• lotta49

GI:are, finns ni där ute?

Hejsan!

Efter att ha läst många trådar startar jag nu min egen i hopp om att hitta fler som liksom jag nu startat med GI.

Här tänkte jag att vi kunde utbyta recept, tips och ideér samt peppa varandra.

Jag har drygt 20 kilo som jag vill bli av med och hoppas på att kunna fixa det mesta av dem till slutet av sommaren.

Så alla ni som börjat med GI, haka på här så kör vi!

• Svar på tråden GI:are, finns ni där ute?
  • nyår07

Fiskfilé med sufflétäcke

Ingredienser:
    Till 4 personer behöver du:
    400 g fiskfilé
    2 dl fiskbuljong
    salt och malen vitpeppar
    Sufflétäcke:
    250 g skalade räkor
    1 knippa dill
    ½ dl majonnäs
    2 ägg
    1 tsk dijonsenap
    salt och malen vitpeppar

Så här gör du:
    1.
    Tina fiskfiléerna och räkorna, om du använder djupfrysta. Koka upp buljongen, lägg i fisken och låt koka upp. Sänk sedan värmen till svag värme och låt fisken sjuda i 8-10 minuter eller till en innertemperatur på 60°. Lägg fiskfiléerna i en smord ugnssäker form.
    2.
    Dela äggen och vispa äggvitorna till hårt skum. Ställ kallt. Rör samman äggulor, majonnäs, senap, salt och peppar. Hacka räkorna, men spara några till dekoration. Hacka även dillen. Så här långt kan rätten förberedas. Förvara i så fall både fisk, räkor, dill och röra kallt till servering.
    3.
    Värm ugnen till 250°. Vänd försiktigt ner de hackade räkorna, dillen och majonnäsröran i äggvitevispet. Bre röran över fisken och ställ in i ugnen 5-10 minuter för varm fisk och 10-12 minuter för kall fisk. Öppna inte ugnsluckan under tiden! Då riskerar du att sufflén sjunker ihop. Ta fisken ur ugnen och strö över de sparade räkorna. Servera genast.

• nyår07

Fisksoppa med rom creame fraiche

Ingredienser:
    Till 4 portioner behöver du:
    200 g räkor med skal
    400 g torskfilé
    1 msk olja
    2 röda paprikor
    1 purjolök
    7 dl fiskbuljong
    3 dl matlagningsgrädde
    2 tsk tomatpuré
    1 dl vitt vin
    salt och malen vitpeppar

Till servering:
    1 burk fiskrom
    2 dl lättcrème fraiche
    1 vitlöksklyfta

Så här gör du:
    1.

Blanda lättcrème fraiche och fiskrom. Pressa ner vitlöken och ställ svalt till servering. Servera i separat skål att klickas i vid servering.

2.

Ansa och strimla paprikorna och purjolöken. Skär fisken i bitar. Skala räkorna. Fräs räkskalen med oljan. Koka skalen med buljongen i 5-10 min. Sila av buljongen och häll tillbaka den i kastrullen.

3.

Blanda grädde, tomatpuré och vitt vin och tillsätt. Koka upp och lägg i fisken. Låt den sjuda i soppan tills fisken är vit rakt igenom. Kontrollera kryddningen och känn efter om det behöv mer salt. Krydda i så fall med salt och peppar. Servera soppan med crème fraiche med rom.

• 21/8-04

Tack för tipsen! det låter jättegott båda två tyvärr blev det ändrade planer men ska testa en annan gång säkert e de nyttiga oxå?

• nyår07

Jodie - grattis!!

Hur gick det, blev det nån promenad??

Själv precis avslutat 2 mils cykling.....

• nyår07

oj!

fast vågen står still, fast jag inte tycker något händer - så HAR det uppenbarligen hänt saker (de senaste åren).

var hos mamma idag, och ville prova hennes gamla aftonklänningar som jag aldrig varit i närheten av att passa i.

de satt PERFEKT på mig, som sydda för mig.
    inklusive hennes gamla bröllopsklänning.....

känns skitkul nu! för det har liksom varit ett ouppnåeligt mål - fast tydligen inte!!

:)

• lotta49

*snart brud* : Vad kul för dig, då märker du ju att det ändå händer grejer i kroppen.

Själv har jag mnassor på G just nu. Nästa vecka ska jag till storstan och bli fotad för fitness Magazine. Det är ett reportage som handlar om kroppsdelar man inte är nöjd med. Så får man träningstips och blir plåtad och intervjuad.

Det ska verkligen bli superkul och lite pirrigt också!

• nyår07

lotta49 - spännande!

vilken kroppdel är du inte nöjd med då (om man får fråga)?

• nyår07

lotta49 - du har rätt!
    fast jag "känner" mig inte så smal. det blev en chock att de passade.

jag ser mig fortfarande som kraftig.

nån som har ett bra tips på hur man "lär" sig sin storlek???

alltså, även om jag väger och mäter, så tänker jag mig ändå större i jmf med alla andra runt omkring (och de vet jag ju inte vad de väger/mäter)

• 21/8-04

**snartbrud**
    Kul för dig att du nu känner o ser att det visst händer nåt!
    Nåt bra tips på hur man lär sig sin stl vet jag inte. Jag har samma problem- plockar till mig en massa plagg o får sen kila ut o hämta mindre...
    Titta på typ 10 år gamla kort-så smal o då tyckte jag att jag var tjock! Snacka om att se snett på sig själv hahaha

Svar på tråden GI:are, finns ni där ute?