• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • mugglesfan

Oj nu känner jag mig som värsta experten

Moderskapsintyget (fick du väl av BM efter stora UL:et hoppas jag frullan) ska skickas in till f-kassan. Därefter vet de om att ni ska ha barn så de gör upp en "case file" på er. Sedan är det bara att ansöka, antingen på internet (får förtur och går därmed fortare) el via pappersblankett. Själv infon får man boka separat, blir man alltså inte kallad till. Den var bra! Kostar inget heller. Man kan läsa på allt själv såklart om man inte vill lägga 2h på en info, men de serverar ju all info man behöver - väldigt smidigt. Att försöka tolka f-kassans byråkratsvenska på nätet blev iaf jag gråhårig av. Dessutom ställde många frågor vilket klargjorde ännu mer för mig.

När man har ansökt kan man (om man har bank-ID) följa sitt ärende på nätet, vilken status den har. Jag kan faktiskt rekommendera er att ansöka om f-dagar på internet - lätt att räkna, ansöka mm.

Jag hade inte heller sett ngt om att man inte fick ta Niferex i samband med mat men jag har för mig att du nämnt det förut Piggelin. själv tar jag dem på eftm i samband med C-vitamin (som jag säkert tjatat om 100 ggr). Ibland tar jag en på kvällen också för jag tänkte öka upp mitt värde från 119 om det går. Bra inför förlossningen...

• Lapinette

Helt rätt Piggelin. Jag sitter här och sover....och surfar info om Grekland och Hong kong. Hittade en 12 sidors infohäfte från My travels om Hong kong som jag printat ut och ska läsa ikväll.

Ett telefonsamtal idag och mitt sällskap gick strax efter lunch.

• mugglesfan

Piggelin: var på stan i lördags och såg en affär på Vallgatan är det väl (samma som Designtorget fast på andra sidan gatan, alltså samma sida som Pasta e Panini) där de hade Bugaboo, om ni vill klämma och känna. De hade coola babykläder med - inte rosa och likn, utan mer retro.

• Moppy

tack muggles, tur att du håller koll på sånt här! ska genast skicka in mitt intyg.

• Piggelin1

Moppy, hade det inte varit för att vi drar till USA om två veckor, då hade vi säkerligen väntat till aug/sep. Jag känner mig halvt panikslagen jag med! Kändes faktist lite läskigt att gå in i den där affären i lördags, woaaaah-känsla, typ...
    Men just för att det vore lite praktiskt att ha lite koll innan vi drar, så får vi krypa till korset Ngn nämnde att tex en Urban Jungle kostar runt 7000 i Sverige, men max 4500 i USA... De pengarna kan man ju ha roligare för liksom!
    Kommer inte att lägga ner min själ i det, vill få till en vagn som är bra hyfsat enkelt. Pratade om brorsan om det i helgen, som fick barn för ett år sen. De gick helt sonika på samma vagn som nästan alla andra Amsterdam:are (de bor där), & köpte Bugaboo. Funderar på den enkla vägen med, eftersom de är nöjda, men den kostar ju så gruvligt mkt pengar. Blir ju mörkrädd, typ 10.000 eller så... Jag som inte alls vill lägga en massa pengar! Jaja, den som lever får se!

• Piggelin1

Pratade MED brorsan, menade jag...

• viktualia

Piggelin - fniss..... i mitt idealliv så skulle jag bo i en schysst villa mitt i centrum i nån trevlig stad och sedan ägna mig åt friluftsliv nån gång då och då... dvs... jag är bara friluftsnörd till hälften... Här är galenskaperna jag ska ägna mig åt, om nån har trist eller är nyfiken: www.jiingijamborii.se/

Annars vill jag bara skrika JIPPIIIIIIIIIII!!! har just slutfört en fånigt liten arbetsuppgift som jag skjutit upp i månader... ÄNTLIGEN!!!

Apropå inget är jag sugen på avokadosoppa så nu ska jag trotsa regnet och shoppa lite mat! www.tasteline.com/default.ns&intChannelID=&lngRID=8525

• nu är jag fruL

mugglan
    faaan vilken tur att du håller koll på sånt här åt oss!
    Nu ska jag ta och leta rätt på intyget och skicka in det.

Näe ni nu ger jag upp för idag. Jag är faktiskt rätt impad över att jag är kvar eftersom jag ville gå hem redan vid 10 i förmidags.
    kram på er tjejer

• mugglesfan

kram tillbaka frullan! jag är sist kvar här jag också...

• Piggelin1

Lappis,
    kul att du hittade lite mer Hongkong-info!
    Den här baren var vi bla på när jag var där, fast jag har säkert nämnt den i den andra tråden redan

www.worldsbestbars.com/city/hong-kong/felix-hong-kong.htm

Muggles, tack för tipset - tror jag varit inne i den affären ngngång & letat efter ngn cool grej till brorsdottern Fast jag minns inte att de hade Bugaboo. Kanske kn bero på att mitt fokus inte riktigt fanns ännu vid det tillfället, typ för ett år sen eller så
    Har ju iofs kört Bugaboo'n lite när vi hälsade på dem i mars (innan jag hade en susning om att plusset var på G) - mysigt att köra lilla tjejen liksom

Svar på tråden När märker man av det?