• lotta49

GI:are, finns ni där ute?

Hejsan!

Efter att ha läst många trådar startar jag nu min egen i hopp om att hitta fler som liksom jag nu startat med GI.

Här tänkte jag att vi kunde utbyta recept, tips och ideér samt peppa varandra.

Jag har drygt 20 kilo som jag vill bli av med och hoppas på att kunna fixa det mesta av dem till slutet av sommaren.

Så alla ni som börjat med GI, haka på här så kör vi!

• Svar på tråden GI:are, finns ni där ute?
  • lotta49

Hejsan! Visst kan du klara det, det tvivlar jag inte på. Finns bara viljan så

Själv fick jag mitt tredje barn för tre veckor sedan men eftersom jag inte ammar hakade jag på rivstarten för två veckor sedan och har legat där sedan dess.

Fortfarande tappar jag i vikt efter graviditeten men hade en del övervikt redan innan som jag hoppas bli av med.

Just nu väger jag 81 kilo till mina 165 cm och det är ju en del. Vill försöka att komma ner till 60 men blir glad för det jag kommer att tappa innan mitt bröllop den 25/8-07.

Har intalat mig själv att inte stressa och tappa hoppet om jag inte genast ser resultat utan verkligen ge detta en chans.

Var tidigare viktväktare men GI passar mig bättre eftersom det är sån mat som jag verkligen gillar och inte en massa light produkter.

Har dock slarvat lite eftersom jag låg på sjukhus med dottern några dagar i veckan som va. Då blev det någon smörgås här och där eftersom det inte serverades någon mat till föräldrarna.

Skall dock hoppa på Viktkolls Beach 2007 och köra deras veckomeny så får vi se om det går bättre.

Kommer också att använda mig mest av mått bandet istället för vågen den här gången för att få ett annat perspektiv på min viktminskning.

En fråga, hur har du tränat under rivstarten?

• lotta49

Åh, det lät väldigt gott alltihop! Själv använder jag mig inte av menyerna heller utan äter enligt deras rekommendationer.

Det blir ju en hel del ägg såklart men ibland kan jag verkligen tröttna på det och äter då istället naturell youghurt med linfrön, rostade solroskärnor och 1 tsk honung.

Vet att honung har ganska högt GI men jag kan verkligen inte med sötningsmedel i ströform och tycker att det är så liten mängd jag tar de få gånger jag äter det att det inte gör så mycket.

När det gäller motion blir det en hel del promenader, både med och utan barn. Tar minst en halvtimme varje kväll för mig själv där jag tar en rejäl promenad med Ipoden så jag blir svettig.

Det är så himla skönt och man rensar verkligen alla tankar.

Ska dock bli skönt att börja med lite tyngre träning sen efter rivstarten då det känns som att promenader egentligen inte ger mig så himla mycket.

När jag tränat har jag tränat hårt och ganska intensivt och är van att se resultat fort. Så det är lite frusterande att jag måste ta det lugnt nu i början och inte ta i för hårt.

Min favoritmat rätt just nu är wokade grönsaker med kyckling och en kall vitlökssås som jag gör på creme fraiche, vitlök, salt och peppar.

Är också vansinnigt förtjust i tzatziki så det blir det en del till grillat kött och grönsaker.

• lotta49

Usch, idag gick det inge vidare. Dagen började bra med youghurt på morgonen och ägg och bacon till lunch samt en atkinsbar till mellanmål.

Men sen var jag till en kompis som bjöd på fika och plockade fram en varsin glassbåt och då kunde jag inte stå emot längre!! Blir såå trött på mig själv!

Sen blev det även 1 msk couscous till fisken för jag var så himla hungrig.

Vet inte hur det ska gå framöver, tycker annars jag sköter mig ganska bra på veckorna men sen framåt helgen blir det svårare, speciellt om man inte är hemma.

Hur gör ni andra om ni tex är bortbjudna? Det är ju alltid speciellt svårt i rivstarten kan jag tycka. Det känns som om jag måste börja om hela tiden.

Tar tacksamt emot tips från er!

• lotta49

Tack för tipsen! Ja, det är svårt när man är bortbjuden men hellre att jag tar lite av det som bjuds än att inte äta alls. Sen gäller det att inte deppa ihop om man lägger på sig i nystarten eftersom fett och muskler väger lika mycket.

Där är ju måttbandet ett bra hjälpmedel, annars kanske man upplever att man ökar i vikt och börjar slarva igen.

Undrar om ni andra har upplevt huvudvärk och trötthet i början? Jag gjorde det första veckan men sen har jag bara blivit piggare och har mycket lättare för att komma upp ur sängen på mornarna. Sen har min mage blivit bättre. Förut var jag väldigt uppsvälld och hade stora problem men nu är det mycket bättre. Någon som upplevt samma sak?

• lotta49

Hej igen! Hur går det för er? Denna vecka har jag verkligen hållt i förutom lite halvdålig start i måndags ! Nu kommer dock helgen och då ska vi bort på inflyttningsparty. Vi ska grilla och man får ta med sig det man ska äta själv så det blir lite knytis. Tänkte grilla några korvar med 70 % kött halt och någon biff kanske.

Skulle bli jätteglad om ni kunde tipsa på bra och goda tillbehör. Vill ha något lite roligare än bara sallad till köttet.

Tar tacksamt emot alla förslag !

• lotta49

Jag är i rivstarten fortfarande men har beslutat att gå in i nystarten på måndag pga att nu har jag kört rivstart i 3 veckor snart och börjar tappa lite av orken.

Känner mig förvisso piggare rent kroppsligt men det händer inte mycket i kroppen för övrigt så det blir nystart nästa!

Känner att jag vill ta i mer när det gäller träningen.

Fetaost cremen låter jättemumsig, får verkligen testa den.

Åt något himla gott i kväll, nämligen stekt kyckling med blomkålsmos och ratatouile.

Man kokar blomkål i lättsaltat vatten tills den är mjuk. Sen mosar man den med lite god lagrad ost(jag tog riven västerbotten) en klick smör och salt och peppar efter smak.

Blev oerhört gott och jag blev verkligen kanon mätt! Rekommenderas verkligen !

Är alla i nystarten eller tränar ni så hårt fast ni är i rivstarten??

Jag orkar inte mer än en promenad på runt 30 minuter sen blir jag helst slut!

• lotta49

Hej igen! är tillbaka efter en helg borta. Klarade inflyttningskalaset galant med korv med hög kötthalt, en grillskiva och röror och sallader.

I dag åt jag en smörgås till frukost tillsammans med lite ägg och någon baconskiva och jag hade nästan ångest efteråt.

Känns som om man kommer att öka massor i vikt nu när man börjar äta kolhydrater igen. Jag får helt enkelt lägga in en högre växel när det gäller träningen så att jag inte trillar dit igen.

Köpte faktiskt dinkelpasta som jag tänkte prova, någon som testat? Skulle också vara jätteglad om någon kunde tipsa på ett GI-vänligt bröd till frukost.

• lotta49

Hej igen! Axas bröd lät gott och det kanske även funkar på ungarna som är misstänksamma till allt som är grovt eller brunt i färgen.

Dinkelpastan var en riktig höjdare, smakar som vanlig pasta men är brun. Upplevde att jag blev mätt mycket fortare så det rekommenderas !

Snart blir det en långpromenad med Ipoden när barnen lagt sig. Måste öka motionen nu om jag ska se resultat på måttbandet och vågen.

Ha en trevlig kväll så kanske vi höres lite senare !

Svar på tråden GI:are, finns ni där ute?