• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • mugglesfan

Lappis: jo det var väl ett halvt glas - 1 glas till maten jag hade tänkt, max. Det är ju inte "yrseln" man vill åt, mer smaken till maten. För mig är det självklart att inte dricka när jag vet att vi delar samma blodomlopp och att barnet får i sig samma promille som jag (vilket då blir väldigt högt för ett litet barn) men jag har svårt att tro att bröstmjölken innehåller samma promille som blodet. Nåja, vi får väl se vad jag har samvete till sedan...

• mugglesfan

Varför är det så otroligt boring att koncentrera sig på kursen? Sitter här och försöker göra övningarna som mina "elever" ska göra nästa vecka - och de är inte helt enkla... Inte ens för mig som kan produkten, får se hur det ska gå. Jag fastnar hela tiden och så går jag in här i stället, suck.

• Frejis

Hej på alla tjejer i tråden! :)
    Jag är en sådan unge som har vuxit upp med flaskmatning och har nog inte smakat så mycket på min mammas mjölk. Spottade ut det i stället och sög i mig ersättning :) ett levande exempel på det som Oms berättar om.

Men - inte för att det är aktuellt för mig - kan man då inte sterilisera flera flaskor i taget för att vara förberedd för spädbarnets dagsbehov? Det borde väl gå att fuska så här, rent logiskt...

Lapinette - det var ett tjusigt hus som du har hittat, men ganska få kvm för det priset. Priserna i Stockholms innerstad är på väg mot helt otroliga nivåer, blev lite fundersam när jag tittade genom bostadsannonserna i söndags. Jag blev förtjust i en 5,5 på Engelkbrekt, 178 kvm, med prislappen på 9 mlj. Ingångsbud! som lär stiga med 20-40 %. Undrar vad dessa människor som köper jobbar mer?

Brudsommar, du verkar bära på en envis liten tjej som inte vill titta ut. Hoppas att hon bestämmer sig för det snart och att du slipper igångsättning. Fast då blir du ju garanterad plats på förlossningen... det är väl det bästa som jag kommer på :)

• Tinga

Mugglesfan - jag förstår precis hur det känns! Jag har också mest tråkiga arbetsuppgifter på gång för tillfället, och det är så himla lätt att hamna här istället. Det är dessutom ganska lugnt här, så det känns som att om jag inte göra det ena dagen kan jag göra det nästa istället. Livsfarligt!

Som tur är går jag på semester redan till midsommar, så det är inte jättelänge till som jag måste hålla ut. (Fast länge nog för att det ska kännas jobbigt. )

• Frejis

Minns att jag mådde bra av rosenrot, det hjälpte mig att vakna på morgonen ;) men ägget befruktades ju inte av det.

Lappis, hur gick det hos doktorn? Var det idag du skulle dit?

Som ni ser orkar jag inte smygläsa längre ;) men kan inte heller lova inlägg varje dag :) det depressiva tillståndet som jag drabbades av förut har iaf avtagit :)

• A.M.

Hejhej! I debatten om flaskmatning/ersättning till småbebisar vill jag bara påpeka att man ävan kan mata med "kopp" vilket inte påverkar/stör amningssugandet.

Och i debatten om vin eller inte vin under amning så verkar alla göra lite som de tycker - och det är väl bra. Jag dricker ett glas vin då och då ... för smakens skull. Har hört från läkarhåll (privat) att det inte går ut några skadliga mängder i mjölken. Och jag tror att socialstyrelsen inte vågar berätta som det är av rädsla för att ammande mödrar skulle börja vrålsupa och tappa och glömma sina barn ... Lite hårddraget men ungefär så.

• Lapinette

Frejis är tillbaka!!! Hur mås det tjejen?

• A.M.

Och att helamma (alltås inte ens ersättning) i 4 månader skall tydligen skydda mot allergier ...

• Lapinette

Frejis - gjorde kontraströntgen i förra veckan och imorgon ska jag och maken till Sophiahemmet för att se om det går att göra ett sekretprov innan vi sticker till Österrike (torsdag). Om inte så är det kört för vår del fram tills i hösten. Ska till min gyn den 19 juni för att höra resultatet från röntgen.

• Frejis

Lapinette - jaha, så det var imorgon ni skulle dit? Håller tummarna att det går vägen, skönt att ha en sak mindre att tänka på.

Just nu känns livet ljust som vanligt, men jag var ju totalt deprimerad efter sista inseminationen. Trodde inte att jag kunde känna så, men tydligen :( men nu har maken och jag pratat och pratat och pratat och samtalsterapi är ju aldrig fel ;)

Sedan ville jag ha en plan för hösten: hur vi ska göra om/när inseminationerna misslyckas. Bestämde oss iaf för en ivf typ i november och ska förankra det hos läkaren i Uppsala. Och så får jag väl inte tänka längre än till 1 jan 2008 - svårt att vara en kontroll- och planeringsmänniska ;)

Svar på tråden När märker man av det?