• viktualia

Nu har jag gjort det igen....... del 3

... hängt på BT galet mycket!

Här kommer en tredje tråd på samma tema som den gamla som strax stängts av på grund av åldersskäl! Hoppas ni hittar hit allihop....

För mindre BT-beroende har vi ju INTE blivit.. eller??!
    Särskilt inte som tråd del 2 nästan tog sig upp i 7300 inlägg....Coolt!!!

Välkomna alla BT lister!

på er!

• Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3
  • Telemarkgrrl

Muffins, det är typ 45 timmar kvar. :)

• Zozo

Hej Telis! Vart ska du ?? (Har inte hunnit läsa ikapp)

• Oms

Tack för pompomandet tjejer! vilket drag!;)

utvecklingssamtalet varade i 2 timmar och 25 minuter... det blev sen lunch o så vips var det fika igen osv osv...haha

det gick bra. faktist över förväntningarna bra. men jag vet att jag hade aldrig klarat av att ha honom som chef för några år sedan - för gud vad den gubben är svår... han e så grymt smart och vet hur han ska få fram den information som enbart intresserar honom utan att gå igenom allt det andra som oxå kan vara relevant - men då för mig.

vi är överrens över målen, han tyckte vi hade ett bra samtal och han gillar mig som person. men han e omständig och det var mkt bök vid ifyllandet av målkontraktet. tillslut så blev vi klara iaf, eller nja det e lite som ska kompletteras men som han tycker är onödigt - då e det svårt att få gehör för det.

men tjejer - jag e nöjd för stunden, nu ska jag bara lära mig gubben sätt o tänka oxå så går det nog bra, det e lite så att man drar sig för att ställa en fråga till honom för han penetrerar allt på djupet och det tar tiiiiiiid... dessutom kan han ifrågasätta beslut som alla andra (förutom han själv) tycker e bra och då måste JAG ändra på allt... det händer inte så ofta men det sk inte hända alls egentligen.

nu ska jag snart gå, dottern ska på karaten och kompisen e sjuk så jag ska följa med idag och se vad de gör.

tjiengeling

• Zozo

Gratulerar Omsan, det lät ju bra i stort!!

Det viktigaste i sadana situationer är väl att man känner att man gjort sitt bästa.. och det tyckte jag att jag gjorde i morse.

• Oms

Zoz - "ditt" jobb då, känns det som du? jag menar kan du ta det även om lönen inte e den bästa bara för att det ger dig ngt?

hur ser arbetsmarknaden ut i LUX i övrigt? e det lätt att få jobb som inflyttad?

• Zozo

Omsan.. jo, det är just det.. Jobbet later kul och jag skulle ha rätt stora möjligheter att styra över hur det ska utformas, men samtidigt VET jag av erfarenhet hur svart det är att fa upp en lag lön.. sa vi far se. Lönen är inte allt, men ända viktig.. Den ansvariga damen ringde just och jag ska träffa henne 14.00 pa fredag.. sa lite mer pompom da vore till hjälp

Arbetsmarknaden ser rätt bra ut här. Iaf inom bankvärlden.. Pa makens jobb byter de hej vilt just för att konkurrensen är sa stor, men sa är jag ju inte riktigt pa samma marknad. Resebranschen är generellt en laglönebransch, men jag vill ju gärna ha atminstone samma lön som tidigare...
    Dessutom hade jag u som sagt tänkt försöka sla mig in pa företagskommunikationen och pr.. men det ena utesluter a andra sidan inte det andra... Jag kan ju faktiskt fortsätta att söka jobb även om jag skulle ta detta jobbet (om de nu vill ha mig..). Jag tal bara inte att ga arbetslös ngn längre tid.

• Oms

karaten ställs in för dottern mår dåligt... säger hon.. svårt att veta, man blir ju lite misstänksam när kompisen itne sk gå... men jaja, då får vi mer tid åt läxorna ikväll, förstår ni hon har 5 läxor denna vecka - 5 st och hon går i 4:an!

42 sidor matten tills på fredag (en del ska göras i skolan o det man inte hinner ska göras hemma, jag tror det blir ca 20 sidor hemma)

20 engelska glosor tills idag

ordklasserna m exempel till på tors

30 min läsning, varav 15 min högt, per dag hemma och 30 min i skolan varje morogn i skolan - dotter gillar inte o läsa så ofta...än...

landskap: dvs södermanland ska hon rita m vägar, sjöar, städer, kyrkor etc samt läsa 5 sidor om det och då sammanfatta texten till 2 a4-sidor om sevärdheter, stora städer, industrier, natur etc och klippa ut "pratbubblor" klistra upp på papper tillsammans m bilder som hon hittat på nätet och sen på fredag ska hon föredra det för klassen...

var det verkligen så här när vi gick i skolan??

Vi sitter m läxor ca 2 timmar varje kväll, varje vecka... man har ju inget liv längre! och värre blir detr väl kan jag tänka, iaf åren i mellanstadiet då man e räd för att göra fel och vill ha allt perfekt.

• Zozo

Jo, nog hade vi sadana läxor vi med.. Utom det där med pratbubblorna som later lite töntigt; eller högläsning.. men sitter du verkligen MED henne hela tiden? Det kan jag inte komma ihag att mina föräldrar gjorde (eller att jag VILLE att de skulle göra för den delen), jag gick bara och fragade om det var nagot jag inte klarade av.

• Oms

Vad är en "standardlön" i lux/Fra? jag menar resebranschen i sverige ligger mellan 18-24 tror jag. oandra sidan så var det en chefstjänst du sökte va och då borde det ju vara mer, iaf runt 26-30 tycker man ju, dvs 2600-3000 euro va?

• Oms

Jag förhör henne på engelskan och då tragglar vi ordentligt.

sen landskapet behöver hon stöttning o peppning i och då måste man själv vara påläst som en lärare för att kunna det, hon blir helt parplex när det e mkt som ska göra o kan inte prioritera eller heller focusera sig.

matten klarar hon själv men ibland e det nya saker som man måste förklara hur man gör. man måste oxå vara på henne så att hon jobbar för hon dagdrömmer hela tiden så var 5 min får man fråga hur det går ungefär...

svenska gör hon själv och läsningen måste man lyssna på och se till att hon inte blir störd när hon läser själv för då kan hon inte focusera sig.

som du ser så är det fokuseringen som är det stora problemet här, hon störs av allt tänkbart och otänkbart så man måste hela tiden hjälpa henne tillbaka till tänket

skolans inrikting är läsning och det svenska språket så man hårdsatsar på det.

jag som inte ens vill bli lärare siter nu här o ska vara pedagogisk. som förälder till barn under 12 år har man allt ansvar att läxorna sköts, först i 7:an så läggs ansvaret över på barnen själva...

Svar på tråden Nu har jag gjort det igen....... del 3