Glitter tråden...3
Gamla tråden blev avstängd så här kommer nr 3!
Ammo, Blue Topaz, Yllo och Vicky och nya är välkomna! :)
Våra bröllopsbilder kan ses på www.andijoseph.com/wedding.html
Gamla tråden blev avstängd så här kommer nr 3!
Ammo, Blue Topaz, Yllo och Vicky och nya är välkomna! :)
Våra bröllopsbilder kan ses på www.andijoseph.com/wedding.html
antar att ni pratar begravning.. ?? Jag har nog missat..
Buketten lämnar man ofta innan ceremonin börjar till vaktmästaren. Blomman brukar man slänga ner i graven efter jordfästningen.. tror jag..
Till mina vänner som gifte sig har jag nu gjort en slideshow med musik och allt och dessutom 2 förstoringar som ska ramas in.
Idag ska jag iväg till oslo en sväng och sen sova i Polen. Hej sa länge!
Nope, inte på Åland (begravningen alltså)
Där är buketten redan i kyrkan när man kommer. Anhörigas på höger sida och vänners på vänster sida. Dom står på ställningar längs väggarna
När det är dags att ta ett sista farväl går man fram och hämtar sin bukett, knatar fram till kistan och lägger ner buketten på golvet brevid kistan och tar samtidigt antingen ett tyst eller högt farväl. Detta är när det är kremering..
Är det en jordfästning så lägger man ner buketten 2 ggr (först inne i kyrkan och sedan hämtar man den och lägger ner den igen ute vid graven) eller så har man aldrig ett sista farväl inne i kyrkan utan man hämtar sin bukett efter att kistan burits ut och så går man till graven och lägger ner buketten.
Ok, då gör man annorlunda på Åland. Här så beställer man en bukett eller snarare ett blomarragemang som butiken ser till att den levereras till kyrkan.
Alla dessa ligger sen runt om kistan oftast på golvet medan familjens stora ligger uppepå kistan.
SEn går man fram var och en runt kistan,säger hej då och lägger en lös liten blomma (en ros eller liknande) uppepå. Är det jordfästning då man bär ut kistan (vilket är väldigt sällsynt) så slänger man istället sin lilla blomma i graven.
Men om detta är på Åland så antar jag att det lär ske på det sättet du beskrev, men det Bosse om det? Han kanske tror att det är så som jag beskriver eftersom det funkar så i Sverige?!
Nu har jag jobbat klart!!!!
Men innan bebben kommer så kommer jag ju klättra på väggarna....
ohhhh jag är trött nu! Fick ga upp kl 04.45 efter en sömnlös natt.. :( Imorgon och pa lördag sover jag borta.
Har ledigt 10 dar i juni men har ju ingen aning vad jag ska göra! :o Hoppas andi kan ta ledigt iaf.. :? annars kommer jag att klättra pa väggarna! :D känns som det bortkastad ledighet..
Jess ta det lungt!!! Du har 1000 saker att göra hemma säkert! :) Köpa babysaker etc.. Njut av lugnet för när baby är här blir det inte lika rofyllt! haha!
Har ni funderat pa nagra namn förresten??
Ohh!! Jag kanske kan komma till stockholm ju!??
Just nu har jag inget alls att göra. Martin renoverar lilla rummet och jag sitter i soffan och gör nada. Har faktiskt packat BB väskan nu, i alla fall det jag kunnat, kläder och nessesär får jag ta när det är dags, annars har jag inget att ha på mig.
Så klart du ska komma till hit då du är ledig! Vilka datum pratar vi om?
Bebben är ju planerad till 7:e så på ett sätt är det kanske lite taskig tajming för min del. Men om det är så att det krockar med det så kanske du kan bo hos Karin då? Du vet att du är alltid välkommen hit men just då kanske blir knas om vi måste åka in eller nåt...
Vad gör Andi nu när han är hemma? Spelar han på olika ställen eller?
ahh ja det var ju lite taskig timing.. 3-13:e är jag ledig. Andi jobbar da sa jag far underhalla mig själv.
Jodå, Bosse vet om att begravningen är på Åland och att vi har andra "rutiner" där. Han var ju med på min mormors begravning. Första och sista gången han fick "träffa" henne
Jess, jag tycker nog att du ska passa på och ta det lungt och verkligen vila upp dig ordentligt de här dagarna innan bebben kommer... för efter att den anlänt så blir det nog inte så mycket lugn om jag förstått det hela rätt
Sedan har du säkert en hel del småpyssel kvar i barnkammaren och en del att köpa hem också?
Hade ni tagit reda på om det är en kille eller en tjej? Har ni funderat något på namn än?
Vi var och hälsade på en lite Bosse här om kvällen. Han föddes för ca 1 månad sedan nu, men ingen har fått komma dit och hälsa på hittills... han är nästan 8 veckor för tidigt född. Som det var nu fick vi se på honom, men absolut inte röra vid honom... han var sååååå söt!!
Grannens pojke (borde väl vara ca 1,5 månad nu) bara växer och växer!! Det är en riktigt stor kabrat och nu har dom bestämt sig för att han ska heta Emil
Synd att inte Andi är ledig när du är det Iza... hoppas att du hittar på något att göra ändå, kanske kommer upp hit till stockholm *förväntansfull*
Nästa vecka ska jag försöka få tag i en skräddare och få ett kostnadsförslag till att sy om klänningen. Tror nog att den går att fixa till så att den liknar mer på det jag beställde. Dock måste jag försöka få tag i en sjal i samma färg och material också.. Undrar om Ehrlings kanske kan fixa fram det *funderar*
Nej, nu ska jag hoppa in i duschen. Vi har hållit på i trädgården hela dagen idag!! Pust vad jobbigt och vad smutsig man blir...
Haha, här sitter jag lite smått onykter och roar mig själv. Daniel jobbar kväll och jag är ju ledig så jag passade på att laga god middag och ta ett glas vin (men säg inget till D för då blir han säkert avundsjuk
)
Katten har varit i slagsmål och kom in riven i ansiktet. Det värsta är att han verkar ha blivit riven i ögat och det ser inte bra ut. Han blundar med ena ögat och det verkar vara nåt klägg i ögat som rinner ut. Hoppas att det inte är nåt allvarligt. Känner mig lite orolig just nu.
Annars är det bra. Önskar bara att det kom lite värme så man kan vara i trädgården och pyssla. Just nu har jag ingen lust alls!
oj vicky... det later inte bra.. har du inga ögondroppar?? Annars ring veterinären imorgon.
Ylva.. jag kanske kommer till stockholm ända! Vi far se..
Ja, jag tror vi måste ringa veterinären. Kanske blir han blind på ögat... buhu! Men han överlever ju!
Åh, vore kul att komma till Stockholm om ni ska ha träff. Men början av juni är fullspäckad med jobb för mig. Drömde lite smått om att ta ledigt 4-5/6 för att få långledigt (6:e är ju röd) tills jag kom på att vi har möten inbokade hela dagarna... Vi håller på att rekrytera ny chef och som personalsekreterare innebär det en hel del jobb för mig.