oskulder...?
jag undrade hur många oskulder det finns här ?
och hur många som bara har varit ihop med dera man/m2b??
eftersom jag är nyficken tänker jag också fråga:
hur gamla är ni?
jag undrade hur många oskulder det finns här ?
och hur många som bara har varit ihop med dera man/m2b??
eftersom jag är nyficken tänker jag också fråga:
hur gamla är ni?
Miss Cee och Mrs Lavoillotte:
Vad som definieras som oskuld (enligt den kristna tron) handlar inte om tamponger eller massagestavar. Att vara oskuld är kort och gott att inte haft samlag med en annan människa.
Hur definieras samlag då? En person som har vestibulit och inte kan penetreras i slidan, blir hon för alltid orörd och oskuld trots att hon ägnar sig åt massor av sexuella aktiviteter?
Jag tycker sex är är en rolig, mysig och spännande aktivitet bland många roliga, mysiga och spännande aktiviteter. Eftersom man blottar sig själv genom sexet svetsas man också samman med sin partner så självklart är det jättejätteviktigt att det funkar! Om sex inte hade funkat med min partner skulle jag övervägt att inte gifta mig med honom. Precis som om vi inte varit kompatibla i något annat viktigt avseende.
Sen måste jag säga att jag har vårt att begripa hur man kan vara STOLT över att vara oskuld. Ungefär som att vara stolt över att inte kunna multiplikationstabellen, eller att bara ha varit i en enda stad i hela sitt liv.
Någon skriver att hon "sparar" sig. Men att ha sex är inte desamma som att "förbruka" sig, tvärtom är det att utvecklas, använda sina resureser, lära sig mer om vad man behöver och tycker om. I bästa fall är det lite som att ge sig själv en present. Självklart är det upp till en själv hur många partners man vill ha, men vadan denna stolthet? Hellre vara stolt över att man, om man känner för det, ger sig själv utrymme att vidga sina vyer innan äktenskapet. Om inte annat är det lättare att veta om ens make är en idealisk matching.
Mrs Lavoillotte: Förstår inte alls varför du blev så upprörd bara för att någon ställde en fråga? Vi som inte lever med samma övertygelse som du kan väl få fråga exakt hur ni tänker utan att man blir så hetsig för det?
Sedan förstår jag inte heller hur du kan tycka att du får ge ett allmängiltigt svar för alla som väntar med att ha sex. Du säger att "självklart att man försöker andra saker ändå" och "det är själva penetrationen som är förbjuden och som man vill vänta med". För DIG är det kanske så ja, men kanske inte för alla. Hade jag väntat med att ha sex till bröllopsnatten så är jag inte säker på att jag hade resonerat som du - och tycker därför det är fel att du svarar för alla som om din sanning gäller alla.
Håller med er som nu undrat varför man sparar just penetrationen och inget annat. Som någon sa - sex är så mycket mer än bara penetration. Tidigare har många sagt att "vi väntar med sex till bröllopsnatten". Oj vad ni ljuger då om ni "bara" väntar med penetrationen...
Kan väl tillägga också att jag över huvud taget inte dömer någon som väntar med att ha sex - det är varje människas eget val. Ville bara säga vad jag tycker och vill gärna veta hur ni tänker och resonerar. Däremot tycker jag det känns som att många av er dömer oss som inte väntat.
Håller med Lilla Li här i de två senaste inläggen. Mrs. Lavoillotte, det är nog en bra idé att börja tala för dig själv istället, och det du nämner är absolut inte självklart - tvärtom är det många som varken har penetreringssex eller annat sex innan bröllopet. Det tycker jag själv är rimligare - varför inte ha penetreringssex men all annan sex? Bisarrt i mitt tycke....
Det vore ju tråkigt om man upptäcker att man har helt olika sexpreferenser när man gifter sig. Att man älskar varandra behöver naturligtvis inte betyda att sexet blir underbart (varför skulle det bli det?). Om den ena parten är helt ointresserad av sex och att utveckla sexlivet och att lyssna på den andra parten, medan den andra parten är intresserad av sex, tycker att det är en viktig del och vill ha sex ofta och då vill utveckla och maximera sexlivet blir det ju lite jobbigt...
Håller med om det Gemma säger också, sex är bara en av alla viktiga beståndsdelar i en fungerande relation - och något man måste ta i beaktande. Vill en av er ha barn och den andra inte - då blir det svårt. Vill en av er bo i Sverige och den andra i Kanada - då blir det svårt. Vill en av er uppfostra barnen i kristen anda och den andra i judisk - då blir det svårt. Vill en av er ha SM-sex och den andra inte - då blir det svårt...
Lilla-Li: Håller med dig... fast det är lättare att kompriomissa och ha "mjuksmisk" än att skaffa "nästan-barn" ;)
Gemma: Hehe jo det är klart. Men du förstår poängen. Sen för de som verkligen har en fetisch för något mer extremt som typ lack och läder eller SM. De kanske tycker det är svårt att leva med någon som ALDRIG vill göra det och som tycker det är "fel" eller "fult". Då blir det ju plötsligt ett enormt stort problem...
Lilla Li: förstår och håller med.