• Buslinna

Cambridgekuren nr 6

Nu är det dags att starta en ny tråd för alla som går på Cambridgekuren - det är faktiskt tråd nummer sex i ordningen här på Bröllopstorget!

Här är länkarna till de gamla trådarna:
    Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html

• Svar på tråden Cambridgekuren nr 6
  • mrs L?

Hej alla !
    Jag går på min tredje dag och det går som på en dans på rosor !

Visst som tusan är ja hungrig men de e ok!

Har en peppning. När ja gått ner tio ska ja få gå å prova brudklännig för första gången !

Har 35 kilos övervikt.............

• Buslinna

vegetarian,
    Hej igen! Har undrat lite vart du tog vägen. :) Skönt att höra att du står stilla även när du inte kunnat göra alt optimalt - det är ju lugnande besked inför upptrappningen och tiden efter pulvrandet. :) Skönt också att det fungerar bra med träningen! Vad tränar du?

Tusse Boll,
    Jag gillar min anonymitet men lite info kan jag bidra med. :) 27-årig student och extrajobbare, ständigt med för många bollar i luften. Bor med min pojkvän i lägenhet, men plöjer liksom du inredningtidningar i parti och minut - planerar renovering av ett gammal hus på landet som jag tagit över. Älskar också att resa och ska nu äntligen åka utomlands för första gången på sex år! Om två veckor bär det av till Grekland! :D Bikiniångesten är ett faktum och jag är djupt tacksam mot mig själv att jag tog tag i det här i början av året! :D

Mrs L,
    Välkommen! Skönt att höra att det går bra också - det kommer dessutom snart att bli så mycket lättare, bara du tar dig förbi den första veckan, så där. :) Här är vi flera som har mycket att gå ner, eller som har gåt ner mycket och bara har lite kvar, som vegetarian. :)

• vegetarian

Buslinna: jag tränar allt möjligt, tex olika aerobicspass, + styrketräning på S.A.T.S. Men styrka vågar jag inte på rent.... knappt andra pass heller...är rädd att falla ihop . Tycer att rent tär tillräkligt för mig. Funderar på hur länge det verkligen är ok på rent....på påsarna står det ju 3 veckor

Sen vill jag verkligen UNDERSTRYKA att jag ätit massor med "FEL MAT" med och ändå står still!!! *så coolt!*

Känns som att ett nytt liv kan vara möjligt !!

ha en bra dag i solen!

• Asynja

Hallå brudar!

Nu skriver jag här igen med viss ångest.Jag har nu hållit på med ren kur i 2 mån,och har en viktminskning på 13,5 kg (vägde mig i ons) Ny invägning imorgon,förhoppningsvis är jag nere på - 15 kg.
    Jag har imorgon exakt 1 månad kvar till min deadline,då det är dax att börja prova ut bröllopsklänning och upptrappning utav mat.Och känner bara ångest :( varför har jag gått ner så lite?Visserligen är 15 kg ganska mycket,men med sådan extrem metod som vid håller på med (ren kur) Gah!

Sen känner jag mig rädd för att börja äta igen,nä fan det känns mest skit nu! :(

• Buslinna

I morse slog jag äntligen nytt rekord! Nu har jag alltså tappat all vattenvikt och äntligen börjat gå ner igen. 10,8 kilo har jag tappat allt som allt nu. :) Härligt!

Firade med att ta en underbar shoppingtur igår. Köpte en bikini att ha i Grekland, en superfin kjol, ett sanslöst fint linne och duschcreme och lotion som luktar dundergott! Vilken skörd! :D

Asynja,
    Du har ju ändå gått ner nästan 1,7 kilo i veckan! Det är ju enormt mycket i snitt - stort grattis!! :) Jag hoppas snitta på cirka 1,5 och har mycket att ta av. :) Fortsätter du att gå ner i samma takt så tappar du mellan sex och sju kilo under den månad som är kvar till klänningsprovning, det är mycket! Då har du sammanlagt tappat närmare 20 kilo!

Kanske _kan_ du lyckas gå ner snabbare, beroende på dina förutsättningar. :) Hur lång är du och vad väger du nu? Brukar du promenera och röra på dig? Dricker du tre liter vatten om dagen? Sprider du ut dina måltider under dagen? Äter du dem på regelbundna tider? Hur lång tid är det mellan ditt sista mål och läggdags? Dricker du lightläsk, tuggummi eller liknande? Har du "fuskat" på något sätt? :)

vegetarian,
    Det är självklart bäst att få en koll av en läkare om man tänker köra riktigt länge. Det finns ju de som fått problem efter att ha kört under längre tid. Samtidigt tror jag att jag märker om kroppen skulle börja må dåligt. Det är för min del också delvis därför som jag tar pauser ibland och äter mat, för att inte kroppen ska ta stryk på något sätt.

Det är samma här. Under påsk åt man ju både mycket mat och en hel del sötsaker, utöver det pulvrade jag. Ändå stod jag relativt stilla! Hoppas också att det betyder att det är fullt möjligt att äta bra under veckorna och unna sig gott på helgerna. :)

Det är lite orättvist dock. Jag går på ren kur, men min sambo går ner snabbare än mig - och då äter han kombinerat med en hel del onyttigheter. :( Bör tilläggas att han aldrig tidigare haft problem med övervikt, rent av tvärtom, men han har lagt på sig efter ett par jobbiga år. Nu är han dock snart i mål.

• Asynja

Buslinna

Grymt härligt och läsa din framgång och om din shopping runda,det piggar nog upp mer än vad man tror :) Grattis till dig också tjejen :)

Nåväl, till min ågren då.Jag har faktist inte fuskat en endaste gång,dricker inga light produkter,tuggar inte tuggummi,inga halstabletter,nada!Det är 3 st drinkar om dagen,något sånär jämt fördelade över dagen och över 3 liter vatten varje dag.Sista drinken brukar jag ta runt 19.oo - Kan det möjligtvis vara för sent?Jag är 1,67 cm lång och vägde in min för 2 månader sen på 100,6 målet är nånstans mellen 58-63 kg vilket jag inte kommer "hinna" fram till bröllopet.Väger just nu 87,1 (åtminstonde i ons) Tänker dra igång med ren kur tills jag nått min mål vikt i slutet av aug.

Och nej,jag rör mig nog extremt lite.Frågan jag ställer mig är,kommer det ge så mycket mer nu sista månaden om jag lägger på att gå 20-45 min promenad varannan/varje dag.Och i så fall hur mycket mer kan jag öka i min viktminskning,det dubbla?

• Buslinna

Asynja,
    Tack! :)

Jag tror att regelbunden motion kan ge stor effekt - men om du hoppas på att fördubbla ditt resultat är det nog stor risk att du blir besviken. :) Om du i stället kan se det som att det här är det snabbaste sättet som du (hälsosamt) kan gå ner i vikt - och att motionen du tillför ger dig snabbare resultat på vågen, men också fastare kropp och därmed mindre mått när det är dags att köpa klänning - då kan du nog i stället bli glatt överraskad. :)

För min del har jag märkt att snabba promenader ger stor effekt oavsett hur länge jag går. För allra bästa resultat skulle jag ta två snabba promenader per dag. Bara att ta en snabb femtonminuterspromenad på morgonen och en på eftermiddagen (eller nåt), tror jag ger rejäl effekt! :) Och orkar och hinner du ibland gå längre turer så är det så klart ännu bättre.

Jag tycker som sagt att du har ett suveränt bra resultat, men kanske kan du maximera det ytterligare. Det finns två till sätt som jag kan komma på, som KAN vara värda att testa.

Det första är att dela upp måltiderna på fler än tre och därmed äta oftare och mer regelbundet. Om du börjar promenera är det dessutom mycket bra om du tar en halv påse efter promenaderna, så mår kroppen som bäst.

Det andra är något som jag själv märkt. När jag blir alltför sugen på att äta något brukar jag ta lite ost. Det innehåller få kolhydrater. Ofta har jag fått bättre resultat efter att jag ätit ost - så för min kropp verkar det som att jag går ner snabbare om jag tillför lite fett. Jag har hört andra säga liknande saker, men om det ens är så, så kan det vara olika från person till person! Om du provar det här finns det alltså inga garantier.

Som sagt, motion är nog det säkra kortet. De andra tipsen är experimentella och kan i värsta fall få motsatt effekt för just dig. :)

Hur som, försök att inte ha för höga förväntningar så blir det lättare att tuffa på! :)

• vegetarian

Härligt Buslinna!!

Här ska det drickas lite rött till vårmiddag på valborg, ett eller kanske två glas och jag kan ju inte dicka utan att äta... (låter som värsta alkisvarningen.... men jag var gravid för 2 valborgar sen och ammade förra så nu vill jag passa på innan jag blir gravid igen... Tillägg: vi har alltid årets godaste mat-buffé med våra vänner på just valborg - det är en tradition!

Här står det stilla med vikten men jag väger mig inte längre varje dag. Jag tycker att pauerna från rena kuren verkar lämpliga som du beskrev Buslinna.

Men nu i maj är det slanka linjen som gäller för min del = ren kur!!

Målet är ju inte så långt bort, 68 kg.

Ett stort "problem" är dock att jag själv tycker att jag är j-kligt snygg som jag är redan nu + att de kläder som jag inte kunnat ha förut och som jag plockat ner från vinden sitter SÅ perfa nu och när jag är några till kg minus så kommer de att vara pösiga....*lyxproblem*

Kram och trevlig valbirg/1a maj!!!

• Buslinna

vegetarian,
    Låter som riktigt sköna Valborgsmässoaftnar ni har! Jag vill också ha ett stort kompisgäng att bjuda på mumsiga bufféer! :D Är knäppt förtjust i att bjuda folk på festmiddagar. haha Måste bara hinna skaffa de vännerna också. ;)

Låter också härligt att känna sig snygg! :D Varför vill du egentligen gå ner mer om du är nöjd nu? :)

Jag tutar och kör på i två veckor till, har en knapp veckas ren kur bakom mig. Sedan ska jag äta allt gott jag vill i Grekland, innan jag fortsätter pulvra. :) Skulle som bäst kunna få in sju veckors ren kur fram till midsommar. Fan, vad snygg jag kommer att vara! ;)

• silvera

I dag,(måndag) ska jag börja med pulver!
    Jag har varit och shoppat två kartonger i dag. Jag hade tur för konsulenten hade 10% i rabatt! Jag pulvrade mellan september och december, eftersom jag skulle gifte mig. Jag gick ner 11 kilo, men har frossat sedan dess, och har gått upp 8 kilo.
    Men nu har jag tänkt mig att äta full kur under veckan, och varannan helg(när min man kommer hem) så tänkte jag äta kombinerad kur.
    Jag skäms för att skriva min startvikt, men den är 100+...och jag är 168 cm lång.

Svar på tråden Cambridgekuren nr 6