tjena tjejer, kikar bara in en snabbis och såg några prata amning...
amningen har kommit igång för de flesta när man åker hem ifrån BB. man ammar jättemkt första tiden var 3 timem ungefär för att få igång mjölproduktionen, när den väl är igång (om allt går som det ska) så ammar man på, att prata flaskmatning då känns helt bakvänt kan jag säga. funkar inte amningen så är det bökigare, det tar ju ngn vecka att öka mjölkproduktionen så man måste vara ihärdig och tålmodig, ger man upp för tidigt så fungerar det inte alls och då måste man flaskmata.
att flaskmata riktigt små barn e bökigt, flaskorna ska steriliseras mellan måltiderna, du ska ha lagom uppvärmt vatten och ersättnignen ska var helt nyblandad dvs man kan inte röra sig så långt hemifrån m en spädis som flaskmatas (jo till andra hem men inte promenader, fik etc)
att blanda flaskmataning och amning gör man ju när man fasar ut barnet så visst går det, men barnet suger annorlunda på bröst och på flasknapp så det är vanligt att man får frösämrad sugförmåga på bröstet och mammam kan då få mjölkstockning och såriga infekterade bröstvårtor - ngt som gör djävulusikt ont jag vet:(
det är en jättestor skillnad att flaskmata en 5 månaders och en 1 månaders när det gäller krav på hygien, regelbundenhet och sugförmåga. så mitt tips är försök att amma helt, det är oerhört viktigt för barnen säger de ju, men man behöver ju inte amma helt i ett halvår utan man prövar helt först och fungerar inte det ja då kan man överväga flaskmatning.
själv gillade jag inte att amma dottern, tyckte det var jobbigt och oerhört krävande (hon åt 19 ggr/dygn de första 3 månaerna, sen började vi m napp och hon åt bara 9 ggr - sååå befriande!) jag hoppas att jag tycker bättre om det denna gång, man får väl se, men jag ska försöka uthärda i 5 månader iaf.