• viktualia

Nu har jag gjort det igen....... del 3

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en tredje tråd på samma tema som den gamla som strax stängts av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!
    Särskilt inte som tråd del 2 nästan tog sig upp i 7300 inlägg....Coolt!!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3
  • MuffinsTönt

Får nog vakna innan man grubblar. ;):D

Asså
    Jag och kompis X skulle bjuda en annan kompis Y på middag + liten present. Vi bestämt att jag lägger ut 350kr som skall räcka till middan. Väl där så var vi 5 personer. X/hennes pojkvän, Y/hennes pojkvän och jag.
    Den restaurang som vi valde hade dem ett 2 för 1 erbjudande. Va bra! Alla hade det jättetrevligt. Notan kom in. So far so good...
    Det blev sammanlagt ca 520kr. X fick ta hela notan för annars skulle det se "fult" ut om vi börjar räkna på det medan Y tittar på.
    Då får jag betala tillbaka henne min del senare. jag gav henne 350kr direkt (som var X del).

Nu... så fick jag reda på att min del är 170kr. Fine! MEN min fråga blir då... hur mkt var X&Co del av dem 350kr och hur mkt var Y&Co del av den totala summan 520kr.
    Det känns som att jag fick betala fullt pris medan dem fick väldigt mkt rabatterat pris. (Det var ju 2 för 1)
    520-170= 350kr. Deras del kostar 350/4=84.5Kr :o

Ni blir nog ännu meer förvirrat. Skit i det. Vill bara ventilera lite...

• MuffinsTönt

Suuck! 350kr som jag gav direkt till X var min del av Ys present/middag..

• viktualia

Muffins - som jag förstår din utläggning så har du glömt att räkna in presenten i summan som ska betalas totalt - eller?

Omsan - jaha.. lära sig HELT nya saker hemma... ja det kan jag förstå att det är frustrerande. Minns väldigt tydligt hur trött jag var på att min pappa förklarade saker på ett sätt och läraren i skolan på ett annat... sånt måste bli en väldigt svår balansgång. Man är ju inte så flexibel i sitt lärande när man är så liten som din dotter...

• MuffinsTönt

Hon sa att det är min del av middan som jag ska betala 170kr.

Jag sa till henne innan att jag kan bara betala 350kr. Vi valde en hyfsat billigt ställe så att det inte överstiger den summan. Det kan annars lätt hända en söndagskväll i gbg. Det är min present till Y.
    Och sen X går till NK o köper en present för 450kr, det kan inte jag stå för.

Vad jag undrar är: Hur skulle ni har delat upp det?
    Jag skulle ta summan av middan och delat på antal personer. Enkelt och rättvist.

Känns som om jag är dum i huvet o inte kan räkna...

• Zozo

Omsan - jo, det talas mycket tyska här, vilket väl är rätt logiskt med tanke pa läget, plus att Luxemburgiskan till del är baserad pa tyska.
    Jag har försökt reda ut det här, men det later lite knepigt: som luxemburgare talar man alltsa luxemburgiska och (en del av?) undervisningen i skolan sker pa detta sprak, men man SKRIVER däremot inte luxemburgiska och officiella spraket är franska.. öh?!! Fattar noll! Äldre människor talar ofta inte franska men dock tyska.. Alla skyltar pa tex posten star pa franska, tyska och engelska...

• viktualia

Muffins - jag blir helt yr.. ledsen men jag får inte ihop det...

Zozo - klurigt värre.. men du pratar väl alla språken hit och dit - eller?

• MuffinsTönt

Zozo
    Har luxemburgiska ett skriftspråk då? Jobbigt att läsa högt på lux-iska från en fransk text. Går du i skolan för att lära dig lux-iska eller för att komma in i samhället. Har för mig att du kan tyska.

• Zozo

Vickan.. njae, luxemburgiska talar jag inte men väl franska, engelska och i nagon man tyska (jag VAR riktigt bra en gang i tiden men har inte pratat tyska pa typ 10 ar...)
    Muffins; nej vet du, skola har jag gatt sa det räcker, tror jag. Det är dessutom inte helt nödvändigt att tala luxemburgiska eftersom alla luxemburgare pratar minst ett av de sprak jag själv talar, plus att befolkningen bestar av runt 40 % ytlänningar eller nagot liknande. Vad jag fattar sa finns det inget luxemburgiskt skriftsprak.. tv-program kör de pa luxemburgiska..

• Telemarkgrrl

Hej hej!

Buzy morning här. :(

Stackars Pela!! Kramar till dig!! :p:p:p

Muffins, jag tycker att det är sjukt snålt av dina kompisar att hävda att dom äter för 170 kr per par och du får stå för 170 kr ensam. Så skulle jag aldrig göra med mina kompisar! Jag tycker att man delar lika om man är ojämnt antal. :[

Men det spelar ingen roll, du HAR redan betalat för din del och för Y och för hennes pojkvän. Antingen så delar man middagen på 5, vilket blir 104 kr per person. Du ska då betala 312 för dig själv, Y + Ys pojkvän. Eller också så ser man det som om X + Xs pojkvän och Y + Ys pojkvän åt för 170 kr per par och du åt för 170 kr ensam. Då ska du betala 170 (för Y + pojkvän) + 170 (för dig själv), vilket blir 340 kr. Så jag anser att du redan har betalat mer än vad vad du ska betala. :p

• Oms

tjejer... jag måste jobba, ska göra ett gediget utredningsarbete ang sambandsproblematik i ett ärendet så sorry, men jag har inte tiiiid för er:(

Vickan o matskedsgumman - morgondagen... ska vi träffas på Gärdets tunnelbanestation, uppgång frihamnen(furusundsgatan?) utanför pressbyrån? låt säga kl 12? Vickan du har min mobil, msk har du Vickans nummer alt mailadress och kan ta det under dagen?

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3