finns på delikatesshyllan hos vissa affärer. Vi har den på vårt ICA Maxi. Jag blandar lite harissa i soya, tillsätter gurkmeja, lite citron och lite olja. Sedan marinerar jag kycklingbitar i det, och lägger dem sedan i ugnen (tillsammans med resten av marinaden) i ca 30 min, 175 grader.

* Fetaostcreme. Riktig fetaost (smulad till småbitar), rikligt med olivolja, lite turkisk yoghyrt, salt, peppar och citron. Blir mums!

• lotta49

Åh, det lät väldigt gott alltihop! Själv använder jag mig inte av menyerna heller utan äter enligt deras rekommendationer.

Det blir ju en hel del ägg såklart men ibland kan jag verkligen tröttna på det och äter då istället naturell youghurt med linfrön, rostade solroskärnor och 1 tsk honung.

Vet att honung har ganska högt GI men jag kan verkligen inte med sötningsmedel i ströform och tycker att det är så liten mängd jag tar de få gånger jag äter det att det inte gör så mycket.

När det gäller motion blir det en hel del promenader, både med och utan barn. Tar minst en halvtimme varje kväll för mig själv där jag tar en rejäl promenad med Ipoden så jag blir svettig.

Det är så himla skönt och man rensar verkligen alla tankar.

Ska dock bli skönt att börja med lite tyngre träning sen efter rivstarten då det känns som att promenader egentligen inte ger mig så himla mycket.

När jag tränat har jag tränat hårt och ganska intensivt och är van att se resultat fort. Så det är lite frusterande att jag måste ta det lugnt nu i början och inte ta i för hårt.

Min favoritmat rätt just nu är wokade grönsaker med kyckling och en kall vitlökssås som jag gör på creme fraiche, vitlök, salt och peppar.

Är också vansinnigt förtjust i tzatziki så det blir det en del till grillat kött och grönsaker.

• rocketqueen

Fler recept att bjuda på? Kul att få lite inspiration!

• nyår07

lotta49 - kul att ses här istället!
    :)

Är också en GI-are, och kört rivstarten i 4 veckor = -4 kg och 2-3 cm i midjan.
    Så, känns kul och motiverande.

Var onyttig i helgen pga. weekendresa, men ska på det igen idag redan. Mycket motion och nyttig mat är mitt recept för långsiktighet.

vill ned cirka 5-6 kg till, men det är cm som är det viktiga.

kul om vi kan ge varandra inspiration, framför allt med maträtter.

favoriten just nu är lax med pestotäcke - hemlagad pesto.
    In i ugn så får laxen god smak och peston blir lite krispig.
    mums!

• Duchess

Hemlagad pesto låter spännande! Vad har du i den?

• nyår07

pinjenötter, olivolja, parmesanost, basilika och soltorkade tomater (blir sk. röd pesto).

mixa ihop allt och tillsätt olja efter önskad konsistens.

superenkelt och supergott

• lotta49

Usch, idag gick det inge vidare. Dagen började bra med youghurt på morgonen och ägg och bacon till lunch samt en atkinsbar till mellanmål.

Men sen var jag till en kompis som bjöd på fika och plockade fram en varsin glassbåt och då kunde jag inte stå emot längre!! Blir såå trött på mig själv!

Sen blev det även 1 msk couscous till fisken för jag var så himla hungrig.

Vet inte hur det ska gå framöver, tycker annars jag sköter mig ganska bra på veckorna men sen framåt helgen blir det svårare, speciellt om man inte är hemma.

Hur gör ni andra om ni tex är bortbjudna? Det är ju alltid speciellt svårt i rivstarten kan jag tycka. Det känns som om jag måste börja om hela tiden.

Tar tacksamt emot tips från er!

Svar på tråden GI:are, finns ni där ute?