• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Vänner-fan

hej!

Kort rapport från mig. SÅ lägligt att ni diskuterat flaskmatning. Har just funderat på när man kan börja testa med det. Men inte än på ett tag mao. Vill verkligen inte spoliera amningen som fungerar så bra nu. Bättre då att om "nöden" kräver dricka en slurk vin direkt efter amningen om man vet att det kommer ta ett tag tills nästa amning. Vad jag hört så är det samma halt i mjölken som i blodet.

Gällande krogen så har min prins ju redan varit med mig dit (i fredags). Men bara på uteserveringen och han låg skönt nedbäddad och sov hela tiden och märkte inte av var vi var någonstans. Trevligt för mig att kunna dricka alkoholfria paraplydrinkar med mina arbetskamrater. Ta med honom in hade jag dock aldrig gjort, det är han för liten för. Även om ljudvolymen hade varit ok så vill jag inte få honom förkyld eller smittad med nåt annat, det hade varit väldigt jobbigt.

Annars tuffar det på nu med nya besökare varje dag i stort sett. Väldigt trevligt, men lite kaos innan de kommer ibland. Speciellt när de som inte barn kommer, för de har nog inte lika stor förståelse för röran som kan bli(tänker jag) och vill då plocka undan lite extra.

Mugglan, såg nåt om att lappis kanske kommer hit i sommar och att vi i så fall kunde ses. Om det är så att jag missar era inlägg (hinner inte läsa alla) så har du ju min mailadress, så maila mig gärna om jag inte går att få tag på här, så jag inte missar nåt kul!!

Ja, det blev kankse inte så kort rapport ändå. ALla stavfel får ni ha överseende med, orkar inte korrekturläsa.

• sweetstreet

Victory,

inte behöver du känna dig tråkig även om du är OT! Vem är inte det???? Jag bara frågar???? Känner mig ibland som typ Mrs OT här i tråden..... ;)

• sweetstreet

Heeej Vänner!!!

Skoj att se att du tittar in ibland trots att du nu har mycket annat att fixa med! :)

Jag tycker det låter som om ni har det super!!! Mmmm måste vara härligt nu när ni kommit in i rutinerna lite mer så du kan njuta av att "bryta dem" ;)

• Piggelin1

hej allihopa,
    det går alldeles för långt mellan gångerna som jag är inne & skriver - läser så mkt/ofta som möjligt, men har svårt att hinna skriva dessutom...

Men vaknade till liv när jag läste att AM förlovat sig i San Vincenzo! Där var jag för många år sen, typ -97 eller så. Jättefint & vi bilade runt en massa i Toscana.

Muggles, tror att nästan all buffelmozarella produceras i regionen precis söder om Neapel - har glömt vad den heter. Mmm, ljuva minnen där med... Nä, nu får jag ge mig - ska jag skriva mer om mat/resor så får jag hoppa över till Lappis restråd

Kan annars rapportera att allt är väl & att magen börjar synas lite grand nu (nyss gått in i vecka 17) & jag behöver ha gummiband i jeansen sen en vecka... Fått låna mängder av mammakläder & amningstoppar av såväl en kompis & min kusin nu i helgen - kom hem med vardera två stora papperskassar... Skönt att slippa köpa allt - perfekt att få låna ett gäng basplagg & sen gå ut & shoppa några roliga tunikor & toppar etc. Har även fått erbjudande om spjälsäng, babysitter, gåstol & en del annat småpyssel. Det har sina fördelar med att höra till de senare i bekantskapskretsen som får barn

• Piggelin1

Ser att ni haft en hel massa intressanta diskussioner ? relationen till våra kära mammor, amning, dricka vin när man ammar osv! Har precis haft en intressant telefondiskussion ikväll med en svensk kompis, som bor i Tyskland sen många år tillbaka. Hon fick sitt första barn för knappt tre månader sen & hon berättade bla att tills alldeles nyligen så var det otroligt besvärligt att få barn om man inte var gifta. Pappan måste adoptera sitt eget barn!
    Det där att göra vara kvinna, göra karriär & få barn i Tyskland är tydligen nästan en hel omöjlig ekvation om man inte har en mormor eller aupair. Snittåldern på förstföderskor ligger på ca 35 år & de får 1,1 barn per kvinna. Dagis finns knappt & lämnar man ifrån sig sitt barn när det är ett år, så anser MÅNGA detta är skadligt för barnet. Om man har sitt barn på Kindergarden så stänger de klockan ett!! Hallå eller! Som sagt, det säger sig själv att jobba heltid eller ens 80% verkar vara en omöjlig ekvation.

• Piggelin1

Jag fortsätter försöka läsa ikapp - mina inlägg blir bergis väldigt osammanhängande - Page, du ville ha rosétips - jag nämnde några stycken i vår restråd för några veckor sen, ska kika efter vad jag skrev då!
    Rotarei Rosé är ett bubbel för ca 100 kr, kanongott!
    Vidare: jag klipper & klistrar från mitt inlägg på resetråden:
    "Jag hittade lappen! Nu vet jag iofs inte om dessa vinerna finns på bolaget inför denna sommaren, men dessa köpte vi flera ggr förra sommaren:

- 2005, Torres Santa Digna
    - Errazuriz Cab. Sav. Rosé
    - 2005, Vinas del Vero Rosado"

Inte alls avis på dig som kan njuta av det nu i sommarvärmen

• Piggelin1

Ett annat tips till er med mage, från kompisen i Tyskland, var att inte nöja sig med att smörja in magen varje kväll, utan även höfterna, typ på sidorna & vid ryggslutet. Både hon & väninnan där hade varit flitiga med magen & de var fina nu efteråt, däremot höfterna som båda missat, fick desto fler strimmor. Iofs, jag är själv inte så superpetig, lite märkt av livet ska man väl vara också.

Kompisarna vi träffade igår tipsade bla om att man ska vara medveten om att man måste be om olika varianter av smärtstillande ism förlossningen. Kompisen trodde de skulle fråga allteftersom de såg att hon hade ont, med påföljden att hon hade rejält ont lääänge, innan hon insåg att hon måste själv fråga efter det & DÅ var det inga bekymmer att få vad man behövde.

BS förresten - har reflekterat över det där att i Sthlm verkar man ha en maxgräns att gå över tiden i max två veckor - här i Gbg kan man få gå i upp till tre veckor innan man blir igångsatt!

Sorry, ni som inte är gravida för allt detta gravidprat...

• Piggelin1

...jag fortsätter med min monolog, lika bra att passa på när jag har lite tid!

Innan jag glömmer det, lycka till imorgon alla ni som har olika tider & tester bokade!!

Angående amningsdiskussionen så är det fascinerande hur olika det är i olika länder. Min bror med fru bor i Holland & fick barn i somras. Där får man rådet att ge tillägg/ersättning inför natten i princip från dag ett (iaf första veckan) - just för att bebisarna blir mättare på detta & därigenom sover bättre, så att föräldrarna i sin tur får sova mer & har mer ork för sin bebis resten av dygnet. Deras lilla tjej har sovit hur bra som helst hela tiden! Sen beror det självklart på vilken bebis man får, men det är ett faktist råd som alla verkar få där & som jag absolut kan tänka mig att ta en seriös funderare över. Det som också var positivt med detta var ju att brorsan kunde vara med redan från början, eftersom detta blev hans "uppgift".

Angående det där att dricka vin & amma - gillade ditt inlägg Cissi Tack Sweet för förtydligandet också! Det är ju som sagt inga mängder man tänkt hälla i sig, ett glas till maten ngngång då & då. Jag längtar redan tills jag kan börja dricka igen i slutet av året...

Även det där med hur det är i andra länder så hade jag en kul diskussion med min franska väninna häromveckan - minns inte om jag redan skrivit om det? Hon är gravid med andra barnet & jag berättade min nyhet & vi kom in på det där med att det är "no-no" i Sverige. Hon menade på att det är "forbidden also in France", men det är det ju bara för att det riktar sig till de som inte kan dricka "reasonable" - alla andra vet ju att det är OK med 2-3 glas i veckan. Nu har jag inga planer på att anamma detta, men att smaka på mannens vin då & då, det gör jag gladligen utan ngt som helst dåligt samvete, faktist. Hur som helst, alltid kul att höra hur det är i olika länder. Hörde talas om en holländsk tjej, boendes i London - hon gjorde en liten undersökning om vad man inte fick ism graviditet i Frankrike, Sverige, England & Holland. England & Holland hade ungefär lika långa listor, Frankrike hade den i särklass kortaste listan & Sverige(surprise!) hade den absoluta längsta listan

• Piggelin1

Det där ovanför handlade om att dricka vin när man är gravid - jag skrev fortare än jag tänkte...!

Lapinette, håller med Muggles, vore superkul att ses i sommar om ni passerar Gbg. Vi är bortresta 23 juli-4 aug, men sen är vi nog mestadels på plats i Götet - vi kommer att ha basen där & köra lite spontanutflykter beroende på vädret. Vänner, vore spännande att få träffa dig med! Låter som om tillvaron flyter på bra för er, uppskattar dina inlägg från verkligheten!

• Piggelin1

Näe, nu ska jag nog logga av här & avsluta mina långa monologer...!

Ännu en gång, lycka alla ni med olika "besök" imorgon!

Svar på tråden När märker man av det?