• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Lapinette

Min make hade en kollega här i Sverige som gick på pappakurs. Han tyckte det var jättelustigt. Att man gick på pappakurs...ja, han är ju fransman och hade aldrig hört talas om något liknande så han frågade mig vad de gjorde på denna "lustiga" kurs.

• Storasystern

morning!

Lappis - skönt att badrumskillarna verkar mer kompetenta än idioterna i vardagsrummet!!! Hoppas det går fort och blir fint!!!

Vi håller på att bygga friggebod hemma. Eller snarare, mannen håller på att bygga friggebod. Han har ju semester redan! Orättvist! :(

Moppy, jag blev också akut trött efter jobbet i förra veckan och sedan har det hållit i sig. Det är järnbrist alltså??? Har faktiskt bytt till duroferon istället för Hemofer nyss, får se om det hjälper!
    Det är sjukt jobbigt att vara tvungen att gå och lägga sig och vila när man kommer hem. Jag som är van att hålla igång hela tiden... :(

• mugglesfan

Moppy: varför skulle halloumiburgare inte vara tillåtet? Nyfiken igen... Är halloumi opastöriserat eller? Har jag inte ens tänkt på...

Jag vet att det finns en pappakurs på Barnmorskegruppen här i Göteborg där vi gjorde KUB och jag pejlade i början om mannen var intresserad men det verkade han inte vara. Vi har ju dessutom några kompisar som är i samma sits så de kommer säkert att kunna fråga varandra (även om jag inte tror att killar pratar lika mkt som vi tjejer om sådant här). Han pratar ganska mkt med arbetskollegor (både manliga och kvinnliga) som precis fått barn el ska få, märker jag. Det kommer en massa råd flygande Det bästa är att alla varit positiva, även till den här första tiden som jag tror kan bli jobbig. så det blev ingen pappakurs men såhär i efterhand så tycker jag att det varit mkt nog ändå. Iom föräldrakurs och profylaxkurs, f-kassaninfo, ...

BS: ah, det verkar ju funka bra att ha dem i sängen - så ska jag nog också göra då. Kanske man får sova lite mer iaf.

• Storasystern

F.ö. tänker jag minsann inte sluta med rabarber. Det är ju så otroligt gott och min mamma har hela trädgårdslandet fullt! :)
    Moppy, varför ska man inte äta halloumi? Är den opastöriserad?

• Storasystern

Muggles - skönt att vi är flera som är lyckligt ovetande om Halloumins farliga egenskaper! ;)

• mugglesfan

Japp, kan säga att det med största säkerhet är järnbrist om ni känner er trötta och matta, orkeslösa typ. Mitt järnvärde sjönk från 129 till 109 och då kände jag mig jättematt och trött, orkade ingenting. Och 109 fick jag trots att jag åt Hemofer... Äter nu Niferex och järnvärdet har gått upp till 119. Jag visste att det hade gått upp för jag känner mig normalpigg nu.

Använd loppfrön (psylliumfrön) som tipsats om tidigare om ni får problem med trög mage - funkar skitbra!

• Lapinette

Hi, hi...trodde ni mammor hade läst på ordentligt om allt giftigt som finn här ute i världen. Säger den lilla kaninen som sitter pömsig på jobbet och undrar om äggen är färdiga.

• mugglesfan

Ang pappakurser så kan de tydligen innehålla följande:
    Förstagångspappor.
    NU DRAR VI IGÅNG:
    Kursen för män som ska bli eller just blivit fpappa för första gången. Här finns möjlighet att i små grupper ta upp alla tankar och känslor som rör det kommande föräldraskapet. Såsom:
    - Hur ska jag vara som pappa en " jämställd pappa " ?
    - Vilka förväntningar har jag själv ?
    - Hur kommer vår parrelation att påverkas ?
    - Det lär vara många par som krisar i sin relation under barnets första år ........ går det att förebygga ??
    Målet är att även funderingar som man tycker är svåra att prata med sin partner om, men som behöver ventileras, ska tas upp.
    På så sätt stärks föräldrarnas relation till varandra.
    Vi träffas5 ggr a`2 timmar både före och efter att ni blivit pappa.
    Det är ca 6 månader mellan första och sista träffen.
    Kostnad 1800 kr, i detta ingår fika, papper/penna. Kontant betalning vid kursstart.
    Kursledare är Psykolog per åslund

• Victory

Det verkar lite dyrt för en "prata-med-andra-kurs". Åh, ingår penna dessutom?! Ja, men då var det ju ett bra pris!

• A.M.

Jag tror pappakurser kan ha sin poäng - framförallt om man inte är van att umgås med barn/barnfamiljer och inte förberedd på hur på ett ungefär det kan vara. Eller om man är lite yngre när man får barn. Det kan vara bra för pappan att, i förväg, få höra från en utomstående källa om t ex hormoners inverkan på fruns humör, effekten av sömnbrist ...

Liten: Du får en liten KILLE! (Läste dina nya cravings) Flaggan i topp det blir en med snopp!

Svar på tråden När märker man av det?