• maka2b

28/7 2007

Som Gullan79 skrev i vår gamla tråd så stängs den snart så dax för en ny.

Idag är det bara 109 dagar kvar till vår dag

Den här tråden kommer räcka nästan ända fram. Hoppas att alla hittar hit, det vore roligt att följas åt hela vägen.

• Svar på tråden 28/7 2007
  • Nessan

esposa - Hinderprövning får man från Skatteverket. Du kan t.o.m. fylla i en blankett på deras hemsida och sedan skriva ut och underteckna för att sedan lämna till ditt skattekontor. Här hittar du den blanketten:

skatteverket.se/download/18.d1afd3103d689ac2a80002230/768006.pdf

Du ska/kan samtidigt lämna in blankett om anmälan av efternamn. Den blanketten finns här:
    skatteverket.se/download/18.d1afd3103d689ac2a80002202/763106.pdf

Detta är inget du behöver stressa med. Vi har inte heller fixat detta ännu. En hindersprövning är ju giltig i 4 månader, och det brukar inte ta så värst lång tid att få dem utfärdade.
    Lycka till!

• esposa

Tack Nessan! Skönt att höra att jag inte är sent ute men ska ändå försöka få det fixat den här veckan.

Funderar på det här med namnändringsblanketten... Vi har ju redan bokat bröllopsresan och fick ju då lov att boka i mitt nuvarande efternamn... Då kan jag väl inte skicka in om namnändring förän efter bröllopsresan? Vill ju inte att det ska bli något strul så att vi inte kommer iväg (eller hem :-0)

• Nessan

Jo, om du ska ta din mans namn som efternamn måste detta anmälas i samband med vigseln.

Hämtat från skatteverkets hemsida:
    " Ni som gifter er eller ingår registrerat partnerskap ska, enligt namnlagen, senast i samband med vigseln anmäla vilket efternamn ni vill ha i äktenskapet/partnerskapet. Anmälan görs till Skatteverket eller till vigselförrättaren på blanketten SKV 7631/SKV 7631a."

Att du bokat resan i ditt nuvarande namn gör inget, de flesta brukar lösa det så. Det viktiga är bara att se till att samma namn står på biljetten som på passet, så om du ine har gitigt pass i ditt nuvarande namn som du kan använda på resan kan det bli problem. Annars bör det vara lugnt! :)

• esposa

Åh vad bra!! Har ett giltigt pass så då är det ju inge problem! Vad skönt, nu kan jag pusta ut! Tack för hjälpen

• Fru Bouncing bunny

Jag blir så glad när alla är så hjälpsamma och delar med sig! Härligt tjejer! Det är inte alltid så vanligt i dagens samhälle tycker jag... (jag börjar uppenbarligen låta som jag är 70)

• Fru Bouncing bunny

vi var och hämtade ringen igår... fast istället för att få hem den blev jag av med förlovningsringen, haha! Inte så allvarligt som det låter, men vi lämnade in den för att fräscha upp den lite. Ringen var nu färdig och fiiiiiiiin, men jag upptäckte en minimalistisk feldetalj (jag har örnögon för sånt) och han skulle rengöra den ordentligt. Då fästmannen ska beställa sin så beslöt vi oss för att komma tillbaka istället för att vänta... Kändes väldigt ovant med en så stor och tung ring, men jag tror jag kommer tycker mer och mer och mer och mer och mer om denna ring och snarare känna mig naken utan den i framtiden! Tjohoooo!

• B1LLy

öööhhh....e den här tråden för dem som gifter sig 28e juli?? för jag gifter mig då!! =) *en förvirrad billy* =)

• esposa

Ja B1LLy vi gifter oss alla den 28/7 Välkommen!

• Fru Bouncing bunny

Välkommen B1LLy!

• B1LLy

Hhhhaaa! så e det när man inte orkar läsa tråden =) va roligt!
    Esposa: ja dig vet jag redan om att vi gifter oss samma datum! =)

jaha...då hoppar jag in här då... =)

Svar på tråden 28/7 2007