• Buslinna

Cambridgekuren nr 6

Nu är det dags att starta en ny tråd för alla som går på Cambridgekuren - det är faktiskt tråd nummer sex i ordningen här på Bröllopstorget!

Här är länkarna till de gamla trådarna:
    Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html

• Svar på tråden Cambridgekuren nr 6
  • Buslinna

lotta49,
    Japp, tre påsar om dagen!

Sötningsmedel sägs kunna få folk att komma ur ketosen. Jag vet inte. Jag äter tuggummi, dricker lightläsk ibland, tar sötningsmedel i mitt te och går fortfarande ner rejält (snittat på någonstans runt 1,5-1,8 per vecka). Men, jag har inte testat med ketosstickor, så det är ju fullt möjligt att jag utan sötningsmedlet skulle ha varit mer i ketos och gått ner mer!

• lotta49

Ok, tack för ditt svar. Det låter ändå som en bra minskning tycker jag så det borde jag ju klara av

Hur har du annars gjort med motionen? Jag brukar promenera ca 1 timme varje till varannan dag och det borde ju vara okej om jag kör ren kur?

Sen kanske man kan träna lite mer intensivt när man kör blandad kur eller vad kan bli bäst?

• Buslinna

lotta49,
    Promenader och annan lågintensiv träning är helt okej på ren kur - känn efter hur din kropp mår. Kan vara bra att tänka på att äta en eller en halv påse efter promenaden för att må bra hela dagen.

Hur hårt man kan träna på kombinerad kur är nog olika från person till person och beror dessutom på hur mycket kolhydrater du äter då.

Ska kanske tillägga en sak om sötningsmedel också. En del säger sig få mer hungerskänslor/sötsug om de äter sötningsmedel, vilket ju kan sätta käppar i hjulen för ren kur. :)

• Mimmi27

Hallå tjejer!

Idag började min semester och förra veckan var megahektisk, det var därför ni inte hörde av mig! Nu är mitt mål under semestern att hålla vikten - inte få ner men inte upp heller.

Vi hörs om två veckor!

• lotta49

God morgon! Ok, i dag är dagen D. skall ut och gå och sen blir det en shake till frukost, tänkte testa jordgubb.

Är lite nervös, tänk om jag inte gillar det...

Återkommer senare under dagen för en rapport, ha det gott !

• Buslinna

Jag har kommit fram till att jag inte är bra på kombinerad kur. Och att jag inte kan äta rent den här veckan. Suck! Byter ut så många mål mat jag kan i alla fall, det är ju bara några dagar kvar tills att jag förhoppningsvis kan börja på rent.

Mimmi27,
    Trevlig semester!! :)

lotta49,
    Lycka till och kom ihåg att det finns många smaker och kombinationer om du inte skulle gilla de du provar först. :)

• lotta49

Jag har en fråga, min konsulent rådde mig att starta med en så kallad kombinerad kur så här nu i början och nu sitter jag här och det verkligen skriker i magen.

Hitills har jag ätit en shake i morse samt lite pastawok till lunch. Jag brukar i vanliga fall ta en aktinsbar till kaffet framåt eftermiddan, kan jag ta en slimbridge-bar till kaffet i stället eller sabbar jag allt då?

Annars har jag 1 soppa att äta på kvällen men jag ska på show i kväll så därför kommer jag inte att äta förrän ganska sent.

Behöver verkligen tips på vad som kan dämpa hungern förutom att dricka vatten.

• Buslinna

lotta49,
    Jag vet inte hur din konsulent tänkt lägga upp din kombinerade kur - om den har något särskilt syfte? Har du något kaloritak? Om du kan äta pasta till lunch så låter det ju som att du kan äta ungefär vad som helst (det vore kanske en poäng att fasa ut maten genom att äta kolhydratssnåla måltider utöver pulvret, annars), så det _borde_ inte spela någon roll.

Personligen tror jag inte att man tjänar det minsta på att äta kombinerat i början. För mig låter det bara som att förlänga plågan. :) Särskilt om man äter kolhydratsrik mat utöver pulvret som du gör nu. Då tar jag hellre tjuren vid hornen och får det jobbiga överstökat på ett par dagar. :)

Tänk på att du kan dela en påse på två delar! Kan vara bra om du vet att du ska iväg någonstans på kvällen och kommer att äta sent. I stället för att äta före eller efter vad du nu ska göra så kan du äta en halva före och en halva efter. :)

• Buslinna

Just det, ett bra tips om du blir tokhungrig - drick en kopp te! Har funkat över förväntan för mig, tror att det kanske är värmen det beror på.

• lotta49

Tack för tipset! Hon sade egentligen inte så mycket mer än att jag skulle byta ut två måltider av tre mot CB.

Sen äter jag överlag väldigt kolhydrats snålt, pastan tex var av dinkel som ju är ett bättre alternativ. Annars kör jag mest efter GI där man utesluter kolhydrater kraftigt.

Men du har nog rätt i att man kanske ska ta tjuren vid hornen. Har ju ändå inget inplanerat framöver som stora middagar eller happenings.

Svar på tråden Cambridgekuren nr 6