• Mrs Lavoillotte

oskulder...?

jag undrade hur många oskulder det finns här ?
    och hur många som bara har varit ihop med dera man/m2b??
    eftersom jag är nyficken tänker jag också fråga:
    hur gamla är ni?

• Svar på tråden oskulder...?
  • Anja 19 juli 2008

Framgick kanske inte att min väninna och hennes man skiljde sig till slut eftersom problemen åt upp deras i övrigt helt perfekta och fantastiska relation. :(

• Mrs Lavoillotte

moa malviker
    vad tror du????????
    själv klart att man försöker andra saker ändå!!!!!
    det är själva penetrationen som är förbjuden och som man vill vänta med.
    men det låter väl själv klart att när man ska gifta sig så har man sett sin partner naken eller??
    igen har sakt att bara för att man vill spara sig så gör man iget annat

• anne på grönkulla

Det gör mig inte förvånad och är i sig positivt för de inblandade att man inte bara för att man tekniskt sett är oskuld inte är helt sexuellt oerfaren - om man nu ska gifta sig och avser att leva tillsammans.

Men, det gör upphöjandet av (den tekniska) oskulden i mina personliga ögon än mer förbryllande... - varför är det just där gränsen ska gå??? Varför ska det ses som märkvärdigare än andra sexuella aktiviteter?

• Moa Malviker

Varför ska man göra saker ändå? Grejjen är väl att vara orörd, att dela första sexuella upplevelsen med sin man. Att göra "allt" utan att just penetrera slidan är väl bara ett sätt att försöka gå runt "reglerna". Och då undrar jag varför? Är det inte bättre då att tillåtas njuta av varandras kroppar full ut!?

Känner liksom Anne på Grönkulla att det måste vara svårt att dra gränsen. Kan man tex onanera med en massagestav (utan att man anser att oskulden försvnnit? (jag skulle svar ja på det, men om det är den blivande mannen om penetrerar slidan med massagestaven, är man fortfarande oskuld då? Det borde väl vara den sexuella upplevelsen som man sparar för att "ge bort", inte själva penetrationen av slidan?!

Och som svar på att man självklart sett sin blivande naken, så kan jag bara säga att det hoppas jag verkligen.. men att se varandra nakna och att ägna sig åt petting, oralsex eller analsex är väl inte riktigt samma sak!?

• njoy

Jag skulle nog, som någon annan skrev, kunna tänka mig att de som "sparar" sig för sparandets skull eller vad man ska säga har andra former av sex..Jag har väldigt svårt att tro att dom har separata sängar och aldrig tar på varandra.. Men rätta mig gärna om jag har fel!
    Och jag tror att man på det viset kan lära känna varandras kroppar och själar även om man inte har "regelrätta" samlag.
    Penetrationen i sig är ju bara en liten del av sexet tycker iallafall jag..
    Det är ju bara att titta på många andra kulturer..Det är ju själva mödommen som ska skyddas..Förr skulle man ju kunna visa upp det blodiga lakanet på bröllopsnatten

• Mrs Lavoillotte

om man onanerar bara med sin m2b då andvänder man inte massagestav... garanterat eftersom vitsen är att "igen annan eller annat ska ha kommit inuti kvinnan"
    det är det som är poangen när man säger att man ska vara orörd är att ingenting ska ha gått in i slidan
    det är det det finna med tanken att "bara ens man ska ha varit inne"

•  Miss Cee

Så användandet av tampong är..?
    Förbjudet? Okej?

*ännu mer förvirrad*

• Oms

Här finns det lika många åsikter som medlemmar av BT- vi är alla olika och tycker m rätta olika saker baserat på våra egna erfarenheter. Man behöver ju bara gå till sin egna bekantkapskrets för att finna olika syn på detta, t o m ens bästa vän kan tänka annorlunda än vad man själv gör i frågan.

Jag var inte oskuld när jag träffade min man, in fact så hade jag även ett barn när vi träffades och hade hunit m fler förhållanden och ngn tillfällig förbindelse under mina 12 år som sexuellt aktiv.

maken var heller inte han oskuld eller oerfaren och har nog hunnit med lika många som mig om inte färre (färre år som aktiv samt den kristna tron gör sitt till)

vi har pratat om hur vi tidigare levt, vi vet vad den andra har prövat på och vad man gillar och INTE gillar - för det e just DET som e det viktiga här... Att veta man gillar och inte gillar! och DET är individuellt. inte ngn av dem män jag har varit med har gillat samma saker. det som en har tänt på har varit mkt avtändande för en annan. det som kändes våghalsigt för en var bara lite warmup för en annan.

och det är DET som man aldrig vet när man gifter sig som oskuld. tänk om ni gillar helt olika saker här, det är inget som lite kärlek kan ändra på utan det är rotat av egna upplevelser sen barndomen o framår (speciellt fetischer som väldigt många visar sig ha) jag har haft såväl underbart som värdelöst sex m tidigare pojkvänner och oavsett hur kära och förälskade vi har varit i varandra så e det viktiga att man gillar samma saker - för gör man inte det så fungerar det inte.

jag har en manlig vän som 25-åring ff inte har haft ett förhållande. han har gått i sexterapi då han har mkt speciella önskemål och man har där sagt att han kan aldrig, oavsett mängd av kärlek - bli lycklig m ngn som inte är som han. allt e grundat i barndomen. nu råkar han vara ett "extrem" fall men poängen är det samma. jag tror inte att man kan bli 100% lycklig om man inte är på samma sexuella nivå.

har man varit i flera förhållande så vet man att det e mkt som ska till, att det tar tid att veta vad man egentligen vill ha och hur man ska nå dit. när man väl vet är man tydlig med det i sitt förhållande och kan egentligen först då vara ärlig mot sig själv o sin partner.

Erfarenhet slår allt!

idag kan jag förstås önska att min make var den första o enda killen som jag ngnsin hade haft sex med men jag VET att hade det varit så så hade jag inte vetat vad jag gillade o inte gillade (man tror en sak som 20-åring o vet en annan som 30-åring)och vi hade inte varit gifta idag troligtivs.

för det e som ngn säger här (glömde källan, förlåt)

"Är det inte Dr Phil som brukar säga att ett bra sexliv endast är 10 % av ett förhållande medan ett dåligt sexliv är 90%. Tycker faktiskt att det ligger något i det."

så är det. men så länge man inte vet ngt annat så är det här inte viktigt - men det kommer med tiden när man väl börjar exploatera den sidan... believe me.

sen e det ju självklart så att den man älskar har man det bästa sexet med - jag har aldrig ngnsin haft så bra sex som jag har m min man och han likaså, det e ju då man ger ALLT och man utvecklas tillsammans - together as one;)

• dark_eyez

Miss Cee >> Du har helt rätt i att det finns problem som inte försvinner, konstiga böjelser osv. osv. I sådana fall är det ju jättejobbigt. Men det finns ju så mycket man kan försöka för att överkomma sådana problem, sexterapi eller vad som helst.

Det som jag anser är ju att man absolut behöver DISKUTERA sex innan man gifter sig. Man ska inte avskärma sig från det på det sättet. Ifall båda vill vänta med samlag, behöver redan innan man gifter sig prata med varandra och uppmana varandra att "avslöja" sådana böjelser och saker som kan bli problem. Det är delvis det jag menar med att lära känna varandra. Jag tror att många sådana böjelser kanske på det sättet kan "avslöjas" redan innan äktenskapet. Att ha samlag är ju inte enda sättet att få syn på problem...

Jag tycker ändå inte att det är helt vattentätt argument mot att inte vänta, ifall det är det man vill - att vänta. För majoriteten av alla som har väntat (iaf som jag har pratat med) har haft ett jättebra sexliv efteråt.

Men du har en bra point.

Svar på tråden oskulder...?