• Lapinette

Kläder safari

Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?

• Svar på tråden Kläder safari
  • Tessan_77

Hej!

Åhhh ni kommer ha sååå kul på safarin! Jag och min man åkte till Kenya på vår smekmånad och var på safari i 5 dagar och på allinclusive resort i 8 dagar, helt fantastiskt!

Vad gäller klädsel så beror det lite på väder, men det borde vara varmt i Sydafrika, så mitt råd är att ha typ 3-kvarts byxor/shorts med t-shirt i neutral färg (inga starka färger typ röd ,då de skrämmer bort djuren..) sandaler eller bra jumpadojjor är bra.
    Sedan är det bra att ha med sig en tjockare tröja eller så då man åker på gamedrives tidigt på morgonen typ kl halv sju då det kan vara lite kallt innan solen kommit upp samt mot kvällningen när solen går ner.

Lycka till och hoppas ni får en fantastisk resa!

• Lapinette

Tessan_77 - tack för ditt svar. Kruxet är att jag inte har några trekvartsbyxor utan enbart shorts eller jeans. Hmmm...måste kolla/fundera om det finns något par i någon låda.

• emlan1

shorts funkar! och regnkläder!!! man vet aldrig...

njut av SA, har precis flyttat hem till sverige efter att ha bott där nästan 3 år.

Underbart land!

ha en bra resa!

• Lapinette

Regnkläder?! Shit, jag har nog bara ett paraply. Men det finns väl annars där att köpa...safarin är inte förrän vår andra semestervecka så kommer vi på saker vi saknar får vi nog köpa det i Kapstaden.

• föralltidhans

En enkel t-shirt, shorts och sandaler hade jag på mig och det funkade perfekt. Skulle inte rekomendera linne om ni ska vara ute i solen hela dagen och tänk på något till huvudet.
    Ha det så roligt

• nyår07

Tessan_77 - funderar på en liknande resa till vår smekmånad.

Vem åkte ni med?

Var bodde ni?

• Lapinette

Känner att jag måste shoppa lite safarikläder då jag har mest toppar och färgstarka kläder. Tack för tipset om att ha något på huvudet. Ska lägga ned kepsen (var jag nu har den...har precis flyttat så det är lite svårt att hitta saker man använder sällan).

• Piggelin1

Lapinette,
    jag körde jeans, vanlig topp, en fleeceväst, gympadojor & så en vindjacka. Vi blev väckta fem på morronen & då var det himla gott att ha dessa kläderna på när vi gav oss ut. Kom tillbaka vid halv tio & då var det rejält varmt. Kanon att kunna plocka av sig kläder allteftersom det blev varmare (eller kallare på kvällen). Regnkläder a´la stora ponchos höll safari-arrangören med, så det behövde vi inte ta med. Så, du klarar dig på "vanliga kläder" - det funkade kanon för oss! Dock en annan sak - se till att ta med en sån där liten ihopfällbar kikare - det var verkligen kanon att ha när vi spanade in alla djuren! Minns att det fanns en hel del bra tips på vad man ska packa ner/tänka på, på www.ccafrica.com (de som vi åkte med). Har säkert sagt det innan - men ta med massor av solskyddsmedel! Solen är verkligen superstark!
    När åker ni förresten? Borde vara snart?! Lova att berätta vad du tyckte om de båda guest-housen jag tipsade om sen!

• Höstbrud-07

**snart brud**

Vi har precis bokat vår bröllopsresa som är på två veckor i september/oktober, en vecka safari i Kenya och en vecka på Zanzibar.
    Ska åka med
    www.africansafari.se/AS/default.asp

De gav ett otroligt bra intryck när vi var där i veckan och en bekant till mig åkte på en likadan resa med det företaget tidigare och var jättenöjd, både med resan och reseföretaget.

• na76

Hej

När vi var där på safari så var det ju vår-vinter och förmodligen betydligt kallare än nu. Vi började morgonsafarin vid halv åtta tiden och var tillbaks vid halv-elva/elva. Eftermiddagssafarin började vid ca halv fyra och vi var tillbaks vid sjutiden. Vi var glada åt att vi hade långbyxor, fleecetröja och vindtät jacka. Vi fick fleecefilt och värmeflaska av personalen att ta med på turen. Men så kallt som det var för oss kommer det nog inte bli för er. På dagen när solen låg på blev det även för oss väldigt varmt.

Jag köpte mig ett par sådana där byxor i Kapstaden som är både shorts och byxa som jag använde på safarin (kostade 200 kr). Sådana är ju rätt bra för blir det varmt kan man ju bara ta av nederdelen så blir dom till shorts.

Det fanns butiker i Kapstaden som sålde safarikläder men dom var rätt så dyra.

Svar på tråden Kläder safari