• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Lapinette

Tyckte det var precis lagom då vi troligen bara kommer att få ett barn (eget eller adopterat). Sen kan vi placera svärmor i gästrummet i källaren när hon är på besök. Lagom liten tomt och så stor terrass för lata soltimmar och goda drinkar.

Visst är det härligt att drömma sig bort?! Jag är en mästare på detta.

• Liten med Mindre

Supertjusigt Lapinette. Då var det "bara" pengarna som fattas då? :)

Tittar vi i den prisklassen så kan nog även i hitta nåt vi gillar. :D

• _koko_

BS - Aha, men då gäller ju bygglovstiden för det huset. ;) Vilket område?

• _koko_

Lappis - Fantastisk utsikt och väldigt fint inrett! Men mycket pengar för att bo... Man kanske skulle klara det nu, men räntorna lär ju gå upp, och man får ju inte direkt bättre ekonomi när man får barn...

• Oms

tjena tjejer, kikar bara in en snabbis och såg några prata amning...

amningen har kommit igång för de flesta när man åker hem ifrån BB. man ammar jättemkt första tiden var 3 timem ungefär för att få igång mjölproduktionen, när den väl är igång (om allt går som det ska) så ammar man på, att prata flaskmatning då känns helt bakvänt kan jag säga. funkar inte amningen så är det bökigare, det tar ju ngn vecka att öka mjölkproduktionen så man måste vara ihärdig och tålmodig, ger man upp för tidigt så fungerar det inte alls och då måste man flaskmata.

att flaskmata riktigt små barn e bökigt, flaskorna ska steriliseras mellan måltiderna, du ska ha lagom uppvärmt vatten och ersättnignen ska var helt nyblandad dvs man kan inte röra sig så långt hemifrån m en spädis som flaskmatas (jo till andra hem men inte promenader, fik etc)

att blanda flaskmataning och amning gör man ju när man fasar ut barnet så visst går det, men barnet suger annorlunda på bröst och på flasknapp så det är vanligt att man får frösämrad sugförmåga på bröstet och mammam kan då få mjölkstockning och såriga infekterade bröstvårtor - ngt som gör djävulusikt ont jag vet:(

det är en jättestor skillnad att flaskmata en 5 månaders och en 1 månaders när det gäller krav på hygien, regelbundenhet och sugförmåga. så mitt tips är försök att amma helt, det är oerhört viktigt för barnen säger de ju, men man behöver ju inte amma helt i ett halvår utan man prövar helt först och fungerar inte det ja då kan man överväga flaskmatning.

själv gillade jag inte att amma dottern, tyckte det var jobbigt och oerhört krävande (hon åt 19 ggr/dygn de första 3 månaerna, sen började vi m napp och hon åt bara 9 ggr - sååå befriande!) jag hoppas att jag tycker bättre om det denna gång, man får väl se, men jag ska försöka uthärda i 5 månader iaf.

• Tinga

Lapinette - jag förstår att du blev förälskad i det huset! Fast prislappen blir man förstås inte lika kär i. Jag tycker också att det är jättekul att kolla på olika hus på nätet, och gud vet hur många hus jag har möblerat med våra möbler, utifrån planritningarna som legat ute!

• BrudSommar2006

Koko, Töjnan, egentligen tittar vi mest i Täby eftersom jag är uppvuxen där men också Sollentuna eftersom det skulle bespara mig köerna över Bergshamra för att ta mig till jobbet. Sollentuna är dock knepigt med så många oventilerade radonhus byggda på rullstensås, Täby har å andra sidan fler blåbetonghus.

Lapinette, det var ett fint hus men fel sida av stan för oss! Vi vill ha tre hyfsat stora sovrum, helst fyra. Vår trea nu är ju helt full med saker, vi skulle dessutom vilja ha gästrum och ett eller helst två barnrum. Plus att vi vill ha ett allrum förutom vardagsrum och plats för matsalsmöbel. Allt sånt som vi inte har plats för nu men som vi saknar, annars känns det som att kompromissa för mycket bara för att få en tomt. Vi är dessutom inga renoveringsmänniskor, ytskikt får man ju räkna med och kanske kök eller badrum men helst inte både och. Usch ja, man har krav och inte tillräckligt med miljoner att verkställa för...

• Liten med Mindre

Trevlig eftermiddag - nu ska jag få åka på kickoff i solskenet. :) Hoppas på en skön eftermiddag.

Och sen till BM imorgon bitti.

Tjing! (solkrämen är på, både ansikte händer och bröst. :) )

• BrudSommar2006

Oms, jo, jag ska verkligen göra mitt bästa för att lyckas med amningen, det är ju smidigt att kunna gå hemifrån och sätta sig på en parkbänk och amma nu när sommaren är på väg. Men jag tänker inte deppa ihop om det inte går heller eller om mjölken inte räcker och man får komplettera med ersättning eller vad man nu kan råka ut för. Hoppas att man klarar sig från den hemska mjölkstockningen men sådan tur har man väl inte. Har köpt bröstvärmare och ska göra mitt bästa för att inte bli kall i alla fall.

Min släkting fick ju åka hem från BB efter två dagar men hade inte lyckats få igång amninge så bebisen fick inte tillräckligt med mat och två dagar senare hamnade de på Astrid Lindgren och blev kvar ett tag så jag tänker inte chansa om det känns som om hon inte får tillräckligt att äta.

Jag har andra bekanta som fuskade med lite ersättning på flaska hemma dag två innan amningen kom igång ordentligt dag tre.

Svar på tråden När märker man av det?