• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • viktualia

BrudSommar2006 - helt ogravid måste jag in och heja på dig lite!

Det är klart att du måste få känna dig nervös inför förlossning och det är väl lätt för maken att tycka att du är negativ - det är ju inte hans kropp som ska gå igenom denna omvälvande och troligen rätt smärtsamma händelse!

Hoppas att du kan reda ut frågorna kring smärtlindring så att du kan känna dig trygg inför förlossningen!!!!!

• mugglesfan

BS: jag har frågat runt hos olika BM och de säger att det enda man behöver tänka på att undvika är offentliga bad i slutet av graviditeten, när slemproppen kan ha släppt. För när slemproppen har gått, då kan teoretiskt bakterier krypa upp. Men risken är minimal. Bad hemma är ok hela vägen för man förväntas inte ha så mkt bakterier i sitt eget badkar Jag tror att havsbad är ok hela vägen också för i saltvatten måste väl bakterier dö, el iaf inte finnas i några mätbara mängder. Jag tänker iaf bada i havet i sommar! Bubbelbad kan störa barnet när det har börjat höra men barnet kommer nog att meddela det med sparkar i så fall! I stora drag avråder de inte från bad. Jag går ju på mamma-vattengympa och det rekommenderas man börja med from v28 och det är ju i en offentlig bassäng, så såå farligt kan det inte vara.

Apropå din oro: jag vill inte kritisera din man men att han inte tycker du får vara negativ och yppa din oro gör ju inte direkt din oro mindre. Det bästa sättet att få ur sig den är ju att prata om det. Allting som man stänger inne förstoras ju bara. Om du inte kan prata med honom ska du försöka prata med någon annan (kompis, mamma, ngn på förlossningen). Jag tycker nästan att du ska planera för ryggbedövning från början, just med tanke på din oro. Skippa det här med att försöka vara en duktig "förlosserska" som ska klara sig med så lite bedövning som möjligt - varför då?! Just med tanke på din rygg så kanske du behöver extra bedövning dessutom? I Sverige försöker de alltid lägga ryggbedövningen så att du ändå har känsel nog kvar för att göra värkarbete och känna krystvärkarna, så jag kan inte se ngt negativt med det. Och skulle din man säga ngt om det så ve honom! Nä skämt åsido - hans uppgift är att stötta dig i dina beslut, vad du än beslutar. Hoppas jag inte låter för hård nu...

• BrudSommar2006

Jo, bassängbad ska ju vara jättebra, det var något med just jaccuzzi och bakterier bara, inte simbassänger, men det här lästa jag om precis i början så det var ju rätt länge sedan nu. Minns inte riktigt hur det var.

Det som hade varit skönt att slippa med ryggbedövning är slang i ryggen, vanligt dropp i ena armen, värkstimulerande dropp i andra och sladdar med elektroder fastsatta på barnets huvud dinglandes mellan benen. Det känns ju som ett helt företag att röra sig med allt det där kopplat till en när man är trött och mitt i värkarbetet, för att inte tala om varje gång man blir tvungen att gå och kissa för det verkar de ju tjata på en om att man måste göra med jämna mellanrum. Men jag är nog inne på att ta den där bedövningen i alla fall, trots att det troligtvis förlänger alltihop. Hoppas att jag inte blir hysterisk eller otrevlig mot någon mitt i alltihop i alla fall!

• BrudSommar2006

Vickan, jag tycker fortfarande att ni borde sätta igång barnalstrandet snart, en gravid Vickan skulle passa in alldeles utmärkt här i tråden, så många bra tankar som du har redan så kommer det att gå som en dans för dig!

Jo, jag kanske borde prata mer med mannen men samtidigt vill jag inte tänka på det för mycket och stressa upp mig själv. Men oj vad jag ser fram emot att få börja använda alla små söta bebisprylar vi har ståendes här nu!

• viktualia

BrudSommar2006 - som jag ser det så FÅR man bli smått hysterisk och otrevlig om man är mitt i en förlossning... jag brukar inte vara så värst trevlig när jag har ont nånstans... och är man mitt i värsta förlossningsprocessen... näee om jag hamnar i det läget nån gång tänker jag inte be om ursäkt för att jag fräser åt nån mitt i värkar och annat läbbigt!

• Frejis

Brudsommar - jag tror att jag kan förstå hur du känner inför förlossningen och kan bara le lite igenkännande när du skriver om din man och att han tycker att du är negativ mm. Det är kanske bra att prata med honom i alla fall, det är jätteviktigt att du inte går omkring med all oro och känner dig ensam.

Min man tycker också att jag är negativ, men jag kan inte låta bli att prata om det hela i alla fall. Tyvärr kan jag bli så förfärligt arg på honom (kort stubin, jag vet, i synnerhet före ägglossning och före mens), men det får han ta *höll jag på att säga*; det är betydligt värre för relationen om man inte pratar om det som man känner. Jag har iaf aldrig orkat komma så långt som till Uppsala utan hans peppning - han är den av oss som är nästan sjukt positiv. Kanske är det typiskt manligt, vem vet? ;)

Du föder ju före sommaren och då borde det nog vara betydligt lättare med platser och allt det praktiska som sker på sjukhus. När det gäller smärtlindring är det så otroligt individuellt, men jag skulle nog ta ryggbedövning iaf. Det är viktigaste är att du känner att du är trygg och har kontroll över det hela.

Muggles - du har så otroligt bra råd att jag nästan måste få be om att återkomma med alla frågor som jag får när och om jag blir gravid. Jag är en sådan kontrollfreak själv att jag nog skulle välja kejsarsnitt för att veta vad, när och hur allting ska göras! ;)

• BrudSommar2006

Hoppas att det blir maken jag fräser åt i så fall! En bekant till mig hade en ganska knepig förlossning som slutade med kejsarsnitt och hon hade tydligen haft i tankarna hela tiden att hon skulle få bättre hjälp och service om man var trevlig mot personalen. Undrar bara hur man klarar av att hålla det i åtanke vid ett sådant tillfälle!

• Frejis

Brudsommar - du ska visst bli otrevlig, hysterisk, elak och allt som man med gott samvete får bli när man föder barn! :)

Dags för lunch och en rundtur på stan. Trevlig dag till alla!

• start september

Brudsommar, du har all rätt att vara orolig. Försök prata med någon annan som har lite erfarenhet till att börja med. När du väl pratat med någon är det nog lättare att få maken att förstå.

Svar på tråden När märker man av det?