• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Frejis

Muggles - jag har faktiskt ingen aning varför det bara är 10% chans. Antar att det har att göra med alla andra uppgifter som simmarna har kvar att göra - hitta ägget, befrukta det, sedan ska embryot ner till livmodern etc. De får ju bara åka motorvägen i stället för en snårig skogsstig till ägget, sedan måste de sköta sig själva :)

Maken har räknat ut att rent matematiskt är det cirka 30% chans att lyckas efter tre inseminationer, men jag vet inte om renodlad matte fungerar så "ute i naturen". Han vill iaf göra det hela 3-4 gånger för att sedan gå vidare till ivf.
    *det syns väl inte så jättetydligt vem det är som är drivande i denna process?* ;)

• Lapinette

Men som sagt, dessa två test är ganska så avgörande för om man ska fortsätta med hormoner och annat eller om det är pang på IVF.

• Lapinette

Konstigt att du inte fått göra sekretprov Frejis. Fast min gyn tänkte inte skicka mig dit heller utan till kontraströntgen och sedan tillbaka till honom för att diskutera åtgärder. Min kollega här tyckte dock att det var suveränt att jag skulle kolla sekretet så snart då detta var deras problem (vet att jag skrivit detta tidigare så sorry för er som läst det). De gick igenom alla tester man kan göra och det sista var att kolla om hans simmare klarade hennes sekret. De gjorde dem inte och ingen annans simmare heller. Så där fick de förklaringen varför de aldrig lyckades med att få barn.

• Lapinette

Hörde även på min läkare att han rekommenderade att vi gick direkt på IVF. Eventuellt prova med hormoner innan om inget fel upptäckts men sen gå direkt.

• Lapinette

Bara jag som skriver här ...alla är nog på lunch så då kilar väl jag med ut i köket.

Bye!

• Frejis

Min första gyn som gjorde utredningen var ganska dålig, tycker jag idag. Hm, ska kanske föra det på tal i Uppsala när vi är där nästa gång. Å andra sidan - vi ska ju iaf göra ivf om det inte fungerar och då kvittar det. Nästan :) jag vill inte utredas något mer.

• Liten med Mindre

Så var det dags att elda på gasverket igen då. :( Ingen pasta den här gången. Måste vara de berömda svällande gravid-tarmarna.

Börjar tro att min last för tillfället är nötkött - det enda jag längtade efter igår kväll och idag. Synd bara att kryddningen var mjäkig.

Avfärd om 3,5 h. Snaaaart!

(Är det förresten någon som har koll på om "Complimentary Snacks" på flyget betyder lättare middag, eller typ jordnötter och ost?) Kan ju vara bra att veta om jag behöver äta på Arlanda.

• Frejis

Liten - lycka till på resan! Mindres första resa, jättekul :)

• Lapinette

Liten - det brukar innebära en dricka och så något tilltugg.

• Liten med Mindre

Inhandla middag innan med andra ord. :)

Inte värt att bli "gravidhungrig" och inte ha nåt att äta.

Svar på tråden När märker man av det?