• Buslinna

Cambridgekuren nr 6

Nu är det dags att starta en ny tråd för alla som går på Cambridgekuren - det är faktiskt tråd nummer sex i ordningen här på Bröllopstorget!

Här är länkarna till de gamla trådarna:
    Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html

• Svar på tråden Cambridgekuren nr 6
  • Kroppsnära

HUr funkar det här med stickorna? trodde det var något man köpte från ck...=)

• Buslinna

Novisen,
    Jag har mycket kvar att gå ner än så länge och jag kommer att köra på så länge som jag vill, orkar, kan och behöver. :) Jag tar pauser ibland - jag kommer exempelvis att bryta tillfälligt vid midsommar. För mig fungerar det bra, jag tror att jag skulle bli knäpp och inte må bra fysiskt i längden om jag körde under långa perioder.

Skönt att du börjar må bättre! :) Nu har du troligtvis det värsta bakom dig.

Kroppsnära,
    Stickorna köps på apoteket. Såvitt jag har förstått så finns de inte på hyllorna så man får fråga efter dem.

• Novisen

Ok... ja pauser kan man nog behöva emellanåt om man har mkt man vill tappa i vikt, man måste ju känna att man lever oxå :)
    Jag har tänkt köra till midsommar, ta det LUGNT med maten på midsommar å inget alkohol, sen köra nertrappning. Fast det är oxå beroende på hur mkt jag gått ned tills dess å hur jag mår.
    Å nu är det helg.... äter du ngt alls på helg eller kör du hårt på ren kur?
    Tänkte om man kunde äta ngt litet ikväll, typ lax å grönsaker.. alltså BARA mat å inget annat, å sen ren kur igen, är det lättare att komma i ketos igen om man varit i det??

• Novisen

Nu har jag pratat med min konsultent och ja har kommit fram till att jag ska köra ren kur till midsommar, ingen mat emellan!!! känns onödigt att äta ngt nu när hungern försvunnit...

• Buslinna

Novisen,
    För mig har det blivit mindre jobbigt att komma in i ketos igen för varje gång. Första gången mådde jag Urban i en halv dag, numera blir jag som mest lite seg i huvudet, matt och slö. Men, precis som du säger så varför äta om du inte längre är hungrig eller supersugen? :)

Den här helgen kör jag på. Jag kommer ju att bryta till midsommar, så jag har inte så många dagar kvar att "hinna" köra rent. Men det kommer att bli jobbigt.. Ska börja laga och baka midsommarmat (får utlandsbesök som vill smaka svensk mat) och så har jag bestämt mig för att göra rabarbersaft också ... Bara att hålla fingrarna i styr och vänta med provsmakning! :D Man får se det som bra träning. haha Jag har bestämt mig för att prova ett nytt mantra och se vad det har för effekt - "jag vill inte avbryta kuren" i stället för "jag får inte ...". Och det kommer att hårdtestas! :D

När jag bara måste äta något litet sådär om helgkvällarna brukar jag ta fram en tallrik, lägga upp två-tre skalade räkor och ett par hoprullade ostskivor och göra en kopp te. Det ger mycket få kolhydrater och brukar räcka just för att inte tycka synd om sig själv när sambon sitter bredvid och smaskar på hamburgermål, bullar etc. :)

• Novisen

Buslinna,
    Ok!
    Ja igår var det precis vad jag åt faktikst, hehe. Tog en skiva mager ost och fyra räkor :) Jag njöt av varenda tugga!! sen lite cola light till det. Vi var hos mina föräldrar på kvällen och de bjöd på rabarberpaj, men jag satt snällt och åt mina räkor och drack lightläsk istället. Men jag drack kaffe med lite mjölk i, kändes som man var med å fikade lite iaf :) Just sötsaker och sånt känns inte lika svårt att avstå ifrån tycker jag, det är ju iaf inget man "behöver". Betydligt värre att frestas av mat tycker jag, när man känner lukten av grillat av grannen etc :)
    Men bara att hålla t till midsommar då både för dig å mig, känns bra att ha ngt att se fram emot!
    Min konsultent sa det att skulle jag äta lite på midsommar tyckte han jag skulle börja försiktigt nån dag tidigare med lite mat så kroppen vänjer sig, lät vettigt. Gör du så när du går över till nån form av mat??
    Blir det ngn alkohol för dig över midsommar? Är det väldigt dåligt att ta ngt glas vin tex?? Sen finns det ju ny lightöl med mindre kolhydrater, det kanske oxå funkar?? Vore ju gott med ngt glas iaf, för jag vet att det kommer skålas ordentligt dit vi ska.

• Novisen

Vad blir det för midsommar mat då förresten? hederliga köttbullar, sill å potatis etc eller? Vart får du besök ifrån??

• Buslinna

Novisen,
    Rabarbersaften ska användas till drinkar och det blir säkert en och annan nubbe, vin etc också under midsommar. :) Öl dricker jag inte, så just det är inga problem för mig, men lightöl vore väl smart? :)

Min familj äter inte kött, men det blir gravad lax, sill, skagen, Västerbottenost, bullar, tårta och en del lokal mat. Mycket möjligt att vi köper köttbullar så att de får smaka på det dock! Besöket kommer från Australien, så svensk midsommar blir exotiskt så det förslår. Härligt, tycker jag, då får man ju en anledning att fira ordentligt och traditionsenligt med knätofs och allt! Inte för att jag kanske behöver en anledning, men resten i min familj kan behöva lite övertalning. :)

Jag har aldrig fått några problem med magen när jag har gått över till mat, så jag kommer inte att trappa upp. Jag vill pulvra så länge som möjligt. Nu kommer iofs besöket redan på onsdag, så det kan hända att det blir något före också ... :)

Jag är bara så frustrerad av att inte ha tillgång till en våg! Har ju ingen aning om vad som händer.

• Novisen

Buslinna
    Ok, nej jag dricker egentligen inte heller öl, men tänkte eftersom det är lightöl å det smakar faktikst helt ok så kanske det vore ett bra alternativ.

Ok från australien, vad trevligt!! Ja midsommar firar vi ju bara här i sverige så det blir ju en upplevelse för dem minst sagt!!

Ok, ja jag ska nog oxå pulvra tom fredag. om det bara hänger på magen så drar jag nog ut på det så länge som möjligt.
    Fy ikväll har jag fuskat lite... åt nog tio räkor + två bitar skinka å en skiva ost. inte bra jag vet..... tror du man gått ur ketos helt då??

Jag har heller ingen våg, men jag går mer på kläder etc å tror jag ska mäta mig istället, har aldrig gillat att väga mig för att jag är lång och har alltid tyckt att jag väger mer än vad jag ser ut att göra å då blir jag bara deprimerad av de där siffrorna på vågen som enligt mig inte stämmer överens med hur jag själv upplever att jag ser ut.

hur har det gått för dig i helgen då? kan du inte oxå säga att du fuskat lite så ja slipper känna mig så dålig själv :)

• Buslinna

Novisen,
    Haha, jo då, jag har fuskat lite i dag. Av nöd iofs, men ändock! :) Tog en biltur som inte skulle bli så lång egentligen ... Men ärendena som skulle utföras av alla blev fler och fler och mer omständiga och till slut så skulle de andra äta hamburgare. Och jag hade inte ätit något på åtta timmar och var nästan svimfärdig. Så jag åt en chili cheese, som ju är någorlunda kolhydratssnålt iaf.

Det var dagens bikt! :D

Eftersom det är så individuellt hur lätt man kommer ur ketos har jag ingen aning. Men så länge du håller det på den nivån så kommer du i alla fall lätt in i ketos igen. :)

Jag får alltid en sådan kick av att se vikten ticka ner på vågen. Egentligen är det skönare att se det på måttbandet, men det tar ju längre tid att se resultat där och eftersom det också är så gott som omöjligt att göra två mätningar likadant är det ett mer osäkert resultat. :)

Svar på tråden Cambridgekuren nr 6