• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Bröllopstokiig

Mailade BM, nu har hon ringt igen!
    Phuu. Jag ska ju dit på torsdag och nu ska jag äntligen bli kollad. Jag sa till henne att jag känner huvudet och att jag är öppen och att jag har gjort en lite undersökning själv.
    Berättade även om telefonerna o allt på DS och att de kanske ska meddela andra mammor som ska föda där att de inte funkar!
    HEHEHHEHEEEEEE vad skönt det var att få skälla lite! Jag blir tok förbannad när man inte dår den servicen som man förtjänar. Jag är dessutom en ganska cool person som absolut inte ringer om det inte är ngt som är allvarligt! MUTTER

japp, nu har jag avreagerat mig lite till här, det var allt för idag!

• Vänner-fan

Hej!

Här händer det grejer!!
    Oj, Cicci, om du var jag skulle jag definitivt åka in på förlossningen och bli kollad. Hade inte velat ta någon som helst risk. Men du känner såklart själv hur du vill göra. Kan man verkligen gå omkring i många dagar fullt öppen???

Här är allt bra. Skönt med svalare väder. Jag har varit på efterkontroll och kollat så allt har läkt som det ska etc. Jag kan inte ens se var det varit sytt längre. Men läskigt att se att det är öppet rätt in där han kom ut. Det kommer tydligen alltid att vara lite mer öppet efter man har fött barn, men inte så mycket som det är nu.

Idag har de rea på Mammakläder på Linné och de har en hel del snyggt där, så dit tänkte jag bege mig idag. Var nere en sväng på stan igår och tänkte att jag bara skulle gå in i de mindre affärerna och undvika galleriorna för att det inte skulle vara för mycket folk. Men det är så många som börjar prata med en, fråga om ålder och kön etc. och går och försöker kika ner i vagnen fast jag hade suffletten uppe och t.o.m. solskyddet på fast solen inte sken. Blev lite stressad av det och även förvånad. Det finns ju så mycket bebisar, trodde inte folk skulle vara så intresserade. Fast väldigt bra på spårvagnen iofs att folk hoppar av och hjälper mig av mig vagnen och sen hoppar på igen utan att jag har behövt med en blick eller ett ord antyda att jag behöver hjälp. Men goa göteborgare har vi ju redan avhandlat i tråden...

Har för övrigt hunnit med en del grillkvällar och även en fest med honom nu. Grillkvällarna har till stor del funkat bra utom en gång när jag ville sätta mig och äta och försökte skynda på amningen lite. Funkade INTE. Då ville han amma fyra gånger i stället. Och festen vi var på gick inte alls. Han blev fullkomligt hypad av alla intryck och alla som kom fram till honom när vi höll honom och när han skulle amma hetsåt han och spydde och kunde omöjligen sova, inte ens fast vi tog ut honom i vagnen. Han var inte sig själv alls. Han har börjat "prata" en hel del men var nu tyst som en mussla. Vi fick gå hem men förbannade oss själva för att vi var så taskiga som utsatte honom för festen och att vi inte åkte hem direkt när vi började märka hur det skulle gå. Vi kunde ju ändå inte njuta av festen över huvud taget. Men men. Man får ju testa lite och hoppas att de inte tar skada... det gör de nog inte. När vi kom hem sov han i fem timmar. Har aldrig hänt varken före eller efter det.

Nu ska jag försöka hinna ta en dusch innan han vaknar.

Ha en bra dag alla!

• BrudSommar2006

Hej, hej, har varit hos barnläkaren i morse, vi hade så många frågor när vi var på BVC sist så vi fick en läkartid och hon verkade riktigt bra faktiskt. Nu ska vi avvakta och se om hennes öga har slutat vara, jag tror att det har det, annars ska vi beställa tid på vårdcentralen för odling. Men jag tycker det verkar som att det har rett ut sig självt medan vi väntat på läkartiden. Blodet från slidan och de aningens svullna bröstvårtorna är bara hormoner så det verkar inte vara någon fara.

Däremot så behöver vecken i hennes armhålor luftas eftersom hon fått lite sprickor där, så att det inte blir svamp av det, tipset var att rulla kompresser och lägga i armhålorna på henne, jag fattar bara inte hur det ska gå till att få dem att sitta kvar där, hon fäktar ju jämt med armarna, även när hon sover!

Sedan skulle vi skaffa några tygblöjor att ha på henne så att baken får lufta och då speciellt vecken vid ljumskarna där hon också börjat få lite sprickor. Och så ska vi ha lotion på hennes fötter som blivit torra, inte fet kräm utan lotion. Tror att det är sådan vi redan skaffat från apoteket så det är nog bara att fortsätta med den.

Det går bra att börja ge henne vatten nu också så vi får väl se vad hon säger om det.

Vi provade att ge henne napp igår, egentligen ska man väl inte det men vi provade i alla fall, fast hon förstod inte alls vitsen och spottade bara ut den. Lika bra det kanske.

Annars så har hon nu fått en grundlig undersökning och det verkar inte vara något större fel på vår lilla bebis! Gått upp i vikt har hon gjort också så hon verkar äta tillräckligt. Vilken duktig bebis vi har!!!

• BrudSommar2006

Cicci, men jösses, när det har gått så långt att man är helt öppen så borde väl krystvärkarna börja komma snart? Barnet ska väl vrida sig något varv ner genom kanalen först bara. Jag fattar inte att de inte ens vill undersöka! Fast kanske det är din BMs jobb och hon verkar ju vara helt hopplös, nästan som min!

Liten, synd att huset inte var något för er, det verkade ju så bra. Fast tyvärr är ju husen alltid mindre än de ser ut på bilderna med de vidvinkliga kameror mäklarna fotar med, det inser man ju snart när man tittar på antal kvadratmeter jämfört med hur många rum det ska fördelas på. Trist dock att bilder och beskrivning alltid är missvisande.

Lapinette och Sweet, lycka till nu med provsvar och op!

Apropå att pruta för badrummet förresten Lapinette så är det kanske ett rätt så bra pris ni fått ändå och så är han snäll och gör jobbet på sin semester? Man vill inte göra honom upprörd om han redan tycker att han gett er bästa priset och dessutom gör er en tjänst genom att offra sin semester menar jag. Så brukar jag tänka, jag är urusel på att försöka pruta!!!

• Lapinette

BrudSommar - min make brukar för det mesta resonera att bättre att betala och de känner sig nöjda och gör ett bra jobb. Vi prutade inte gällande vårt vardagsrum men eftersom de inte har utfört jobbet tillfredsställande kommer vi definitivt att börja krångla när vi väl ska betala.

• BrudSommar2006

Apropå barnvagnar så arbetar min svägerska i affär som säljer barnvagnar och hon tycker att Brio är bra, däremot har de många reklamationer på Emmaljunga men det är visst ingen här som funderar på det märket i alla fall vad jag sett?

En kombi, alltså sittdel med lift i, blir lite mindre och smidigare än en duo med separat ligg- och sittdel men vad jag förstår så blir utrymmet för barnet att ligga i lite mindre så man kan bli tvungen att byta fortare. Å andra sidan verkar det ju som att de sitter rätt fort i sittdelen i alla fall så det ska väl inte vara något problem. Det verkar ju dessutom smidigt att kunna ta ur liften och bära med sig om man ska parkera vagnen någonstans och inte ha den med sig upp till lägenheten.

• Lapinette

Skickade förresten iväg en förfrågan till ett företag som renoverar badrum och som säger att de har bra priser igår och där utför de samma jobb för samma pris men inkl. moms dvs en skillnad på 13 000. Har dock skickat fler mail till dem då jag är osäker på vad som verkligen ingår. Det går ju inte att jämföra hushållsost med gorgonzola.

• Lapinette

Funderade faktiskt på era barnvagnsdiskussioner här inne. Tänkte ja, om det en dag blir vår tur så får jag väl gå tillbaka och läsa. Om jag läser nu kommer jag ju inte ihåg hälften den dagen det är dags för oss.

• BrudSommar2006

Lapinette, jag håller med din make där!

Vänner, vi har ju fått rådet att undvika mycket folk de första månaderna och inte ge oss in i shoppingcenter och andra sådana ställen med henne men vad jag förstår på dig så finns det en anledning till att vi fått det rådet då. Själv har jag inte kommit förbi det psykologiska hindret att behöva amma ute bland folk än, det känns rätt så nervöst faktiskt.

• BrudSommar2006

Lapinette, det kommer ju nya coola barnvagnsmodeller hela tiden också så våra gamla vagnstips här är väl mossiga vid årsskiftet!

Svar på tråden När märker man av det?