• lillnalle

Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?

Hallå tjejer, är ni några blivande brudar i mina hemtrakter Degerfors/Karlskoga? Skulle bara vara kul att chatta lite om bröllop:)

• Svar på tråden Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?
  • viktualia

lillnalle - du får väl släpa dig till Kga på after work......... *fnitter*

• Bruden Ringman

Linda*, nu är vi nyfikna, du får presentera dig. Vi andra har gjort det tidigare i tråden

Linda*. Ett stort kök finns med separat "diskrum" (restaurangdiskmaskin), men bara en vanlig spis/ugn som man har hemma. Vet inte hur det är med utrustning för att stå där och laga mat till så många personer. Det finns ett värmeskåp där man kan ha kantiner, men om det är stort nog vet jag inte. Det finns två "kylskåp", men vet inte om det en ena är kyl och det andra är en frys eller om det är två kylskåp. Vi kommer att ta catering och vad vi förstod när vi var där brukar de som är där ha catering. Men fråga vad de tycker. Porslin och bestick finns för ett helt kompani, dock är det nog dåligt med champangeglas, såg inte till några. Vi tänkte nog kolla på Överskottsbolaget efter billiga champangeglas (såg det i en annan tråd att de kostade 1 kr/st) Dukar och servetter får man fixa själv, såg inte till några där ute. Vi hyr nog av Gittan på Zari, perfekt så slipper vi tvätta dem själva . Lite ljusstakar finns och några vaser, men det tänkte vi också fixa själva/låna ihop av nära och kära.

Mimsan, hur gick det med klänningen?

Lillnalle, tror att vi stötte på varandra inne på Stockholm Brud och Fest den 27 januari i år. Min syster var med som du först trodde jobbade i butiken men sedan insåg ni att ni kände igen varandra från tiden på Bregårdsskolan. Tror att du provade en klänning med rött dekorationsband och röda broderier precis när vi var på väg ut från affären. Stämmer det, eller var det någon annan Karlskoging vi stötte på? Denna tjej hette ivarje fall Linda

• Mimsan75

hej på er,

det gick inge vidare med klänningen, den var fortfarande gul eller guldaktig (passar inge vidare med silverbroderierna ) Dessutom är den på vissa ställen lite flammig, men det var iaf lite bättre efter de 2 extra tvättar de gjort nu. Enl han som tvättat den har den inte ändrat färg för siden kan inte "ta åt sig" färg... jo pyttsan säger jag, uppenbarligen kan det det. Har mailat dem bilder på hur den såg ut innan jag lämnade in den så skulle de kolla på den idag igen.

Har sagt att jag vill bli ersatt för klänningens värde om "felet" inte gick att åtgärda, han skulle höra av sig under helgen... så vi får väl se. Även om de ersätter mig (vilket jag lär få strida för) så känns det tråkigt. Hade varit roligare om någon mer brud fått kännas sig lika fin som jag i den.

Hur var afterworken Lillnalle? Trött idag? Har du sovit fram ett klänningsbeslut?

Ha en skön helg allihopa.

• Linda*

Bruden Ringman

Tack det var lugnande nyheter =) Tråkigt med dukar dock, det hade vi hoppats skulle finnas. Vilken catering kommer ni ha? Vår tanke har varit att ha två-tre personer som är där enbart för att laga maten, förutsatt att det fanns ett hyfsat kök. Men jag inser ju att vi behöver komma dit och titta igen, sist vi var där var köket låst. Från början blev vi lovade att personalen på villingsberg skulle laga maten, men sen "kom de på" att de hade semester då..
    Hur många gäster räknar ni med? Räknade ordninarie platser till 70 när vi var där men det borde väl gå att tränga in några fler =)Är du/han inom försvaret eller hur kom ni på att ni ville vara där?

Angående presentationen också...
    Heter då Linda, är 22 och bor i Sthlm med min sambo Mattias. Vi är båda från värmland och ville därför ha bröllopet nära "hemma"

• lillnalle

Viktualia: Ja,det skulle vara kul men tyvärr e jag hemma allt för sällan.

Mimsan75: Ja afterworken var mkt trevlig:) Några glas vin och mkt chatter. Kom hem i rimlig tid eftersom jag hade bestämt att hinna med en träning på fm i dag innan jobbet. Jag jobbar som sjuksköterska så det blir helgjobb ett par gånger i månaden. Just nu vill jag inte tänka på klänningar. Men kommer nog innan dagen är slut sitta på nätet och studera fibrilt alla klänningar jag kan hitta:( Nya tag på måndag med ena tärnan.

Bruden ringman: Det måste ha varit någon annan karlskoging:) Förresten är jag degerförsare;)

• Bruden Ringman

Mimsan, vad håller de på med på kemtvätten, nu blir jag så arg och ledsen för din skull så att jag snart åker dit och skäller ut dem. Borde de inte ha kunnighet inom området? Hoppas att det blir tredje gången gillt för din del - att de lyckas fixa till den.

Linda* Vi har inte bestämt till 100% ännu vilken catering det blir, men det lutar åt Sandra på Golfrestaurangen, trevlig, kunnig och en tjej med stil. Ska ta tag i det projektet snart med att "deala" med henne om mat och priser. Vi har någonstans mellan 50-60 gäster och det kommer nog att bli lagomt runt borden, det ska ju finnas lite plats för serveringspersonalen också. Att vi ska vara på Villingsberg är nog mest en tillfällighet (bananskalet som vi "halkade på. Rekommenderar er att titta på köket igen. Att laga mat för 70 personer där utan en "riktig" restaurangspis/ugn vet jag inte hur bra det går, men era kockar kanske har idéer. Vad gäller dukarna så kanske du kan höra med dem om de har några att låna från restaurangen på Villingsberg. Men å andra sidan vet jag inte riktigt hur det är med tvätten av dem sedan. Vad jag har förstått så var Gittans priser på dukar inte alls farligt (Vickan hyrde för 40:-/duk i höstas inkl tvätt) och kemtvätten här i stan tar 50:-/duk för tvätt.

Lillnalle, det var en Karlskoging vi träffade så förlåt!

• Bruden Ringman

Glömde berätta, nu är inbjudningarna klara, ska bara fixa porto. Så under veckan kommer gästerna att få dem. Hå håååå vad spännande

• Ansu

Hej allihopa, hoppas helgen varit bra.

I lördags hade vi tid bestämt med guldsmeden Martin Johansen hos Gittan så vi var där och beställde vigselring. Så när det förväntas full väntetid ett par veckor. Min m2b och Martin tyckte att vi kunde vänta med att hämta ringen till augusti eftersom vi inte gifter oss förrän 1/9. Men det ville inte jag, jag vill ju gå och kika på den lite ibland samt att jag har tänkt ha den med på en ev Secret Box fotografering.

Sen till det roligaste av allt !!
    Det blev ju självklart att vi tittade lite på klänningar när vi ändå var hos Gittan. Och där hängde den !!! Klänningen med stort K !! Det gick ju bara inte att motstå, så det följde med hem
    Det är en ljusljus lila dröm men flera lager tyg i kjolen, det överesta lagret är lite genomskinligt och skimrar lite, överdelen är draperad med lite broderade pärlor, det är så FIIIIN! Jag har gått och kikat på den hela helgen där hemma.

Ikväll ska jag prova den en gång till och sen åker den in i garderoben, så jag inte hinner tröttna på den. Men det är nog ingen risk.

• Ansu

I översta stycket ska det naturligtvis stå "så nu är det en förväntansfull väntetid ett par veckor" och inget annat, fingrarna hängde inte med riktigt

Glömde säga att... min m2b får inte se klänningen på mig igen förrän på bröllopsdagen och han har åkt till sitt jobb i Norge idag så därför har jag väntat med att prova klänningen igen till i kväll.

Ska även tillbaka till Gittan och få hjälp med uppläggning av den sen när jag köpt skor. Det kom ju lite oväntat det här med klänninge, tanken var ju att jag skulle beställa en från Kina.

• Ansu

Mimsan: Jag hoppas verkligen att du får ersättning för klänningen. Stå på dig och ge dig inte. De borde ju ha någon försäkring som täcker om såna här saker händer så det borde ju inte vara ngt problem för dem.

Jag håller tummarna för dig.

Svar på tråden Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?