September!
Hm, filmtips??? Beror ju lite på vad du gillar för slags film.
Komedier, drama, spänning????
Jag har tidigare tipsat om:
"Pan's labyrinth" (spansk film) otroligt bra men ganska "tung". Handlar om en tjej som flyttar med sin mamma till mammans nya man (som militär under Franco). Den är otroligt vacker och stark, men som sagt det är ingen direkt "feel-good-movie".
Gillade även "Children of Men", en film om ett framtidsscenario där kvinnorna inte längre kan bli gravida (!!!:o). Skitbra tykte jag den var, med bla Clive Owen i huvudrollen.
En äldre film (ca 20 år tror jag) som jag gärna skulle se om är annars "Donnie Brasco". Men den har du kanske sett? Johnny Depp o Al Pacino i huvudrollerna. Depp ska infiltrera maffian. Otroligt bra!
Såg även "Volver" för ett tag sedan. Om du gillar Pedro Almodovar så kommer du gilla denna också (hans senaste väl?)! Jättebra tycker jag! Varma och underbara karaktärer. Bl a Penelope Cruz i en av huvudrollerna. Lite galet, viss drama, humor, mycket värme - ja Almodovar helt enkelt.
Om du gillar anime movies (Japanska sådana alltså!!) så är ju Spirited away underbar! Men den har ju också några år på nacken nu så kanske har du redan sett den?
"Inside Man" är också jättebra tycker jag!
Lite spänning och rätt "klurigt" slut. Lite lagom underhållning, med bla Denzel Washington, Jodie Foster och Clive Owen i huvudrollerna.
Jag gillade även Derailed (Michael Håfströms Hollywood debut).
Shit insåg att jättemånga av de här filmerna har Clive Owen i en av rollerna. Hm, märks det att jag gillar honom eller...? :D
Och självklart är "Departed" jättebra!! Med bl a Nicholson, Damon och DiCaprio i huvudrollerna. Fast jag föredrar ju förstås orignaliet en Hong-Kong action; "Infernal Affairs"!! :) Hollywood gjorde ju en re-make på denna vilket resulterade i "Departed".
Om du inte sett "Walk the Line" filmen om Jonny Cash så rekommenderar jag den också! Jättebra!
"Black Book" är också super!!! Utspelar sig i Holland under 2:a världskriget.
Hm, kommer inte på så mycket mer just nu. Var ett tag sedan jag var på bio.