• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Lapinette

Har haft lite nyp kring ena äggstocken annars inget ovanligt. Ska försöka låta bli att känna efter men du vet ju hur man är. Hopplös!

Vi har också planerat besök på Villeroy men det får nog bli under en lunch. Vår servis som vi började spara på till bröllopet (för 1 år sedan) ska utgå i sommar. Så mycket fick man för att man frågade i butiken (nere i Cannes) innan vi beslutade oss för vilken vi skulle ha. Det positiva var att jag av en slump gick in där i september och de hade 10-20 % rabatt på alla kvarstående delar. Vi köpte rubbet à 6 000 kronor och var superglada att vi hade "tjänat" så mycket. Sen stod kassarna kvar tills i december då vi hade flyttat. Kändes som julafton att plocka upp allt i vårt nya kök.

Ska också skratta åt artisterna ikväll. Det var ju de absolut mest utspökade som gick vidare till finalen. Tror jag ska ägna mig åt annat men försöka slå på kanalen då Sverige och Frankrike sjunger.

• Frejis

Jaha, så ni råkade bli lurade i Cannes? Vad är det för servis ni har? Jag är fullständigt förälskad i French Garden, den grönt gula med frukterna på - har till och med hittat underlägg i kork på Nybrogatan. Servetterna i samma serie som min man föreslog att inhandla idag skulle dock vara overkill ;)

Nyp i äggstocken är bättre än ingenting medan man väntar. Jag är övertygad om att mensen kommer när den ska, men vill av någon anledning botanisera bland olika symptom. Ganska masochistiskt eller hur? :)

• Frejis

Har inte sett eller läst någonting om Eurovision tidigare - noll koll! Men det brukar alltid finns några som kan roa mig på en lördag kväll. Lite (eller mycket) vin (blev nu, när jag skrev, så fruktansvärt sugen på champagne), chips med dip och en deckare av Camilla Läckberg... kvällen är fulländad :)

• sweetstreet

Hej igen tjejer!!!!

Ojoj, har inte hunnit läsa ikapp. Ni skriver ju som tokdårar här inne!!!!! :D :D :D

Har hittills haft en suverän tid här på Kauai - en helt fantastisk ö!!! Om man gillar allt från vackra sandstränder, till lavaklippor till tropisk regnskog till canyon (de har en som kallas Grand Canyon of the pacific här vilken är helt otroligt cool!!!)....

Äventyr i mängder!!! :) Om man u gillar det såklart.

En natt i tält blev det också. Men igår bangade vi!!! :o
    Vi drog ut till en superstrand för att tälta där och se solnedgången, men insåg under kvällen att vi båda egentligenv ar ganska möra och gärna ville sova i säng inatt ;) Så vi drog helt enkelt hem när det blev mörkt....

De flygande kackerlackorna hjälpte ju till också...! :o :o :o
    Att man bestämde sig för att inte tälta där alltså.

Idag är jag supermörbultad. Ont i benen (träningsvärk efter fantastisk vandring) och i ryggen träningsvärk efter att åkta skitsnabb rolig zodiak igår, och ont i händer och fötter efter snorkling....
    Men det gör inget!
    Idag blir det bara stranden och snorkling om det går för vågorna..... :) :) :)

• Lapinette

Sweet - låter helt underbart!!! Njut av semestern. Här i Sverige har vi inget roligare för oss än Eurovisionsongcontest.

Frejis - vi har en ganska så neutral servis som heter City Park. Stora tallrikar med beige rand med vita löv i. Den finns även i vit tappning.

Ska nu hämta ut Ginon som står i ugnen. Sen efterrätt framför tv'n.

• Moppy

Hej tjejer!
    Vill bara kika in och se om det var någon aktivitet så här på söndagseftermiddagen.

Såg ni melodifestivalen igår? Vilket skämt, jag ångrade mig så att jag la 3 timmar på sån sk*t, rent ut sagt. Bara en massa ylande och dålig engelska från östländerna. Ja, resten av länderna var ju inte så mycket förstås ... ;)

Har nu berättat för min familj i helgen. både mamma, pappa och jag började lipa. Helt underbart. Ikväll ska vi berätta för makens familj. Kul!! Går in i v 13 idag, tjohoo!

Frejis och Lappis - nyp och gaser = klara symptom. Fingarna är givetvis blå av allt "hållande".

Sweet - kul att höra ifrån dig. Skulle gärna åka till Hawaii, har varit mycket i Californien men aldrig på Hawaii. Låter underbart att det både finns strand, berg och regnskog!

Kram på er alla gosingar!

• Vänner-fan

Hej tjejer!!

Ska försöka hinna skriva lite nu medan min guldklimp sover. Det blir säkert osammanhängande och så, men jag tänkte att jag skriver lite fritt så blir det som det blir.
    Jag har inte läst igenom, men har sett många grattis och de tackar jag så mycket för!!

Såg också att ni missat räkna med de extra 24h timmarna det tog, eftersom det startade i tisdags morse kl 5 och han föddes vid 18.30 på onsdagen, dvs.37, 5 timmar senare. Därför tyckte jag att det blev lite långt... Det var inga direkta pauser att tala om heller. (Förutom efter att jag skrivit inlägget jag skrev här, tror det gav mig adrenalin och det stannade av lite efter det) Jag hade inte turen att få regelbundna värkar någonsin, vilket innebar att jag fortfarande kunde suttit och väntat på 3 värkar/10 min, för det hände aldrig. Däremot kom värkarna ofta 2 och 2 och var långa och kraftiga och ibland släppte de inte taget helt. Det visste jag inte kunde hända. Det allra jobbigaste var att man därför inte kunde räkna ut när nästa värk skulle komma. Jag hade välidgt gärna velat få sova åtminstone en minut på natten (Vi åkte in vid midnatt), men vågade inte ifall en värk skulle komma när jag minst anade det. MEN jag vill INTE på något sätt skrämma er med detta. Det är ovanligt vad jag förstår och jag klarade ändå att hantera det med enbart anding och avslappning, bad och värmedyna som jag tänkt i typ 30 timmar. (Vet inte exakt, tiden flöt ihop och jag har inte fått min journal än.) Man vänjer sig vid smärtan helt enkelt. Jag gjorde det och det kommer ni också göra så länge ni inte blir rädda utan känner er trygga. När den allra första värken kom blev jag rädd och tänkte bara en enda sak: Epidural!!! Men efter ett tag insåg jag att det här funkar ju, jag klarar det ändå. Mitti allt pratade jag t.o.m. om hur det kan komma att bli nästa förlossning. Har man en smärta en längre tid känner man ju den knappt till slut, det är ju så.

Jag frågade BM då när jag var så trött, om jag hade fel strategi som inte tog smärtlindring. Men hon sa att man blir trött av att föda barn, det blir alla, och jag verkade vara så avslappnad både under men framför allt mellan värkarna, att hon inte tyckte jag gjorde fel. Efter 30 timmar var det tröttheten mest och inte smärtan egentligen som gjorde att jag ville ge mig på lustgasen. Plus att jag av någon orsak blev rädd för att nå magiska 7 cm som ska göra väldigt ont. Jag hade ju inte ätit mycket alls på länge heller och inte sovit nåt, så jag kände mig inte rustad nog. Och lustgasen funkade kanon! Jag blev dizzy och var inte helt närvarande, men i det läget (jag var öppen närmare 7 cm då), så var det mest bara skönt. Enda problemet var återigen att jag inte visste när nästa värk skulle komma och har man väl gett sig på smärtlindring så gör det ju mycket ondare om man plötsligt inte har den till hands längre, vilket jag inte hade om jag missade att andas in den i början på en värk. En gång mådde jag illa och spydde, men det var för att en värk inte släppte taget och nästa kom direkt efter. Jag insåg ju att det skulle gå åt skogen i det läget, för man klarar inte att andas lustgas i flera minuter (iaf inte jag), men jag hade inget direkt alternativ. Så det var synd att gå miste om den näringen, men jag fick massor av sockerlösning och jag vet inte allt vad de tvingade i mig mellan värkarna. En liten stund senare tyckte BM att det hela dragit ut länge nog på tiden, så hon stack hål på hinnorna så vattnet gick och satte även in värkstimulerande dropp. Då gick allt mycket fortare plötsligt och rätt var det är hör jag min egen röst säga ?Jag vill krysta!? (Hur 17 visste jag det???). Då var jag plötsligt fullt öppen. Men att få ut den lille visade sig vara svårare än vad någon i rummet trott. Jag tror jag fick krysta i 4 ½ timme med 3 BM i rummet som testade alla sätt de kunde komma på. Problemet var att det var en ganska stor bebis (inga överdrifter här ). Han vägde över 4300 g och hans huvud var 35 cm i diameter och det låg snett. Det var det som var problemet. Jag krystade så jag blev blå i ansiktet i varje värk(enligt maken), men påstod hela tiden själv att jag orkar detta, inga problem. (Efteråt sa de att de inte trott det skulle gå utan sugklocka, därför frågade de hur mycket jag trodde jag skulle orka). I slutändan blev det ett mindre klipp, det gick helt enkelt inte annars och tre krystningar senare kom hela han ut! Det kändes absolut ingenting när han kom. Ingen brännande, svidande känsla som läst om, ingenting! Det som jag varit så orolig för.

När de la honom på mig kommer jag aldrig glömma. Det kändes som att få en varm, något slemmig bläckfisk på bröstet. Han var grå och mycket trött och blundade och hans huvud var väldigt toppigt och han såg inte alls ut som jag föreställt mig (han är mest lik min man dessutom ), så det var väldigt svårt att ta in att detta var min bebis. ?Nej men oj!? sa jag tydligen om och om igen.. Jag var så mentalt och fysiskt slut att jag inte kunde ta in det direkt. Och han var ju så stor, alla BM vi frågat under grav. hade sagt att det var en liten-mormalstor bebis runt 3,5kg, så jag fattade liksom inte var han kom ifrån. De la honom på mage och torkade våldsamt av honom med varma handdukar för att få igång honom. Sen vände de på honom och först då såg jag att det var en pojke! Maken var lite mer närvarande och utbrast ?Det är en liten kille!?, grät och kramade om och tackade alla BM i rummet och sa till mig ?Tänk, vad roligt vi tre ska ha!?. I vilket annat läge som helst skulle jag störtgrinat, men jag kände mig mest bara totalt omtumlad, fattade liksom ingneting och kände plötsligt vad ont jag hade av foglossningen eftersom jag legat i en icke-gynnsam ställning för den (Fick den ju så sent, så jag skrev aldrig med det i brevet.). Lite besviken var jag också över att jag inte var helt smärtfri direkt efteråt som de sagt på föräldrarutbildningen att man skulle bli. Och så skulle ju moderkakan ut (men det var lätt som en plätt som tur var) och sen skulle klippet och en mindre bristning på insidan sys och de klämde mig jättemycket på magen och jag kände hur blodet rann. Då började jag klaga och tycka att det och det gjorde ont och så kan jag inte ligga etc., konstigt hurdan man är. Men jag var aldrig otrevlig mot någon och sa inget dumt till min man under hela tiden, vilket vi nog båda varit inställda på att jag skulle göra. Och när den lille krabaten öppnade ena ögat och tittade på mig så började jag så smått fatta vad som just hänt. Ytterligare några timmar senare hade jag kunnat dö för hans skull...

Tiden på bb kunde jag knappt gå pga stygnen och foglossningen och jag hörde en tjej viska till sin man ?Stackars henne!? Men jag höll inte med henne över huvud taget. Det var inte ett dugg synd om mig. Jag som noga valt ut vilka kläder jag skulle ha med mig och t.o.m. tagit med mig smink vankade gladeligen sakta, sakta runt i sjukhusets engångstrosor, en stor binda (det var egentligen en blöja, mig lurar man inte) och en stor sjukhusskjorta + Apotekets föga smickrande stödstrumpor och bara log. Det fanns saker som var viktigare än hur jag såg ut och huruvida jag kunde gå bra eller ej. Och när samma tjej frågade om jag bett om värktabletter för min smärta bara tittade jag på henne och insåg att jag inte ens tänkt tanken på att be om det.

Vi fick (=blev tvungna att) åka hem efter mindre än två dygn (jag och bebisen, maken fick inte sova över utan bara vara med på bb på dagarna) så vi kom hem i fredags (och då fick jag min sushi!) och sen dess har jag och guldklimpens pappa gråtit för allt och ingenting. Men bara lyckotårar, så en depression känns väldigt långt borta i det här läget. Jag har gråtit floder bara av att skriva detta. Vår prins är så fulländad, så söt och så perfekt, detta är det klart bästa jag någonsin åstadkommit! (Men nej, nåt namn har han inte än.) Det slår precis allt och vi är så lyckliga!

Kram till er alla! Ni har något helt fantastiskt framför er!
    Detta blev långt och nu ska jag gå och vila...

• Lapinette

Vänner - åter igen GRATTIS till en son!!! Det var helt underbart att läsa din story. Sitter här med tårar i ögonen. Vilken lycka! Jag som normalt brukar undvika smaskiga förlossningsberättelser. STOR KRAM

• nu är jag fruL

morrn morrn
    hejsan på er tjejer det var ett tag sedan

Åhhhhhh
    vaknade till en gråmulen MÅNDAg efter att ha legat vaken i timmar och såg vfel inte riktigt fram emot att gå till jobbet.

MEN så kom jag hirt och tänkte kolla tråden och vad händer.
    Sitter här och storgråter och bara känner ren och skär lycka.
    Vilken absolut udnerbar berättelse vänner.
    GRATTIS igen med stora bokstäver och fyyyyy vad duktig du har varit.
    Tänk att du har skapat ett underverk

Jag blev alldeles varm och lycklig när jag läste din berättelse och fick återigen bekräftat det alla säger. Man klarar verkligen mer än vad man tror innan. Kvinnor KAn förda barn.

GRATTIS och fyyy vilken underbar kämpe och skön person du verkar vara.
    Hoppas lillkillen och maken mår prima. Det blir mycket testosteron hemma hos er nu

Själv mår jag som vanligt aldeles utmärkt och Boris också.
    Han är en kul kille som gillar att rumla runt i magen. känns som ett bra tecken inför farmtiden
    idag har jag dock lite ont eftesom vi rivit ut vårt kök i helgen och lassat allt på tippen och köpt nytt osv.
    och jag kan liksom inte låta bli att bära och kånka prylar... sån sort liksom.

men skit samma det går över annars är allt som sagt toppen.
    jag trivs oerhört bra med att vara gravid. Fick lite förlossningsoro eftersom många här inne nojjat så mycket över det ( ja jag har läst lite....) Men efter vänners berättelse så är jag lugn igen. det ska bli kul med förlossning, men det är ju oerhört långt bort gårt ju in i v 25 på onsdag. Så det är 15 veckor kvar, skönt. det är såp mycket som ska hinnas med innan dess.

Annars så är allt jäääävliogt hektiskt just nu. Jobbar sjukt mycket och ska desutom som nämnt renovera köket. ALLT blir nytt och ska göras om så det är ett jääävla jobb. Men det kommer bli kanon. och det är ju faktiskt himla kul. det är vel bara kombinationen av att ha tre uppdrag på vardera 100% och renovera som känns lite mastigt. Satt och skrev rapporter igårkväll vid 23 efter att ha slitit med köket helöa dagen...
    Men men
    jag gillar mitt jobb och mitt liv så inte gnälla.

Jag har av ovan nämnda skäl inte rikigt hunnit emd ert tempo i tråden. Det händer liksom för myucket. men dessutom så kände jag bara att jag inte riktigt orkade med allt här ett tag.
    det blev bara fööööör mycket vikt och träningshysteri. Jag blev bara så oerhört ledsen över att så många verkar vara så missnöjda med kroppen och vara så sjuktligt fixerade vid vad ni stoppar i er.
    kanske en överreaktion från min sida, men jag blev bara så ledsen och trött på det.
    Förlåt.

Dessutom så "försvann" flera gamlingar så det kändes liksom inte lika hemma längre.

Men jag ska vel ta och boa in mig i tråden igen

Näe ni tjejr,
    ha det bra nu så ska jag försöka få klart gårdagens rapport.

Vänner, grattis igen och vilkebn underbar berättelse.
    ha det super hemma med son och make.
    kram

• Frejis

Vänner - tack så jättemycket för den fina förlossningsberättelsen och för att du ville dela med dig dessa upplevelser till tråden. Jättestort grattis till sonen! :)

Svar på tråden När märker man av det?