BS: jag har frågat runt hos olika BM och de säger att det enda man behöver tänka på att undvika är offentliga bad i slutet av graviditeten, när slemproppen kan ha släppt. För när slemproppen har gått, då kan teoretiskt bakterier krypa upp. Men risken är minimal. Bad hemma är ok hela vägen för man förväntas inte ha så mkt bakterier i sitt eget badkar
Jag tror att havsbad är ok hela vägen också för i saltvatten måste väl bakterier dö, el iaf inte finnas i några mätbara mängder. Jag tänker iaf bada i havet i sommar! Bubbelbad kan störa barnet när det har börjat höra men barnet kommer nog att meddela det med sparkar i så fall!
I stora drag avråder de inte från bad. Jag går ju på mamma-vattengympa och det rekommenderas man börja med from v28 och det är ju i en offentlig bassäng, så såå farligt kan det inte vara.
Apropå din oro: jag vill inte kritisera din man men att han inte tycker du får vara negativ och yppa din oro gör ju inte direkt din oro mindre. Det bästa sättet att få ur sig den är ju att prata om det. Allting som man stänger inne förstoras ju bara. Om du inte kan prata med honom ska du försöka prata med någon annan (kompis, mamma, ngn på förlossningen). Jag tycker nästan att du ska planera för ryggbedövning från början, just med tanke på din oro. Skippa det här med att försöka vara en duktig "förlosserska" som ska klara sig med så lite bedövning som möjligt - varför då?! Just med tanke på din rygg så kanske du behöver extra bedövning dessutom? I Sverige försöker de alltid lägga ryggbedövningen så att du ändå har känsel nog kvar för att göra värkarbete och känna krystvärkarna, så jag kan inte se ngt negativt med det. Och skulle din man säga ngt om det så ve honom! Nä skämt åsido - hans uppgift är att stötta dig i dina beslut, vad du än beslutar. Hoppas jag inte låter för hård nu...