• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Lapinette

Frejis - jag har ÄL NU!!! Ska försöka få maken till sängen . Eftersom min tant kommer ganska så regelbundet så har jag ÄL dag 14-17 dvs igår t o m tisdag.

Har precis ätit årets första frukost på balkongen. Maken var först iväg och röstade (franska valet, igen). Superhärligt att bo högst upp och sitta i solen och läsa tidningen, titta ut över taken och höra kyrkklockorna från Vasakyrkan.

Nu ska maken spackla i vardagsrummet. Komiskt att han vill göra allt jobb trots att vi ska ha en målare hit som ska göra jobbet. Ja, ja...han är orolig att det inte blir gjort så som han vill ha det. Sen ska vi ta oss ut på en cykeltur i vårsolen.

Imorgon är det Sophiahemmet kl 10:00 och svar på mannens simmartest.

• Lapinette

Förresten Frejis, vi har verkligen försökt och vid rätt tidpunkt varje månad så jag känner på mig att något är på tok. Känner mig något pessimistisk och har redan börjat ställa in mig på IVF.

• Frejis

Lapinette - tja, när man tänker efter så är slutresultatet detsamma oavsett om det finns ett fel eller om inga fel inte har hittats. Hur man ens försöker så blir det inga bebisar gjorda och det är väl det som räknas.

Jag är också inställd på ivf även om vi ska pröva insemination tre gånger. Det blir väl maj och juni, och sedan i september. Sommaren får vi hoppa över pga alla resor och klinikens semester.

Har faktiskt börjat fundera på att hoppa över insemination nr 3 och göra ivf i stället. Bra att ha planerat klart på den fronten *ironiskt* sedan, när ivf inte ger resultat, får vi väl adoptera om några år. Typ...

Men Lappis om du har ÄL nu då måste maken glömma tapeterna och allt målande och tänka på annat. Jag hoppas om att hitta ägget imorgon, då kan vi åka till Uppsala på tisdag.

Tillbaka efter en promenad på Djurgården i stället. Dags för Pump på Odenplan kl 16.00. :)

• Frejis

Jo, håller tummarna att makens simmarprov blir u a (utan anmärkning) :)

• Vänner-fan

Muggles, ditt laxrecept gick direkt in på datorn för att lagas vid lämpligt tillfälle!

Och appropå chevré som är så gott måste jag bara dela med mig av de snittar jag brukar göra när vi har folk på middag för de är stora favoriter! (Även här lagar maken i stort sett all mat, jag skalar potatisen ibland... Men de här snittarna kan inte ens jag misslyckas med). Man skär bort kanterna på en formfranska och delar mackorna på mitten. Brer på lite honung och har på chevré, pesto och valnötter. In i ugnen 5-8 min eller nåt sånt. Mums!

Annars har jag vansinnigt ont runt höftböjarmusklerna idag. Kan ärligt talat knappt gå. Gjorde ett yogapass i tron att det kunde hjälpa, men hade minst lika ont efteråt. Tog en varm dusch och det var skönt, men att torka fötterna sen... Aj, aj aj!! Gjorde skitont att bara stå på ett ben. Så nu sitter jag där jag sitter en stund. Ska redigera lite foton.

• Piggelin1

Hej tjejer!
    Hoppas ni haft en bra helg!!

Vad kul att läsa ikapp & se en massa matprat - mmmm! Lapinette, det där laxreceptet med lime, sweet chili, nötter etc lät kanongott - det ska jag spara!

Vad gäller Muggles laxrecept - jag kan intyga att det är kanongott, eftersom jag blivit bjuden på det för ett par år sen hemma hos Muggles på tjejmiddag, när hon hade dejtat sin man i några veckor

Vickan - har du en matblogg??? Jag blir supernyfiken på den! Förra vintern & våren var jag fullständigt insnöad på att läsa matbloggar (sen började Muggles skicka dagens värsingtar från BT & sen fastnade jag alltmer här...!) & en favorit var faktist en tjej som jag TROR bor i samma stad som du. Men till min stora sorg upphörde hon blogga helt plötsligt & ingen hänvisning till ngn nytt ställe Första tanken när du nämnde din blogg var att det kanske var den som jag följde, men så kollade jag adressen på nytt precis & inga nya inlägg det senaste året... Så det var nog inte du

• viktualia

Piggelin1 - japp jag har en blogg med allehanda inlägg - inte bara mat men ett och annat recept passerar. Om du mailar mig på pratglad@sverige.nu så kan du få adressen till både bloggen och hemsidan (där det finns lite recept också).

• Piggelin1

Lapinette,
    vad gott att allt var OK i torsdags & håller verkligen tummarna att det blir positivt resultat imorgon!!

Vad lyxigt det lät med frukost på er balkong! Vi har tyvärr ingen balkong i vår lgh & vi saknar det helt klart, men å´ andra sidan är lgh i övrigt kanon & läget helt suveränt - så det funkar ju ändå! Vi får snylta på andras balkonger & terrasser istället

På tal om våren förresten, vi gled in en vända på Lisebergs Trädgårdsdagar innan idag (just det - vi med noll balkong...!) & då såg jag att syrénerna nästan blommade! Otroligt - syréner är "skolavslutningsblommor" för mig & det är ju en HEL månad tills barn slutar skolan! Våren är verkligen exceptionellt tidig i år.

• Piggelin1

Höll ju på att glömma alldeles:

Vårbrud - grattis till plusset!

Koko, härliga nyheter att allt är på spår! Himla spännande läsning också - har dålig koll på hur ivf funkar, men nu vet jag mkt mer! Jag var ju helt övertygad om att det skulle bli ivf eller adoption för vår del med, men tji fick jag.
    Peppar, peppar... om allt går bra, vill säga... Mkt tankar som snurrar inför tisdagens KUB. Jaja, skulle vi få dåliga siffror, då är det ju bara att ställa in sig på att köra fostervattensprov också & hoppas att det går bättre då.

• Piggelin1

Som vanligt kommer mina inlägg i flock...

Ni pratade om berg-& dalbane-känslorna innan i veckan - jag sällar mig gladeligen till den skaran. Är i början av vecka 13 nu & har åkt på åtminstone två riktiga deppattacker. En typ fre-lör nu precis, men den har gått över hyfsat snabbt, en annan vända var för ett par veckor sen då jag grät innan jobbet, på jobbet, efter jobbet osv. Mailade lite med Muggles & fick ett låååångt & otroligt klokt & omtänksamt svar tillbaka - jag kunde knappt läsa det - tårarna forsade (tack & lov var alla andra på lunch - endast en elektriker snurrade runt i kontorslandskapet & jag brydde mig inte så mkt om honom faktist...), sen skulle jag svara henne, men insåg raskt att jag inte kunde skriva många meningar, då började ju tårarna forsa igen Nu i efterhand fnissar jag mest gott åt det - ekvationen blev helt omöjlig liksom. Ville tala om för Muggles hur glad jag blev, men då började ju tårflödet om på nytt

Rent allmänt så är jag iofs känslosam för det mesta - senast i morse när jag läste en artikel i GP om en 16-årig tjej som omkom i en dykolycka för ett år sen - tårarna kom som på beställing. Mannen brukar säga typ "Men varför läser du det när du vet att du blir ledsen..." Självplågare alternativt en bra ventil att ha nära till känslorna?

Men som sagt - en hel del berg- & dalbana hela den här grejen med att vi ska bli föräldrar - det enda man kan vara säker på är ju att livet aldrig blir detsamma. Scary ...men spännande också - dags att ta nästa steg i livet liksom. Kan ju inte precis påstå att jag inte hunnit med att njuta av vuxenlivet/leka av mig...

Svar på tråden När märker man av det?