Syrran, innan du BIMar och runt där de första veckorna är det nog ingen fara, iaf om du dricker måttligt. Enl Cicci börjar fostret försörja sig på moderkakan from v12 (innan dess på gulkroppen) men jag slutade dricka alkohol när jag plussat ändå. För säkerhets skull liksom. Det är ju så mkt annat som jag inte kan påverka så jag kände att det lilla kan jag göra iaf för att maximera att allt går bra.
Förresten: jag tror att AM skrev här om blödande tandkött. Min man läste i sin "Du ska bli pappa"-bok att hormonerna gör så att tandköttet blir extra känsligt, så man ska som gravid se till att man har ännu bättre tandhygien än förut (typ tandtråd mm). Ngt att tänka på kanske... (Jag hade inte hört talas om det förut)
Sweet och syrran: en fråga till er vetenskapskvinnor - har man lyckats utröna varför vissa barn föds med grava utvecklingsstörningar. Jag menar, grejen med MF är väl att kroppen sorterar ut foster som har grava fel - varför sorteras inte dessa foster ut? Blir det fel i "utsorteringsmekanismen"? Ibland ser man ju en människa på stan som sitter i rullstol och är helt "borta", både kroppsligt och mentalt, alltså mkt värre störningar än tex Downs. Det tycker jag är lite konstigt. Finns det ngt svar på det?