• patriks brud

4 Augusti 2007

Eftersom alla augustitrådar verkar ha stängts öppnar jag en ny.
    Finns det fler som gifter sig då och vill dela med sig av sina planeringar och funderingar?

Jag gifter mig den 4/8 i Tyresö kyrka.

• Svar på tråden 4 Augusti 2007
  • maljor

Välkommen hit
    Det är rätt så många som har valt 4 augusti, är en av de vanligaste helgerna att gifta sig denna sommar.

Vi har:
    * bokat kyrkan (dubbelkollade idag så att inget har hänt)
    * bokat lokalen
    * bokat fotograf och haft konsultaionsmöte med honom
    * köpt alla kläder till både m2b och mig förutom underkläder till natten åt mig
    * bokat hotellrum med bröllopspaket
    * bokat frisör
    * fixat inbjudningskorten, sitter och skriver adresserna på kuverten nu
    * köpt vaser till bordsdekorationer och tyg till stolsdekorationer
    * köpt linnetyg till servetterna och brett satinband att knyta runt
    * i stort sett gjort klart vigselprogrammen (måste kolla av med prästen så vi får det upplägget vi vill)
    * påbörjat festprogrammen
    * påbörjat placeringskorten
    * gjort klart menyn och påbörjat handlingen av varor som håller
    * köpt avecen (2 liter whiskey, 1 liter cognac och 1 liter baileys)
    * börjat klura på hur mycket dricka som kommer behövas till buffén och baren
    * bestämt vigselring, kommer beställa om ca 2-3 månader
    * köpt övriga smycken
    * börjat kolla runt efter resa

får se om jag har gjort nått mer... man glömmer ju gärna en del =/

har du påbörjat än?

• patriks brud

tekanna

välkommen hit.
    En gissning är att du inte hunnit lika långt som maljor. Det är imponerande när man ser listan. Längtar tills vi får en så lång lista med klara saker! Själv har vi inte alls hunnit så långt vi har bara bokat kyrkan och lokalen och nu är faktiskt inbjudningskorten klara (väntar bara på att posta dem nu).

• maljor

patriks brud

min "imponerande" lista är inte så imponerande utan jag planerade på som sjutton innan vi flyttade från orten där vi ska gifta oss och sen så har jag väl egentligen inte gjort så mycket efter det tänkte bara att jag skulle hinna lata mig de sista dagarna innan bröllopet

• tekanna

Tack för välkomnandena!

maljor
    Oj! Vad flitiga ni varit... Nej, vi har inte kommit i närheten så långt p.g.a. olika omständigheter.

Det som gjort att vi är lite efter är att vi fick barn i slutet på september, sen var det dop, jul o nyår och nu ska vi flytta om 1½ vecka... Allt detta har tagit all vår uppmärksamhet, så bröllopet har legat på vänt. Men jag längtar sååå efter att få börja planera på riktigt! Är dessutom föräldraledig nu tills en månad efter bröllopet så jag hoppas hinna med en del då...

Vi bokade kyrka och lokal c:a ett år innan och just nu är funderingarna över gästlistan - vem ska man bjuda? Var drar man gränsen? Vi är ju inte överdrivet rika iom tillskottet i familjen och flytten, men hear en undansatt slant till bröllopet och våra föräldrar ska hjälpa till och betala också (men jag har inte mage att fråga med hur mkt för jag känner mig så girig då). Så vi vet ju eg. inte vilken vår budget är!

Hur många gäster bjuder ni?
    Hur mkt har ni tänkt att lägga på bröllopet?

• maljor

Om vi räknar alla som vi bjudit inkl. barn och respektive så blir vi mellan 70-80 pers - vilket vi självklart hoppas på.
    Vårat bröllop landar mellan 40-45000 och då står vi för allt själva så vi har sparat och dragit ner på saker men det går.
    Har ett speciellt konto som vi för över pengar på hela tiden och nu har vi väl 43000 sparat där plus att vi har handlat för ca 10000 redan.
    Tänker fortsätta spara för det som inte går till bröllopet lägger vi in när vi köper hus

Om du inte har börjat kolla på klänning redan så råder jag dig att göra det. Måste den beställas hem av affären så får man räkna med 4 månaders väntetid plus att de kanske måste göra ändringar på den och då är det ytterligare en månad =/

• tekanna

maljor
    ok, tack för tipset! jag hade tänkt lite smått att börja titta på klänning men trodde inte att det skulle ta så lång tid att få hem... jag vet ju inte ens hur jag vill att den ska se ut än, men man får väl en uppfattning om det när man är ute i affären.
    är det hela bröllopet med kläder, ring, fest etc som ni beräknar ligga i den priskategorin eller bara festen? för det låter ju inte så farligt isf. jag hörde från en kollega till mig en gång att man lätt kunde räkna med 1000 kr/ bjuden person... vi hade iofs tänkt oss buffé och så så det kostar ju inte så mkt.
    har ni planerat in någon bröllopsresa än? detta är också en sådan sak som jag fått för mig att det är lite panik med...

• maljor

Våran budget är för allt utom resan så jag tycker inte att det är så farligt även om det är mycket pengar.
    Håller på att kolla runt efter resa men har inte riktigt bestämt oss än men det märks att en del börjar bli fullbokat =(

• tekanna

vad för typ av resa har ni tänkt er?
    jag är lite nyfiken på att bo på ett vinslott i frankrike/italien eller ngt sånt... bara för att göra något annorlunda och romantiskt. vet dock inte vad sådana resor går på...

• maljor

Vi har funderingar på Italien (Toscana, har hittat resa 1 vecka/15000kr), Spanien, ABC - öarna (kommer dock antagligen inte ha råd med det =( ) eller möjligvis en kryssning

Har ni funderat på något speciellt?

• tekanna

Nej, egentligen har vi inte funderat så mycket alls. Jag försöker kolla runt lite för jag tycker det verkar mysigt om man kunnat spendera ett par nätter på en vingård/vinslott i medelhavsområdet. Men jag vet inte alls vad det kostar och hur det fungerar. Vet inte ens vart man kan boka en sådan resa... Och M2B är väl inte heller helt övertalad. Och är det på tok för dyrt så lägger jag ner det direkt.

vad har ni hittat för kläder förresten? du har inga bilder? *nyfiken*

Svar på tråden 4 Augusti 2007