• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Lapinette

Brudsommar - en tröst är ju att graviditeterna oftast inte liknar varandra. Det jag menar är att du denna gång mådde jättedåligt men nästa gång kanske du får en "Cissi-graviditet". Har för mig att min mamma mådde ganska så bra vid sin första graviditet och när hon väntade mig så spydde hon konstant. Själs så känns det som vi får fokusera på 1 barn...om det nu blir något över huvudtaget.

• BrudSommar2006

Ja om man visste att ivf definitivt skulle lyckas så skulle jag förstå om man valde det mycket snabbare.

Tog en sväng till affären för att köpa lite bröd, en tidning och lite choklad, nu kunde jag bara inte bärga mig längre, har ju tänkt på det i flera dagar. Det var väl ungefär vad jag klarade av att bära också och bara att få på sig strumpor och skor kändes som ett helt företag! Det var en rätt smärtsam procedur att ta sig dit och tillbaka hem men jag tror nog att det var lite nyttigt att få lite frisk luft också, även om jag kan ställa mig på balkongen annars. Det luktade fräscht och vårigt i luften efter regnet och syrénerna har ju börjat slå ut och luktar gott också.

• Liten med Mindre

koko - att bli gravid för dig nu måste väl ändå vara super (förutom själva bebisen då). Svälter inte endon rejält om du nu inte har ÄL på 9 månader till? Eller finns det någon hake?

Brudsommar - kan ni inte bunkra med färdigsanerade laxfiléer (eller annan fisk), tigerräkor, quorn, frysta grönsaker, kokosmjölk currypastor, pestoburkar och annat som gör att det går fort att svänga ihop något när tiden tryter? Och lägg fram en bunt enkla recept. :D Gissar att ingen kommer att vara hemma på hjärnkontoret den första tiden.

Grytor är annars toppen att ha i frysen, fast kanske inte de med fisk och grönt förstås.

• _koko_

Vilken magnus och vad är det för fel på honom?? :D

Jag äter bara isglass när det är riktigt varmt ute och kan ju knappt äta nån annan glass längre, så jag blir lite avis på er. :) Magnum mandel... (chokladen för sig och glassen för sig - gillar inte att blanda) Skulle dessutom gärna se att blåbärscornetto(?) kom tillbaka...

• _koko_

Liten - jo, i många fall försvinner endon med en graviditet. Men eftersom jag har så bred sammanväxning mellan tarmen och livmodern finns det nog en risk att jag får en massa problem med det när livmodern växer. Men det tänker jag inte tänka på. ;) Förhoppningsvis försvinner luddet eftersom det inte får någon ny näring som du säger, och i bästa fall kommer det inte tillbaka sen heller.

• BrudSommar2006

Cissi, har ni babyskydd till bilen i alla fall så att ni kommer hem från BB?

Lapinette, är det inte en bror du har? Det skulle ju stärka teorin om att man mår bättre när man väntar en kille, fast den teorin stämmer säkert inte egentligen.

Vi fokuserar ju också bara på det här barnet än så länge och tänker absolut inte längre än så, man vet ju inte hur det här kommer att gå än men ibland kan jag inte låta bli att tänka på hur det skulle vara att bli tvungen att göra om det här en gång till. Den tanken ger mig panik...

• BrudSommar2006

Blåbärscornetto, ja! Och Bocchia eller hur det nu stavas, den med apelsinchoklad. Och vad hette den där glassen med saltlakrits, Lakritspuck??

Liten, jo visst borde vi bunkra mer men listor med mat får mig att inte vilja äta alls! Lax som jag alltid älskat kan jag bara tugga i mig små bitar av och quorn får jag peta ut om det dyker upp i grytor. Däremot grönsaksbiffar och vegetariska korvar från Hälsans kök tycker jag helt plötsligt är jättegott och sådana där smaksatta creme fraiche sorter så det blir mycket sådant med ris eller pulvermos just nu, tur att maken äter vad som helst utan att klaga!

• Liten med Mindre

Och när jag ändå tjatar mat så bifogar jag ett recept på en snabb och god tomatsoppa. (Som tack för alla fina fiskrecept.)
    Har bara prövat morotsvarianten av soppan:

Tomatsoppa
    Skala och hacka en gul lök och 1-2 vitlöksklyftor. Fräs dem.
    (Riven morot fungerar också fint istället för lök.)
    Tillsätt 1 dl ris och låt det fräsa några minuter.
    Häll på 2 burkar krossade tomater
    Och 6 dl vatten
    Smula ner en grönsaksbuljongtärning.
    Krydda med 1 tsk salt, 1 krm peppar och 1 tsk basilika. Låt småkoka i ca 20 minuter.
    Hacka 1 dl cashewnötter grovt.
    Rör ner i soppan tillsammans med 1 dl creme fraiche.
    Servera med bröd.

• Liten med Mindre

Brudsommar - hoppas att det blir för dig som för andra jag hört om. Direkt efter förlossningen börjar de hitta tillbaka till gamla favoriträtter igen.

• Bröllopstokiig

Magnus!!!!!!!! Magnum menar jag ju!

Svar på tråden När märker man av det?