• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • sweetstreet

Vissa cancerformer är ärftliga.
    Finns t ex några sk "bröstcancergener" (t ex BRCA1 och 2) som man hittat och som man sett varit muterade i familjer. Dvs om man gör ett famlijeträd och ser en tendens att mormor, moster, mamma etc har haft bröstcancer och sedan kollar man dessa gener så har man ibland sett att dessa gener haft samma mutation. Man kallar det då för ärftlig eller familjär cancer.

Men det är ännu bara vissa gener som man med säkerhet konstaterat är sk "ärftliga".

Jag som är biolog och insöad på genetik till viss del, tror ändå att det mesta är ärftligt. Detta gäller alla möjliga typer av sjukdomar och talanger. Men det handlar absolut inte om att bara för att man har en viss gen så blir man sjuk, blir man ett geni etc... Utan allt handlar om att man kanske i vissa miljöer har en större risk/chans att utveckla en viss sjukdom eller talang.

Så både gener o miljö spelar såklart in!

• sweetstreet

Hoppas jag itne skrämt upp dig Page!

Men jag tror absolut inte du behöver oroa dig över era famtida barn!

Däremot så kan det ibland vara bra att veta mer om sin familjoch släkt för att om många i släkten dött av tex högt blodtryck eller hjärtinfarkt eller haft diabetes eller så, kan man ju försöka tänka på att man ev löper större risk att drabbas. Man kan ju då skydda sig genom att undvika vissa saker som man vet ökar riksne för att utveckla just de sjukdomarna. Det ä ju ett sätt att använda "informationen" till något bra.

Själv känner jag ju inte till min genetiska bakgrund så jag lever glatt ovetandes vidare i sus och dus, hehe! :D :D :D

• sweetstreet

Därav står lite intag av alkohol och burgare med cancerframkallande grillyta på schemat nu! :D ;) :D

• Lapinette

Diskuterar ni cancer en fredagkväll/natt? Förstår varför jag istället suttit i mörkret och kurat med maken.

• Lapinette

Om jag ska bidra något så har vi ingen cancer i min släkt medan makens far dog i cancer för typ 7 år sedan. Jag hann tyvärr aldrig träffa honom.

• Lapinette

Självfallet går ni och lägger er eller käkar burgare och dricker öl när jag äntligen masat mig hit. Halllåååå, var är ni?

• Page

Ja, visst är det festligt Lapinette? Dessutom så gick jag in på associationstråden och läste lite mer om cancer! Party!!! Fredag!!!!

• Page

Jag är kvar och "super" framför datorn och lyssnar på makens snarkande. Dock i lampskensljus! Åh, vad jag också vill ha infällda spotar!

• Page

Ingen fara Sweet, du har inte skrämt upp mig! Tack för infon!

• Page

Med super menar jag självklart att jag läppjar på ett glas vin! I stora klunkar!

Svar på tråden När märker man av det?