• lillnalle

Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?

Hallå tjejer, är ni några blivande brudar i mina hemtrakter Degerfors/Karlskoga? Skulle bara vara kul att chatta lite om bröllop:)

• Svar på tråden Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?
  • viktualia

wow! 60o inlägg.. lillnalle... det fanns nog ett uppdämnt behov av att prata bröllop i Kga... fniss fniss

• lotta49

Bruden Ringman:
    Hej! Det vore toppen om du kunde checka lite med din "kontakt" då jag aldrig gjort en tårta eller bakelse i sugarpaste och verkligen skulle vilja ha hjälp.

• Bruden Ringman

Vickan, om vi spurtar på kan vi fira 100-jubileum snart!

Är läget lika "dötrist" i Karlskoga fortfarande? Men håll ut, nu ska de ju fixa någon galleria (eller vad det nu kan bli) i vårt gamla urfula centrum läste jag i tidningen förra veckan. Inte en dag förtidigt

Mimsan, är det mycket på jobbet nu? Var inne och kollade på klänningen du mailade länken om. Fick även veta på "omvägar" att du tydligen är en fena på att "fixa klänningar" från over there, stämmer det . Var nämligen nere i Grebbestad och hälsade på din "gamla plugg kompis", Karin i helgen, det var hon som trodde att du var bra på sånt.

• Bruden Ringman

Lotta49, var inne på att göra bakelser/tårta själv, men tror att det är för stort projekt. Har du några tips (förutom sugar pasten)?

Jag kollar med min kontakt ikväll om priser etc.

• viktualia

Ringman - jag skrev ju om Grönfeldtsudden igår!! Jööööö! Det var ju ett positivt inlägg om Kga från min sida.. nu får du nog backa i tråden.. hi hi....

Klänningar från långtbortistan - ibland blir jag sugen på att köpa en sådan som festklänning.. synd att jag:

1. redan har snygga festklänningar
    2. Inte är bjuden på något partaj med sådan klädkod...

• lotta49

Det är väl i så fall att göra en mousse tårta som det verkar finnas många trådar om här.

Tycker också att det är svårt, när någon fyller brukar jag oftast köpa eller göra en enkel tårta med hallogrädde och vaniljkräm och sedan grädde och frukt eller non stop på. Men när det är bröllop vill man ju göra något extra.

DU kan väl säga till när du fått lite priser, vore intressant att veta på ett ungefär vad det kommer landa på.

• viktualia

lotta49 - nånstans i min förvirring hemma har jag ett schysst recept på hallonmoussetårta som är hyfsat enkel att göra och vansinnigt god...

• Ansu

Viktualia: Jag är också apirant på receptet om det är ok för dig.

• Bruden Ringman

Vickan, sorry att jag inte märkte ditt inlägg om Grönfeltsudden...men kul att det händer ivarje fall något i stan

Lotta49, hade själv inte tänkt att spendera mer än max 45:-/bit vilket verkar vara ett "normalt pris" på bakelser av bröllopskaraktär enligt min egenhändiga marknadsundersökning . Men allt är väl som vanligt en förhandligsfråga, hur bra blir man inte på att pruta och förhandla när man fixar med bröllop .

• viktualia

Jag hittade mitt recept här på BT.... ha ha.. har tydligen tipsat folk innan.... hi hi

Chokladtryffeltårta med hallonmousse 10 pers

2 färdiga tårtbottnar (vanliga sockerkaksbottnar)
    3 msk koncentrerad hallonsaft

Italiensk maräng (ger ca 1 liter)
    2 dl vatten
    3 ½ dl strösocker
    4 äggvitor

Hallonmousse
    400 g hallonpuré av 500 g hallon
    5 gelatinblad
    2 dl vispgrädde
    300g italiensk maräng (ca 1 liter)

Chokladtryffel
    200g mörk choklad
    3 dl vispgrädde
    50 g smör

Garnering
    150 g hallon

1. Koka upp vatten och socker till marängen och låt koka till ca 120 grader. Vispa äggvitan kraftigt och blanda försiktigt i sockerlagen under vispning. Vispa marängsmeten tills dem blivit rumstempererad.

2. Hallonmousse: Passera hallonen genom en finmaskig sil till puré. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Lyft upp dem och smält i 2 tsk vatten på svag värme. Rör ner hallonpurén. Vispa grädden fast och rör ner den och marängen i purén. Häll moussen i en form med löstagbar kant klädd med plastfolie. Låt stelna i frysen i ca 5 timmar.

3. Pensla bottnarna med hallonsaft. Lägg den frusna moussen mellan bottnarna.

4. Grovhacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll över chokladen. Rör om ordentligt och rör ner smöret. Låt svalna ordentligt så att tryffelkonsistens uppnås (ställ ev skålen i frysen).

5. Täck tårtan med chokladtryffelsmeten och ställ in i kylen. Lägg på hallonen strax före servering.

- Mängden italiensk maräng passar precis till receptet...ev kan det bli lite över och då kan man göra vanliga maränger av den smeten.

Svar på tråden Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?