Glitter tråden...3
Gamla tråden blev avstängd så här kommer nr 3!
Ammo, Blue Topaz, Yllo och Vicky och nya är välkomna! :)
Våra bröllopsbilder kan ses på www.andijoseph.com/wedding.html
Gamla tråden blev avstängd så här kommer nr 3!
Ammo, Blue Topaz, Yllo och Vicky och nya är välkomna! :)
Våra bröllopsbilder kan ses på www.andijoseph.com/wedding.html
Tja, jag har nog funderat på namn i över 10 års tid!! Men jag borde nog vänta tills jag verkligen blivit gravid - om jag nu kan bli det...
Tilltalsnamnen har jag flera förslag på. Som andra förnamn skulle jag vilja ha några av våra respektive mor- och farföräldrars namn. Men hur kombinationerna ska se ut har jag ingen aning om. Det måste ju passa ihop hyfsat och även med vårt efternamn.
Varför skulle man välja bort ett namn bara för att det ligger i 10-i-topp? Nej, huvudsaken är att ni gillar namnen Sedan kan det ju bli något annat namn för att man inser att det namn man tänkt sig inte passar på bebben
Iza, varför har du fått kritik för Jaqueline? Det är ju ett vackert namn.
Min ena vän fick massor med kritik för att hon och henns man valde att döpa sin dotter till Giulia... men pappan är ju italienare och dom ville ha ett italienskt namn på flickan.
Själv har jag tänkt att om jag någon gång får en dotter ska hon heta Kira Alina Elisabet/Monica/Henrita (det sista namnet velar jag lite på).... Får jag en pojke så blir det nog Dominic/Dag/Marco Karl-Erik.
Alina är ett släktnamn från mammas sida, Elisabet är ett släknamn från både mamma och pappas sida (jag heter det själv som 3:e namn) B´s mamma hette Monika och min mamma hette Mona.. Henrita funderar jag på eftersom min pappa heter Henry och mina föräldrar funderade lite på att döpa mig till Henrita istället för Ylva.
Jag är helt såld på namnen Dominic och Marco.. har gillat dom länge, men jag gillar även Dag. Min morfar hette Karl och min pappa heter Erik i andra namn...
Resan gick bra i helgen, men milda marsvin vad folk det var på båten i söndags *huga*
Barnen skötte sig exemplariskt på begravningen och jag var så stolt över dem!!
B höll ett jättefint tal till vår vän vid blomsterhälsningen.
Enda kruxet var väl att hela begravningen tog nästan 6 timmar!!
Jag fick väl kritik för de tyckte namnet lät sa hart.. men jag gillar det fortfarande.
Vicky jag tycker absolut inte du ska tänka sa. De flesta jag känner har försökt 1-2 ar innan de lyckas. Det är absolut inget att stressa upp sig över, framför allt inte i din situation. Ni är unga och friska. Det är lätt att sätta upp psykologiska spärrar om man känner pressen. Sa försök att bara ta det som det kommer - och det kommer!!
oj, vad gjorde ni i 6 timmar?
Var det en jobbig begravning?
Det där med topp 10 namn är väl för att det inte är så kul på dagis och sen i skolan när 4 till heter Maja i samma klass. Men annars gör det inget.
Det finns så mycket fina namn coh jag tycker det är jättesvårt att bestämma. Barnet ska ju leva med det resten av livet...
Jag har inget att göra idag nu när jag inte jobbar. Vår diskmaskin ska komma innan 12 och se skulle ringa innan, men än så länge så har jag inte hört något.
M är hemma och jobbar än så länge så jag är inte själv. Går nog ner till syrran sen, tur att hon också är ledig.
Vicky, jag är benägen att hålla med Iza. Du ska inte tänka så där.. att du inte skulle kunna få barn.. precis som du inte ska tänka så mycket på att du måste bli gravid nu!! Oftast är det så att det sätter upp psykologiska spärrar som gör att kroppen inte tar emot ett befruktat ägg.. Försök att tänka så som Iza föreslog.. d.v.s "Blir det så blir det"
Begravningen var jättefin! Själva jordfästningen (i kyrkan) tog ca 2,5 timmar i o med att det var så mycket blommor och tal som hölls. Sedan blev det ytterligare blomsternedläggning ute vid graven...
Efter det var det minnesstunden och den drog ut på tiden. Efter smörgåstårtan, gräddtårtan och kaffet var det dags för en liten psalm och därefter skulle kondoleansadresserna läsas upp.. det var säkert över 400 st!!! + alla tal som hölls även på minnesstunden...
Oj, är alla begravningar på det sättet på Åland? Har tyvärr varit på en del begravningar men har aldrig hört talas om något liknande.
Vad är kondoleansadresser?
Begravdes han hel, eftersom det var blomsternedläggning vid graven?
Har en kompis som blev skjuten/mördad för 10 år sen och han begravdes hel i samma grav som sin pappa. Tyckte det var pampigt när de bar ut kistan men usch så hemskt, vi grät och grät. Och sen veta att alla maskar mm ska krypa i honom, nej fy, ska absolut kremeras när det är dags för mig att trilla av pinn.
Hur har det gått för Bosse med datorn, får vi se några bilder på dina fina kostverk snart? Är så nyfiken!
Nu har äntligen vår diskmaskin kommit!!!!!
Kör den för första gången nu och den är knäpptyst! Helt underbart att slippa diska, har gjort det för hand i 2 mån nu!
jess kondoleansadresser är väl beklaganden eller hur man översätter det.
Jag tror inte jag vill kremeras... men jag tror inte jag bryr mig sa otroligt mycket.. usch.. hemskt att tänka pa det.
Skönt med diskmaskin. Jag skulle aldrig klara mig utan! ;)
Nja, nästan så...
Vi kremerade min mamma så där var det bara blomsternedläggning i kapellet vid kistan + lite tal. Sedan hade mamma krävt att vi inte skulle ha någon minnesstund efteråt så vi slapp det där med tårta och sånt då.
Min mormors begravning tog inte lika lång tid eftersom det inte var så mycket folk och inte så mycket blommor.. men även där var det blomsternedläggning både i kapellet och vid graven.
På Åland begravs nästa allihop.. alltså man gräver ner kistan (jag förmodar att det du menade med att begrava någon "hel" Jess). Detta för att "tomtplatsen" (graven alltså) ingår i kyrkoskatten/kommunskatten.
Orsaken till att den här begravningen tog så lång tid var för att vår vän var politiker och hade nog ett finger med i spelet överallt på hela Åland.
En kondoleansadress skickar man när man inte kommer på själva begravningen, inte skickar blommor eller så. Man gör helt enkelt en inbetalning till någon fond och så skickas ett jättefint stort kort med toffsar och tryck till begravningen. En kondoleansadress kan kosta i princip hur mycket eller hur lite som helst, tror att minsta summan är 20 kr.
Dessa läses sedan upp på minnesstunden, fast man läser bara namnen på dem som gjort inbetalningarna och inte verser eller dyl.
Vi lyckas inte få igång kameran. Kan inte komma på vad som är fel. Först var det nog för att programmet inte var kompatibelt med Vista, men det har jag uppgraderat nu. Dock hittar datorn inte kameran när jag kopplar upp den så jag kan inte föra över bilderna.
I morgon kommer ett av mina ex hit för att fixa det. Han är pc-tekniker och har precis fixat våran dator med uppgraderingar och dyl. Enligt honom skulle allt fungera nu, men vi har hittat några saker som inte fungerar som det ska.. så det får han åtgärda i morgon
Förhoppningsvis så ska jag ha allt att fungera på onsdag kväll så att jag kan lägga upp lite bilder på tårtorna. Tyvärr så verkar det som om Annica (som tog kort på tittäggen och ena tårtan) har slarvat bort just de bilderna... hon har lovat att leta efter den cd-skivan som hon brände ner bilderna på.. men dom bilderna får jag nog vänta väldigt länge på
Sedan ska vi börja lägga ut en massa prylar till försäljning på Blocket också. Har hur mycket prylar som helst som vi ska sälja bl.a. ett stort verkstadstält, en skoda pickis -99, bensindunkar, skyltar, reservdelar till bilar, polisradio, munspel m.m.m.m.m.m. Jag har äntligen fått Bosse att gå med på att sälja bort allt skrot som han samlat på sig och som vi inte använder + att då får vi in en massa pengar till Thailandresan också