Sedan tycker jag det är såååå kul med just namnval.
Flera av mina vänner har valt namn till sina barn som de "inte alls tykte var vanliga" men som sedan visade sig vara supervanliga. Typ när barnen började dagis så fanns plötsligt 5-6 ungar med samma namn i samma ålder +/- 2 år på dagiset.
Och föräldrarna säger: "Oj, vi som tykte vi verkligen tagit ett ovanligare namn!"
Så du har rätt Vänner!
Min egen teori om detta är att man ändå "hör omedvetet" vilka namn som liksom är "på gång". Och de är ofta de namnen som blir "modenamn" eller vad man ska kalla dem. Men man tror ändå att de är ovanliga för man har inga i sin "närhet" som har barn med de namnen. Men kasnke har namnen ändå liksom "bubblat" ett tag.
För jag tror verkligen att alla är lite "trendkänsliga" och liksom följer strömmen vad gäller namn. Inte medvetet, men man tycker liksom att vissa namn är fina och andra helt förkastliga. Och deta verkar ju alltid ha varit så under alla tider (ja moderna tider) så jag tror verkligen inte det är något nytt fenomen. Kolla in alla 40-talist namn t ex?? Hur många Ingvar, Göran, Lennar, Kjell-Åke, Britt-marie, Kjerstin, Maj-Britt..... finns det inte i vår föräldrageneration?? Och HUR många i vår generation skulle ens kunna fundera på att kalla sin lilla bebis Kjell-Åke?????? :o De kanske finns, men jag slår vad om att de inte är många!!! :D