• lotta49

GI:are, finns ni där ute?

Hejsan!

Efter att ha läst många trådar startar jag nu min egen i hopp om att hitta fler som liksom jag nu startat med GI.

Här tänkte jag att vi kunde utbyta recept, tips och ideér samt peppa varandra.

Jag har drygt 20 kilo som jag vill bli av med och hoppas på att kunna fixa det mesta av dem till slutet av sommaren.

Så alla ni som börjat med GI, haka på här så kör vi!

• Svar på tråden GI:are, finns ni där ute?
  • nyår07

lotta49 - du ska se att du klarar det!

Ett litet steg bakåt ibland gör inget, låt inte skuldkänslorna ta över bara.

När jag är bortbjuden så har jag tackat nej till allt som jag inte ska äta enligt rivstarten.
    Dock, en gång blev vi enbart bjudna på smörgåstårta - så där kunde jag inte säga nej, tog dock enbart en bit.

Jag ser till att jag blir mätt på sallad och kött/fisk och tackar nej till efterrätt.

Däremot har jag ofta efterrätt hemma, enligt GI/rivstart - för att på så sätt kompensera, och för att känna att jag inte förbjuder mig till det goda.

Favoriten är chokladmousse, dvs. smält mörk choklad blandat med vispad grädde som sedan får stå i kylen tills man nått önskad fasthet.
    mums!!

• Duchess

Vi åkte till Linköping och besökte goda vänner andra helgen som jag låg i rivstarten. Det gick ju ... sisådär. De flesta har inga problem med att man äter GI, men det är få som vet exakt vad som är bra att äta i rivstarten. Jag försökte välja det bästa av det som erbjöds, helt enkelt.

Nu har jag gått över till nystarten, efter nästan 6 veckor i rivstarten. Jag kände att jag behövde göra något, eftersom jag i princip stått stilla i några veckor rent viktmässigt. Så nu går jag upp i vikt istället. Inte mycket, men några hekto.

Jag försöker inbilla mig att det beror på att ökad träningsdos (varannan dag på gymet, varannan dag långpromenad) och lite mer kolhydrater gör att kroppen hamnar i ett dåligt läge. Fast det känns lite tröstlöst.

• lotta49

Tack för tipsen! Ja, det är svårt när man är bortbjuden men hellre att jag tar lite av det som bjuds än att inte äta alls. Sen gäller det att inte deppa ihop om man lägger på sig i nystarten eftersom fett och muskler väger lika mycket.

Där är ju måttbandet ett bra hjälpmedel, annars kanske man upplever att man ökar i vikt och börjar slarva igen.

Undrar om ni andra har upplevt huvudvärk och trötthet i början? Jag gjorde det första veckan men sen har jag bara blivit piggare och har mycket lättare för att komma upp ur sängen på mornarna. Sen har min mage blivit bättre. Förut var jag väldigt uppsvälld och hade stora problem men nu är det mycket bättre. Någon som upplevt samma sak?

• nyår07

lotta49 - upplevt exakt samma sak.
    Hade superont i huvudet första veckan varje dag, sedan mår jag riktig bra.

då vi varit borta i helgen så fuskade jag, och märker redan på min mage efter 3 dagars fusk att den inte är helt 100....

så gi funkar bra för min kropp!

• lotta49

Hej igen! Hur går det för er? Denna vecka har jag verkligen hållt i förutom lite halvdålig start i måndags ! Nu kommer dock helgen och då ska vi bort på inflyttningsparty. Vi ska grilla och man får ta med sig det man ska äta själv så det blir lite knytis. Tänkte grilla några korvar med 70 % kött halt och någon biff kanske.

Skulle bli jätteglad om ni kunde tipsa på bra och goda tillbehör. Vill ha något lite roligare än bara sallad till köttet.

Tar tacksamt emot alla förslag !

• nyår07

varför inte göra en coleslaw? - riven fänkål med gräddfil och majonäs, lite citronsaft i och salt.....mums!

• Duchess

Fetaostcremen som jag tipsade om tidigare är fortfarande mitt bästa tips. Det går åt stora mängder fetaost här hemma... :)

Här står vågen helt stilla oavsett vad jag gör. Det är lätt att säga till andra att hålla ut, men svårare att själv ta det till sig. Nåja, nåja.

Hoppas det går bra för er andra! Är alla i rivstartsfasen?

• nyår07

vågen går snarare upp (några hg) numera, men cm går nedåt - så jag är nöjd, även om jag vill ned i kg också!

tränar rätt mycket, promenader och cykling. cyklar minst 1 mil varje morgon innan frukost tex.

Måste prova din fetaost creame,låter väldigt god!!
    :)

• Duchess

**snart brud**

Oj, jag är imponerad av din motionsdos! Kan du skicka lite extra ork till mig? :) Jag går till gymet varannan dag, där jag cyklar 20-30 min samt styrketränar. Däremellan försöker jag promenera, men det blir inte varje dag. Jag ska försöka dra upp på träningsdosen.

• nyår07

här kommer lite ork!

känner mig faktiskt mer motiverad ju mer jag tränar, så det är inte så svårt att orka.

så har jag tagit hjälp av mamma och en kompis som också vill gå ned lite. bestämmer att träffas för promenad etc.

att man sedan ser skillnad, gör ju inte motivationen mindre!!

Svar på tråden GI:are, finns ni där ute?