• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • sweetstreet

Det blir nog jättebra att du har en opponent som kan ditt fält!

Själv hade jag en amerikansk opponent så jag var mest nervös över att jag inte skulle fatta allt hon sa och för att många amerikaner är kända för att ha en mycket mer "aggressiv" framtoning i sådana här sammanhang. Men det gick bra! Hon hade dock aldrig varit med om en svensk disputation tidigare så hon var själv lite nervös tror jag vilket märktes iband.

Men som sagt det var skoj!
    Ska du försvara på svenska eller på engelska??

• Frejis

Sweetstreet: jag känner mig nervös redan nu, men försöker bara verka tuff när jag säger: det löser sig, det ordnar sig, det går säkert bra. Nä, det känns ju inte så riktigt ännu och som jag sade till maken är jag nog mest rädd för att bli avslöjad som en bluff. Förmodligen kommer jag inte att bli genomskådad ;) men risken finns.

Disputationsfest är jättekul och jättebra för egot :) :) :) det behöver man verkligen efter året som doktorand och alla "speciella" erfarenheter som bara akademin har att erbjuda. Kommer äntligen att kunna skölja ner dessa år med några (ganska många ;) klunkar vin :)

• sweetstreet

Page,
    jag ska ringa idag.
    Jag ringde i morse för att boka tid hos "vanlig" läkare för att göra en vanlig häsloundersökning. Tänkte att det kasnke också är bäst. Men jag ringde för tidigt så jag skulle återkomma under dagen. Det är bara det att vi ju inte har egna kontor eller så, och jag har ingen jättelust att sitta här och boka läkartid när alla hör. Så vi får se om jag lyckas ringa igen under eftermiddagen eller också så ringer jag imorgon.

Väntar ändå på att få ett namn på en gynekolog som en kompis gått till här. Så jag kommer nog inte boka gyn-tid förrän imorgon i vilket fall.

• sweetstreet

Ja Frejis!!!! Disputationsfesten var heeeeeelt fantastisk tycker jag!!!!!!!! :D :D :D :D

Eftersom jag gillar att stå i centrum passade det mitt ego perfekt! ;) :D

Och det blev verkligen en superkul fest med massvis med tal och spex och god mat och mycket dryok... jojoj!!! Och sedan dans fram till morgontimman!!
    Sedan var man inte männsika igen på säkert en vecka minst! Och man landade inte från sina moln förrän efter säkert någon månad eller två senare. :)

• Frejis

Min handledare sade faktiskt att hon var bra i sådana sammanhang. Får se det snart :)
    Det blir på svenska. Skrev i början på engelska, men det sågades av min huvudhandledare som har engelska som modersmål. Bytte därmed språk för att slippa personen ifråga och har jobbat med min biträdande i stället. Handledarbyten är rätt vanliga, men sker inte tillräckligt ofta vad jag har förstått. Iaf inte på hum fak och samhällsvetenskap.

• sweetstreet

Du ska se att det fixar sig Frejis!
    Den mest hektiska tiden var innan tyckte jag. För att få klart avhandlingen och så.

Jag vet inte hur det är hos er men ska du även presentera ditt arbete?

På Karolinska presenterar man först vad man gjort och kommit fram till, och sedan börjar själva "utfrågningen/diskussionen" med opponenten. Den kan ta allt från 1 timme till hur länge som helst.... Jag hade en kort utfrågning. Bara en dryg timme vilket var skönt faktiskt.

• Page

Skönt att få det avklarat. Jag tror att du kommer kunna slappna av om du får veta att allt är ok, med dig och maken. Eller få veta vad det är för fel och kunna handla utifrån det!

• Frejis

Det beror på institutionen och kallas "slutventilering", dvs en presentation med opponent mm som imiterar den riktiga framläggningen.
    Handledaren bedömde att mitt arbete iaf går genom så jag slapp göra det.

• sweetstreet

Ja vi måste skriva på engelska eftersom engelska är "huvudspråket" inom medicinsk forskning.
    Oftast har man även disputationen på engelska, men på vissa institutioner är detta frivilligt, så jag vet fokk som haft sin på svenska. Själv hade jag ju allt på engelska eftersom jag hade amerikansk opponent. Och jag hade nog ändå haft det på engelska eftersom flera av mina kollegor var icke-svenskar och man vill ju att de också ska kunna följa emd i diskussionen. Och att presentera på svenska är nästan omöjligt tycker jag!!! Det är supersvårt eftersom man alltid skriver och pratar engelska på jobbet så det blir isåfall mest ålig svengelska.

Har haft föredrag för läkare o syrror på KS och då var jag tvungen att förbereda mig mer än vad jag gör normalt bara för att hitta alla svenska ord o uttryck för många facktermer.

Men är man van att prata om sitt jobb på svenska är det nog det enklaste.

• Frejis

Tror nog att jag missförstod din fråga lite. Om du menar disputationsdagen ser det ut på samma sätt som KS. Några inledande ord, typ presentation, från mig (sista tillfället att säga mea culpa ;) och sedan får opponenten göra sitt.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???