• Buslinna

Cambridgekuren nr 6

Nu är det dags att starta en ny tråd för alla som går på Cambridgekuren - det är faktiskt tråd nummer sex i ordningen här på Bröllopstorget!

Här är länkarna till de gamla trådarna:
    Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html

• Svar på tråden Cambridgekuren nr 6
  • skenet

Hej!
    Jaha så nu är man inne på kuren igen då... ja visst har jag gått på kur förr men jag har inte haft den där riktiga gnistan som krävs för att helt fullfölja men nu har jag lite smått panik tidsmässigt. Det känns lite jobbigt och stressande att inte ha så mkt tid på sig heller. Är det någon som har något råd hur man kan tänka, när man inte riktigt tror på sin egen förmåga längre. När jag var yngre så var jag alltid så "STARK" karaktärsmässigt men nu de senaste årens bantningsförsök har jag liksom "sackat efter". Jag trivs ju visserligen inte med mig själv eller min kropp just nu men ibland kan det kännas övermäktigt. Kanske ska man inte tänka så mkt utan bara "köra på", man brukar ju bli lättsammare till sinnet igen när man har kommit in i kuren. Sist kom jag igång rätt bra men efter elva dagar sket det sig... nu gäller det om jag skall fixa det till loppet... vad har ni andra för "mål" med viktmisnkningen? Är det bröllop etc?
    // Skenet

• MimmiMus

Hej, tjejer!

Har fuskat hela helgen och ätit massor med onyttigt! Har inte vågat ställa mig på vågen heller för de delen.

Men ingen idé att hänga läpp för nu är det nya tag och det har gått superbra hela dagen.

Nu kämpar vi på!

Kram
    Mimmi

• Buslinna

skenet,
    För mig har det bästa varit att läsa "Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi". Den låter krångligare och tyngre än vad den är, men den ger många insikter och bra redskap - den har hjälpt mig enormt mycket, trots att jag inte ens läst halva ännu, och jag rekommenderar den varmt!

Mitt mål är "bara" att bli normalviktig och må bra, men ett bröllop (där jag ska vara gäst) har dykt upp i början av augusti och då har jag tänkt att jag ska ha kommit en ordentlig bit på väg. :)

Just nu har jag ett tidsdelmål fram till nästa helg då jag reser på badsemester, nästa delmål är midsommar och sen bröllopet. Jag ska fram till dess göra vad jag kan för att gå ner åtminstone 10-15 kilo till. Vad som blir över efter det bekymrar jag mig över sen. :)

Jag antar att du har planerat in en upptrappning, så att kroppen hinner bygga upp kolhydratsdepåerna inför loppet?

MimmiMus,
    Nya friska tag! Starkt av dig att sätta igång igen!!

• skenet

Ja, nu idag har jag varit hos min konsulent och köpt 4 paket, 3 pkt vanilj och 1 pkt mintchoklad. Det kändes bra att bara befinna mig där och vilken rusning det var, jag tror att det är fler en jag som vill piffa till sig inför sommaren! :)

Har varit en tuff dag och jag längtar tills jag kommer till ketonfas, eller i alla fall när man har kört rent i en vecka, då brukar det ju släppa något, det värsta suget...
    Helena: Vad roligt att det går bra för dig och nu SKA jag också klara av detta!!! I am comming after you :)

Buslinna: Tack för tipset! Den boken kanske är något som jag borde fördjupa mig i, det handlar nog mkt om att bryta tankemönster, känsla-tanke-handling -kedjan...
    Självklart har jag planerat in en kortare kolhydratsupptrappnng inför loppet och den längtar jag till just nu kan jag säga he he ;) det är verkligen roligt att springa när man känner sig "lätt" (lättare kanske) och fulladdad av energi.
    Jag har ett par shorts som jag skulle vilja komma i till loppet, det skulle vara härligt om jag kunde springa i dom! Jag hade dom när jag sprang loppet för ca 5 år sedan och då kände jag mig lätt och stark vill jag minnas... men nu är det "bara att ta sig igenom kvällen"...

Gud vad härligt att ha badsemester att se fram emot, jag förstår att det sporrar!

Ja nu kör vi alla cambridge:are! Mot sommaren, sommarformen och allt det andra!

• Buslinna

skenet,
    En god kopp te som jag tar mig tid att dricka långsamt brukar kunna hjälpa mig sådär i början när magen håller på att implodera av hunger. :) Tror att det är kombinationen av att det är varmt, en annan smak än de man är van vid med pulvrandet och så känns det lite vardagslyxigt att ta sig tid med en fin kopp, bra musik eller något bra på tv:n. :)

Ja, boken är ett hett tips. För mig känns det äntligen som att det faktiskt är möjligt att hålla vikten efter nedgången också. Jag har varit (och är fortfarande ibland) livrädd för att misslyckas med den biten. Men nu har jag redan lite bättre koll på hur jag själv funkar och är tämligen säker på att jag kan ändra på mina beteendemönster. :)

Låter mäkta härligt med kolhydratsupptrappning! :D

Det är både och med badsemestern. Min sambo ska nu för första gången få se mig nästan näck i fullt solsken, i allehanda kroppspositioner, utan att hans uppfattning av det hela är påverkad av lusta. :D Läskigt värre och helt lugn inför det hela är jag inte, men jag kommer i alla fall att väga 11-15 kilo mindre än min högsta vikt när det väl är dags att strippa ner till bikini. :D Ska iväg för nästa solning ikväll också, för att slippa se blekfet ut och bränna mig. :)

Förstår inte hur du klarar dig med bara två smaker, men smaken är som baken (bred?)!

• AniraC

Här ser ni en till som fuskat regält i helgen och vips i tisdags stod min våg på 4 kg + och det bara sen i lördags. Helt sjukt! Sen igår har jag tagit nya tag, skall bli kul och se hur fort dessa 4 kg trillar bort. Nu kör jag helkur i minst 3 veckor.

Hälsningar Anira

• Buslinna

I dag har jag varit grymt hungrig och sugen på en massa snask - tror att det är pms:en som spökar. Men jag stod emot! :) Hade tappat två hekto i morse, så nu är det -11,6 kilo. :)

Köpte en superfin sommarklänning i dag som jag till min stora förvåning passade i. Jag brukar inte se bra ut i klänning - för mycket bröst, rumpa och förhållandevis "liten" midja, men den här gjorde mig riktigt fin. :) Wee!

• skenet

Igår vaknade jag strax innan fem på morgonen, hade några timmar innan jag skulle till jobbet och tänkte ge mig ut o kuta en runda. Det var underbart väder och helt trafikfritt, men på hemvägen efter ca 13 km o nästan framme vid hemmet så råkar jag snubbla över en trottoarkant och ramlar pladask och slår upp knät, byxorna gick t o m sönder! Blää så nu sitter jag här med knävärk och skrapsår...
    Hela dagen gick bra och jag höll mig till kuren men på kvällen håller jag på att dö av hur hunger o snurrigheten levde om så det blev även 4 plommon...(behövde nog höja upp blodsockret)
    Idag skall jag göra mitt bästa för att hålla mig till en helt ren kur och jag skall dricka en massa massa vatten...

Buslinna: vad roligt att kläderna börjar passa! Jag längtar tills jag också kan känna lite resultat... men det kanske kommer om jag bara "håller i mig.."

• Lotta på Bråkmakargatan

Jag har också syndat en hel del över helgen, men min våg gick bara upp ca 05-1 kg. Och då får jag snabbt bort efter en heldags-kur. Problemet just nu är alla sociala-engagemang, som gör att jag har svårt att köra renkur i mer än några dagar. Jag står m.a.o. still eller bara tappar något hekto hit och dit. Men att få tappa de där kilon jag vill bli av med, det dröjer nog tyvärr någon vecka eller så. Men 1 hekto ner är bättre än 1 upp!!!! Håll ut alla shakers!!!!

• skenet

Fredagar brukar vara jobbiga dagar för mig, jag brukar ha en tendens att tycka så himla synd om mig själv just i veckosluten (när jag pulvrar), jag ser alla glada männsikor på stan som har bunkrat upp inför helgen med mat och vinkassar... medans jag går där hungrig med dålig andedräkt ;) och är avundsjuk...
    Men idag denna fredag så var jag inne i stan och tänkte att det här blir nog en pärs, men jag vet inte vad som hände...för det var inte så jobbigt, eller he he jag vet varför , jag shoppade alldeles för mkt; skor och smink- så då fick jag en kick av det! Då glömde jag för en stund bort det där med mat och vin...... Nu har jag kommit hem och ser nöjt på mina fynd... tänk om man kunde lösa helgbantningen på detta sätt varje gång man kände sig hungrig...

Nu återstår bara kvällen... och 37 dagar kvar till loppet! :) Spännande!

Svar på tråden Cambridgekuren nr 6