• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • mugglesfan

Oj Cicci! Jag vet inte så mkt om slemproppar ännu men jag tror att när den har gått så kan förlossningen komma igång inom ett par veckor?? Så du bör kanske kolla med BM omedelbart (fast hon verkar ju inte svara). Om proppen har gått bör man väl inte heller bada i offentliga bad (vet inte om det är så farligt eg) för då är det ju öppet in till livmodern. Men kolla med BM!

Har inte ni en BM på vattengympan förresten? Du kunde ju frågat henne i så fall... Vi har en BM på vår vattengympa. Ngn särskilt bra gympaledare är hon väl inte (håll takten för fasen!) men jag går mest dit för mysighetsfaktorn ändå...

Vad tråkigt att det inte var bra med Dublinprojektet - det lät ju så hoppfullt. Jag var riktigt avundsjuk på dig där ett tag...

• BrudSommar2006

Trist att inte projektet på Danderyd lät mer lovande då. Jag tror att metoden används på KS också och lite känns det faktiskt som att det bara är ett sätt att trycka igenom fler förlossningar på kortare tid men jag vet inte i hur stor utsträckning tekniken används, de har inget speciellt projekt på gång i alla fall. De sade i alla fall att man kunde räkna med 12 timmar från det att man var öppen om det var tre eller fyra centimeter. Värkar kunde man tydligen ha längre än så innan men det kunde vara antingen värkar som gjorde nytta eller förvärkar som inte gjorde någon nytta annat än att trötta ut livmodern och om det var så så skulle man komma in och få medicin för att få dem att tillfälligt sluta eftersom de ändå inte gjorde någon nytta.

Det där med semestertider verkar knepigt, jag hoppas hinna innan, annars verkar man kunna bli slussad mellan olika sjukhus i större utsträckning än normalt men det beror väl på hur många som ska föda samtidigt också. Tydligen är värsta perioden nu med en massa födslar så det låter ju också oroväckande för min del.

• BrudSommar2006

Nej, har slemproppen gått så får man inte bada, då är barriären för bakterier direkt till bebisen borta. Och det klart att det går ju att föda nu och barnet kommer att klara sig men det vore bättre för barnet att få växa till sig först om det går att stanna av förlossningen. Annars hamnar man på prematuravdelning och får räkna med att bebisen blir kvar där ungefär till beräknat datum.

• mugglesfan

Ah, såg att BS redan svarat... Ja ringa förlossningsavd är nog bäst!

Lappis: jag skulle aldrig ha klarat att vänta med att testa till i helgen. Jag tycker det går så mkt energi till att tänka på om man är gravid el inte, så jag testade dagen efter BIM-dagen.

Jag gick in på toa själv på morgonen efter BIM (fast maken visste vad jag skulle göra) och kom ut med ett plus och antagligen ett häpet uttryck i ansiktet. Han låg kvar i sängen och kisade mot mig och sa mest "oj! vad gör man nu?" Ingen av oss var så superglada som jag föreställt mig, det var så mkt olika känslor på en gång. Och jag vågade dessutom inte tro för mkt iom att det var så tidigt. De första veckorna gick jag hela tiden och sa "om allt går bra, jag kan ju fortfarande få missfall". Jag tror att du omöjligt kommer att kunna hålla dig när du vet, du kommer inte att kunna vänta på ett "bra" sätt att göra det utan det kommer bara att bubbla ur dig!

• Lapinette

Här händer det saker idag. Cissi, du måste hålla oss uppdaterade. Hur går det, får du tag i någon?

• BrudSommar2006

Lapinette, visst, vänta till i helgen med att testa du! Det var värst vad lätt det gick att säga det till någon annan... Själv började jag testa långt innan BIM och fick minus först innan jag lyckades få till ett plus några dagar innan BIM så själv skulle jag inte klarat att vänta längre än tills ikväll! Annars skulle inte jag heller klara av att sitta och dricka vin och njuta av det om jag visste att jag plussat.

• mugglesfan

Ja de kommer nog att vilja stoppa förlossningen och ösa in det där ämnet för att snabba upp lungornas utveckling. Vill inte skrämma dig Cicci för det kommer att gå bra oavsett men du bör nog kontakta ngn snarast... Lycka till! Och kram!

• BrudSommar2006

Cissi, vad händer? Har du ringt? Du har väl inte försvunnit iväg på lunch utan att uppdatera oss efter samtalet?? Nyfiken i en strut sitter här och jag ska iväg till BM om en halvtimme....

• mugglesfan

Och Syrran - självklart är du välkommen i ImperfektaMammaKlubben! Jag smuttar alltid på mannens glas med vin och öl. Bara att få smaken på tungan räcker för mig. Ett par 3 klunkar (mini sådana) kan bara inte skada. Ibland säger jag "ska inte du ha lite vin till maten?" bara för att få smaka - han flinar åt mig då

Svar på tråden När märker man av det?