• Buslinna

Cambridgekuren nr 6

Nu är det dags att starta en ny tråd för alla som går på Cambridgekuren - det är faktiskt tråd nummer sex i ordningen här på Bröllopstorget!

Här är länkarna till de gamla trådarna:
    Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html

• Svar på tråden Cambridgekuren nr 6
  • Buslinna

Novisen,
    På tal om vuxendrycker kan du nog delta men ändå hålla nere kolhydratsnivån betydligt genom att dricka annat än öl! Öl brukar ju kallas för "flytande bröd" av en anledning. ;) Blanda en drink på lightläsk, exempelvis. :)

• Novisen

Buslinna
    Haha ok, då var inte jag den enda då :)
    Kan tänka mig att den hamburgaren var riktigt syndigt god!?

Jo jag vet, öl är inget bra... blir nog nåt glas vin skulle ja tro, det dricker jag annars å det är iaf det jag tycker är godast å ska man synda ska man väl synda med det man gillar mest. vin borde väl vara bättre än öl oxå!?

Ang vågen, jo jag kan förstå det å egentligen borde man väl väga sig så man håller mer koll på hur det går å hur kroppen påverkas....

å ang ketos, alltså jag har ju tänkt köra fram till midsommar som sagt å det kommer väl hända en del tills dess? är ju fem dar....
    hur mkt brukar du gå ner per vecka?

vet inte om man kan kalla att ja kört ren kur egentligen, men inte kombinerad heller för när ja ätit ngt har det ju varit så extremt lite, som några räkor eller en bit skinka, hoppas det inte har gjort att man minskat viktnedgången väldigt mkt???

• Novisen

Btw, rör du på dig ngt? ja har inte motionerat ngt direkt sen i måndags förutom en dag som ja körde ett pilates pass. har inte haft nån energi de här första dagarna som ja tyckt varit rätt jobbiga, men ska motionera mer nu i veckan har ja tänkt då ja har MKT mer energi nu!

• Buslinna

De första dagarna brukar jag låta kroppen vila så mycket som möjligt tills att jag mår bra igen. Sedan blir det promenader och liknande (man ska ju inte träna högintensivt, bara lågintensivt, när man är i ketos). Den här veckan är väl det mest ansträngande jag har gjort att klippa gräs och städa. :)

Jag brukar gå ner i snitt mellan 1,3-1,8 per vecka. Ibland blir det mer, ibland blir det mindre. Kring mens brukar det bli mindre för att sedan ta ett skutt ner, exempelvis. Men den första veckan på ren kur har inneburit allt från tre kilos viktminskning till över fem, så den är lite extra spännande att bevaka på vågen. :)

Eftersom jag den här gången gick ner närmare tre på de allra första dagarna hoppas jag att det blivit en del till efter det också ... Jag vill ju gärna ner till min lägsta Cambridgevikt igen så snart som möjligt - har gått upp några kilon under utlandssemester och vill ha bort dem så snart som möjligt så att jag kan fortsätta ta itu med den "riktiga" övervikten.

Det var inte en riktig hamburgare (då hade jag haft mer ågren i dag :D) utan sådana där små ostbollar. De var okej, men när det blir mer att man måste äta något för att inte svimma så är det inte lika kul att äta. Blir bara bukfylla!

Ja, jag tycker att vin borde vara bättre än öl. Det blir troligtvis vin, nubbe och eventuellt rabarberdrinkar för mig. :)

Jag tror heller inte att du förstört särskilt mycket. Ost, räkor och skinka innehåller inte mycket kolisar och det var ju inte mycket mjölk du drack heller!

• Novisen

Buslinna:
    Ang motion tänkte jag likadant, för mina första dagar med ren kur var jag iaf så trött så jag tänkte att jag väntar till energin kommer tillbaka. sen dess har jag kört två pass pilates å idag har jag gått en timme.
    MEN igår åt jag sallad med LITE tacofärs för jag fick för mig att jag skulle gå över till kombinerad kur. + jordgubbar efteråt. men magen sa ifrån på en gång så åt inte mkt, å ångrade mig efteråt... så ja ska köra rent nu till midsommar ändå. pga gårdagens sk måltid har jag varit JÄTTE hård i magen idag, kände mig typ förstoppad. men har släppt lite nu då jag drack extra mkt vatten (ljummet) men det var lite läskigt, snacka om att kroppen säger ifrån på en gång. tänkte hur ska det då gå på midsommar? hmm...

annars har jag haft en bra dag idag, hungern har varit under kontroll å känns bra att köra hårt nu fram till midsommar. ska fortsätta efteråt oxå tills jag känner mig nöjd, dock går jag nog över till kombinerad kur snart.

pratade med min konsulent igår, tycke han är sådär, han är lite luddig sina svar. han verkar inte tycka ketos är så jäteviktigt, även om jag äter lite går jag ned ändå... fick recept på en kålsallad jag kunde äta lite utav TROTS ren kur, sen kan ja äta lite räkor oxå så länge det är proteiner å inga mängder.... blev lite fundersam om jag missförstod han eller nåt. å han trodde ja kunde fixa 10kg på 3-4 veckor...??? skönt att ha ngn att ringa, men känns inte som att han har hel koll ibland. har du ngn konsulent du ringer?

åh, snart är det midsommar å då får vi äta!!!! mmmmmm *drömmer mig bort*
    bara att kämpa på nu de här dagarna, men det kommer gå fort!!

• Buslinna

Hm, om din mage reagerade så starkt kanske du bör trappa upp så smått under de kommande dagarna ändå? Huvudsaken är ju att du mår bra och inte ska du riskera att må dåligt på midsommarafton. :)

Jag har insett att jag har så mycket att göra med att städa, baka, laga mat, handla, köra bil långa sträckor, klippa mer bångstyrigt gräs osv att jag nog bryter i morgon. Får se om det blir kombinerat eller bara mat, men ska i alla fall räkna kalorier så gott jag hinner! :)

Hm, vet att kålsallad var ett mattips när jag åt kolhydratssnålt, men man kan ju inte äta hur mycket som helst. Jag vet inte, tycker att hela poängen med att äta ren kur är ketosen som maximera viktminskningen. Om jag inte ville gå ner snabbt så skulle jag ju inte bry mig om att äta pulver ... Men det är ju jag! :)

Jag vet inte hur mycket du har att ta av, men visst kan tio kilo vara möjligt på fyra veckor. Jag skulle dock inte våga hoppas på det, utan ta det som en rejäl bonus om det funkade.

Jag brukar inte ringa min konsulent. Är ändå så vetgirig och har ett kontrollbehov som gör att jag informerar mig själv ordentligt i alla fall. :)

• Tanja.M

Jag försökte att prova med nutrilett för att det är billigare men jag gillade inte smaken så nu är jag tillbaka till cambridge igen. Den här gången har jag köpt för tre veckor och ska verkligen klara av det. Min start vikt den omgången är 94,5kg och jag hoppas att komma ner till 87kg på tre veckor.

• Buslinna

Tanja.M,
    Håller tummarna - går säkert jättebra! :)

• Marcus Brud

Går det bra för er alla som håller på med cambridge? Jag ska kontakta en konsult och också börja :) Väger 83 och vill gå ner till 75 iaf, till augusti :)

• Lollipoppsan

Hejsan tjejer...

Tänkte ta en runda med ren kur från och med imorgon. Har en hel del till som jag vill bli av med...
    Väger ca 88-90 kg nu tror jag(ska väga mig i morgon).

Har kört cambridge förra året och gick då ner från 114 till ca 88...

Skrev precis i en annan tråd men det var nästan död o nog denna verkar mer aktiv...

-Mastermind-
    Finns dukvar här?
    Hur går det för dig?
    Det var längesen sist....

E n stor kram till er alla som försöker vare sig ni lyckas eller inte...

Men kom ihåg, ngn gång lyckas alla. Kanke inte första eller andra alltid, men ngn gång så....

Kramiz Lolli

Svar på tråden Cambridgekuren nr 6