• Buslinna

Cambridgekuren nr 6

Nu är det dags att starta en ny tråd för alla som går på Cambridgekuren - det är faktiskt tråd nummer sex i ordningen här på Bröllopstorget!

Här är länkarna till de gamla trådarna:
    Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html

• Svar på tråden Cambridgekuren nr 6
  • Novisen

Vill oxå vara med här!!
    Började med ren kur i måndags och har alltså kört i tre dar nu. Går OK men har varit väldigt hungrig om kvällarna så har tyvärr tagit en bit skinka å en liten bit banan. Hur mkt förstör det egentligen om man äter ngt pytteltet enstaka?? Vet att man inte ska äta ngt alls på ren kur men de här första dagarna har ja varit såååå hungrig, när blir det bättre egentligen??? Så jobbigt att känna sån hunger. Har inte fattat det här med ketos riktigt som alla pratar om här...

Jag hoppas på att gå ned ca 10 kg, ska köra ren kur så länge jag pallar (men har tänkt runt två veckor) sedan nedtrappning till nyttig mat å motion.

• Buslinna

Här går det framåt. :) Nu har jag tyvärr lämnat min våg och åkt ut på landet. Den enda vågen som finns här är mekanisk, visar inte hekton och debatten om den visar fyra, fem eller till och med sju kilo fel tar aldrig slut. :) Här svävar man alltså i ovisshet. :)

Novisen,
    Välkommen! Det är väldigt individuellt hur mycket som krävs för att du ska komma ur ketos och hur det påverkar dig. En liten bit skinka innehåller ju inte mycket kolhydrater så det tror jag inte gör särskilt stor skada, men bananer är rika på kolhydrater så dem skulle jag akta mig för. Det brukar sägas att det bästa att äta, om man bara måste, är ett par räkor. De innehåller få kalorier och mycket få kolhydrater.

Hungern har för mig alltid blivit bättre inom några dagar, men det är också individuellt och eftersom du har ätit lite kan det i värsta fall vara så att du har förlängt plågan lite. :) Ibland kommer den också tillbaka en bit in i kuren, men då brukar det vara övergående.

Några tips för att hantera hunger är att dricka mycket/mer vatten, ta en kopp te eller sysselsätta sig med något. För min del är det ett måste att dela på portionerna så att jag äter sex gånger per dag. Då hinner jag sällan bli hungrig mellan målen och skulle jag bli det så vet jag att det ändå snart är dags att äta. Att göra så är också en möjlighet.

Om du vill veta mer om ketos skulle jag rekommendera att gå in och läsa om det på www.viktklubben.se. En del information finns också här i forumet, men då får du gå igenom ett antal poster. :) Har du sedan några specifika frågor får du gärna ställa dem här så svarar jag om jag vet. :)

• Novisen

Buslinna> Ok, har läst på lite ang ketos nu. Undrar om jag är i ketos eller inte eftersom jag ätit lite? (nog för att det är extremt lite jag "ätit" men ändå) Hoppas inte jag har förlängt det som du säger, ghhaa orkar inte va hungrig flera dar till så nu blir det ENBART ren kur och inget annat!!!
    Man kan tydligen köpa ngt på apoteket som man kan kolla hemma om man är i ketos.
    HUr går det för er tjejer??? nyfiken!!

• Novisen

Så sjukt att man ska behöva känna sig skyldig för att man äter några gram skinka hit eller dit, haha....

• Buslinna

Novisen,
    Nä, skyldig behöver du väl ändå inte känna dig. :) Men att få må bättre är ju en bra morot för att man ska låta bli från början. :)

Det är möjligt att du är i ketos ändå, men omöjligt att veta utan att prova. Jag har aldrig använt mig av ketosstickorna från Apoteket, men märker när jag börjar må bättre. Man kan också vara mer eller mindre i ketos, och det är nog individuellt när man mår som bäst.

Även om du nu har ätit en del och kanske förlängt det jobbiga så har du ändå kommit en bra bit på väg och det borde inte ta flera dagar för dig att komma i ketos! :)

• Novisen

Buslinna, ja mår rätt bra å så men känner mig fortf lite hungrig. fast de kanske är lite psykiskt oxå när man tänker på det hela tiden, men svårt att inte tänka på annat när magen kurrar....kör du ren kur nu eller?? har du gått ned mkt?

Inne på min fjärde dag nu.. får se hur det känns efter en vecka, men blir nog kombinerad kur snart... går man ned mkt på det också? Vill ju inte de ska kännas bortkastat att börja med kombinerad kur om man inte går ned så mkt.

Hur mkt har ni gått ned å hur fort? verkar variera rätt mkt från person men i överlag verkar man ju gå ned fort i vikt med ck...

• Novisen

Förresten, det här med att dricka lightläsk under ck hur har det funkat för er? har ni fortf varit i ketos då? verkar va rätt olika...

• Buslinna

Novisen,
    Japp, jag kör rent. Just nu har jag inte tillgång till tillförlitlig våg, så jag har ingen aning hur mycket jag har gått ner den här svängen. Jag började i lördags och hade på måndagen gått ner 2,7 kilo. Sedan dess vet jag inte vad som hänt. :) Men jag har tidigare i år gått ner sammanlagt över 12 kilo över olika perioder. :)

Hur mycket du går ner på kombinerad kur beror på vad och hur mycket du äter, hur du rör på dig osv. Tänk på att om du äter pulver och sedan bara lite mat så mår du ungefär som du gör nu hela tiden. :)

För min del så mår jag riktigt bra när jag väl kommer in i det och har inga problem att fortsätta så länge inte något socialt arrangemang eller någon oemotståndlig frestelse sätter käppar i hjulen för mig. :)

• Buslinna

Novisen,
    För mig är det inga problem med sockerfria drycker och sötningsmedel i teet. Men precis som du säger är det helt och håller individuellt. :)

• Novisen

Buslinna,
    12 kg, strongt jobbat!! å nästan 3 kg på bara några dagar det är ju riktigt bra!!
    Hur mkt vill du gå ned å hur länge ska du fortsätta ren kur?
    Kul att vi börjat nästan samtidigt!

Hehe lite lustigt för jag tror jag är inne i ketos nu för jag känner mig faktikst inte hungrig idag plus att jag mår mkt bättre!! nu känns allt mkt lättare å hoppas det håller i sig! Om det fortsätter kännas som det gör nu så kommer jag definitivt inte börja med kombinerad kur för det är nog som du säger att det är risk att det blir jobbigare då.

Svar på tråden Cambridgekuren nr 6