• Mrs Lavoillotte

oskulder...?

jag undrade hur många oskulder det finns här ?
    och hur många som bara har varit ihop med dera man/m2b??
    eftersom jag är nyficken tänker jag också fråga:
    hur gamla är ni?

• Svar på tråden oskulder...?
  • Meddelande borttaget
  • Moa Malviker

Allvarligt, har du endast läst om sex i Harlekinböckerna?! Visst att bli ett är ju jätte fint men att det bara skulle kunna ske genom penetration är ju allt annat än sant. Förstår du att du säger att de som genom tex sjukdom inte kan ha "vanligt sex" inte kan bli ett med sin partner?!

Tycker du ska sluta gömma dig bakom "man" och istället skriva (vilket även tidigare personer har påpekat) utifrån dig själv.

• Mrs Lavoillotte

jaha! brukar man inte välja noga den man har sex med första gången?
    det håller jag verkligen inte med om !
    hur många tjer finns det där ute som hade sex med någon bara för att" bli av " med oskulden???
    då tycker jag verkligen att man måste tänka om
    om det är värt det att ha en sån upplevelse med vilken kille som helst...

• Mrs Lavoillotte

skulle vara kul att se vad oskulderna tycker

• rocketqueen

Mrs Lavoillotte
    Jag undrade var du hade fått statistiken ifrån och hur du kan veta så mycket om andra, inte vad du själv tyckte i denna fråga. Om du skulle ta och svara på de frågor andra faktiskt ställer till dig här skulle det underlätta en konstruktiv diskussion enormt. Tala utifrån dina egna erfarenheter istället och försök inte applicera dina åsikter på andra, så vore det enklare och inte lika oförskämt.

• *Ruth*

har läst lite och skulle mest vilja komma med en annan åsikt. Med full respekt för vad alla skriver och skrivit...

För det första är det en mer ovanlig hållning att föredra att vänta med sex/samlag till efter vigseln. Allt förändras. Det samhälle som för bara 50 år sedan kretsade kring familjen krestar nu kring industrin/självförverkligande. Så är det bara. Liksom sex blivit en mer offentlig debatt i dagens samhälle.

För det andra tror jag att det många gånger, för de som väntar, handlar om ngt religiöst. En övertygelse som man tror på och vill bevara. För kristendomen har det en bakgrund som handlar om Guds omsorg för msk (att hålla sig till en man/kvinna,då det inte fanns skydd, innebar mindre risk för sjukdom) samt Guds kärlek. Ett äktenskap symboliserar enligt Bibeln, Guds förbund med människan. I och med samlaget ingick man äktenskap och därmed allt annat som vi idag ingår rent rättsligt när vi gifter oss. (om vi inte skriver äkt.ord)

Detta är en del ur en kristen synvinkel. finns andra orsaker till varför oskuld till bröllopet... Men detta är en.

Hoppas kunnat ge en synvinkel ur vilka väljer att "vänta"..

• Snart_FruL

Ruth dessvärre tror jag rent krasst att anledningen till att det på Bibelns tid kom en regel om att sex endast är ok inom äktenskapet på grund av två orsaker. Det ena är att mannen ska vara säker på att det är han som är far till eventuella barn och för att det inte skulle sättas barn till världen utan att de har en försörjare, vilket på den tiden var synonymt med en man.

För även om jag är kristen tror jag att många regler, inom de olika religionerna, uppstod av praktiska skäl.

• Mrs Lavoillotte

bra svar!
    ja det är nog oftast så nu för tiden att dem som väntar gör det av religösa anledningar

eftersom det inte finns någon press i samhället längre!

men jag vill påpeka att det är inte bara religion som styr det valet
    till ex föe mig var det inte anledningen

• be happy

Har följt diskussionerna här! Har respekt för att man väljer själv vad man vill göra!
    Mrs Lavoillotte
    Jag håller inte med om att det inte finns någon press i samhället längre... jag tycker att den numera är omvänd! Det är inte lätt att accepteras idag om man säger att man väljer att inte ha sex!
    Det är ytterst få som respekterar detta beslut utan att ifrågasätta det! Oavsett vad man gör/inte gör i sängen så är väl detta ett beslut som är upp till varje par!

• Mrs Lavoillotte

jo du har rätt men jag menade på det sättet att det finns igen press att vara oskuld längre!

och jag kan faktiskt hålla med dig för att det är sant det det är svårt när man är ung att stå och säga att man vill spara sig

stor risk att bli utskrattad och anses vara fånig

Svar på tråden oskulder...?